André Kjernsli" />

Servicebransjen

Tariff-bonanza på kjøpesenter i Skien. Dette LO-prosjektet ga 125 nye tariffavtaler i 2022

Ved Herkules kjøpesenter i Skien har hele 24 butikker nå tariffavtale.
– Jeg har mast lenge på mine kolleger om at de skal organisere seg, sier butikksjef Linda Moen Magnussen hos Ark på Herkules senter i Skien. Nå er hun glad for at de endelig har fått på plass tariffavtale.

– Jeg har mast lenge på mine kolleger om at de skal organisere seg, sier butikksjef Linda Moen Magnussen hos Ark på Herkules senter i Skien. Nå er hun glad for at de endelig har fått på plass tariffavtale.

André Kjernsli

andre.kjernsli@lomedia.no

I Ark-butikken på Herkules senter er det en travel dag, mange kunder er innom for å kjøpe gaver til seg selv eller andre.

Bak disken står en ansatt som er glad for det hun selv har fått: Tariffavtale som sikrer gode lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg har mast lenge på mine kolleger om at de skal organisere seg, sier Linda Moen Magnussen.

Hun er butikksjef hos Ark på Herkules senter i Skien og vet hva hun snakker om. Magnussen ble HK-medlem i 1999, det året hun begynte i bokbransjen.

Arbeidsgiver er positiv

Hun forteller at det kan være vrient å få unge deltidsansatte, som kanskje bare skal jobbe der en kort periode, til å organisere seg.

– Dette til tross for at studentmedlemskapet er kjempebillig, sier hun.

Men nylig meldte to av Markussens kollegaer seg inn i HK. Da kontaktet hun organisasjonsmedarbeider Adrian Miller-Moss i HK Østlandet Sør, for å få tariffavtalen på plass.

– Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som er positiv til fagorganisering, sier bokhandelveteranen.

Disse tre har jobbet målrettet. Resultatet er mange nye tariffavtaler på Herkules senter. Fra venstre: Ole-Henrik Olsen (LO), Adrian Miller-Moss (HK) og Heidi Elise Eikeland (LO).

Disse tre har jobbet målrettet. Resultatet er mange nye tariffavtaler på Herkules senter. Fra venstre: Ole-Henrik Olsen (LO), Adrian Miller-Moss (HK) og Heidi Elise Eikeland (LO).

André Kjernsli

Målrettet innsats ga resultater

Herkules senter har den senere tiden hatt en markant økning av bedrifter med tariffavtale – fem nye i fjor.

Hele 24 av i alt 110 butikker har nå det. Det er ikke tilfeldig, men skyldes et målrettet samarbeid mellom HK og LOs serviceprosjekt.

Serviceprosjektet er et samarbeid mellom LO og forbundene om å øke organiseringen i servicesektoren.

Prosjektet satser spesielt på å få flere medlemmer og tariffavtaler på kjøpesesentre og flyplasser.

Prosjektet ble i sin tid startet av LO sentralt som en ekstraordinær organiseringskampanje. Nå er det LOs regionkontorer som sammen med forbundene regionalt driver arbeidet videre.

– Mange satte pris på at vi ringte

I dag er det ansatt prosjektmedarbeidere i ti av LOs tolv regioner.

Heidi Elise Eikeland er en av dem. Hun ansatt i LO og har jobbet med organiseringsprosjektet på heltid siden februar 2020. Men da samfunnet stengte ned, var det bare å kaste seg på telefonen til butikkansatte som satt permittert hjemme.

– Det var mange som satt veldig pris på at vi ringte i den perioden. De kjente på en følelse av omsorg, forteller hun.

Les mer: Dette prosjektet har gitt LO over 3.300 medlemmer. 100 nye tariffavtaler er signert

Etter hvert som samfunnet åpnet, kunne de involverte i prosjektet igjen besøke folk i butikkene og på Sandefjord Lufthavn Torp. Ole-Henrik Olsen, som er LOs prosjektleder i regionen, berømmer Eikeland for hennes utrettelige innsats.

– Vi kaller henne for «gnagsåret», men det må oppfattes positivt. Hun gir seg ikke etter ett besøk, men dukker opp i butikkene igjen og igjen for å spre budskapet.

Eikeland på sin side velger å sende skrytet videre til Adrian Miller-Moss, HK Østlandet Sør sin mann i prosjektet. Ifølge henne har Miller-Moss alltid stålkontroll på tallene.

– På Herkules Senter jobber det nå 163 HK-medlemmer, bare 39 har ikke tariffavtale. Jeg tror at vi vil se at enda flere vil tegne tariffavtaler på senteret framover, sier Miller-Moss.

– I Zizzi-kjeden er det flere og flere butikker som får tariffavtale, forteller butikksjef Elin Merete Gulliksen. Fra venstre: Assisterende butikksjef Marianne Hansen, butikkmedarbeider Merethe Nilsen og butikksjef Elin Merete Gulliksen i Zizzi.

– I Zizzi-kjeden er det flere og flere butikker som får tariffavtale, forteller butikksjef Elin Merete Gulliksen. Fra venstre: Assisterende butikksjef Marianne Hansen, butikkmedarbeider Merethe Nilsen og butikksjef Elin Merete Gulliksen i Zizzi.

André Kjernsli

Ryktet går – ble nysgjerrige

En av de andre butikkene som nylig har fått tariffavtale på Herkules senter er Zizzi. Ryktet om at flere og flere på senteret fikk tariffavtale nådde dem som jobbet her.

– I Zizzi-kjeden er det flere og flere butikker som får tariffavtale, og vi ble nysgjerrige på dette, forteller butikksjef Elin Merete Gulliksen.

Prosessen gikk raskt og smertefritt, og i juli var tariffavtalen på plass.

Adrian Miller-Moss forteller at de har fire store kjøpesentre i regionen. Nå vil de sette inn krefter på å organisere opp de tre andre: Farmandsstredet i Tønsberg, Nordbyen senter i Larvik, og Down Town i Porsgrunn.

– Vi ser ingen grunn til at vi ikke skal ha samme tariff-suksess der, sier han optimistisk.

Les mer om prosjektet: – Kampanjen har vært en suksess. Det finnes ikke noe annet ord for det

48 nye klubber

Det oppsøkende arbeidet til Heidi Elise Eikeland og de andre prosjektmedarbeiderne i LOs regioner ga gode resultater i fjor. I løpet av 2022 har LOs serviceprosjekt bidratt til:

• 125 nye tariffavtaler

• 48 nye klubber

• 8 tariffavtaler er reddet

125 nye tariffavtaler er et solid tall på ett år, mener LO-sekretær Terje O. Olsson. Til sammenligning førte serviceprosjektet til 134 nye tariffavtaler i løpet av treårsperioden 2016-2019.

– Så dette er veldig gledelig, sier Olsson.

– LO bør begynne å tenke på om dette kan gjøres til en permanent del av driften vår, mener LO-sekretør Terje O. Olsson.

– LO bør begynne å tenke på om dette kan gjøres til en permanent del av driften vår, mener LO-sekretør Terje O. Olsson.

André Kjernsli

Håper prosjektet kan bli permanent

For nettopp servicesektoren er en krevende bransje å organisere.

I bransjer som varehandel, renhold og servering er det mye deltid og midlertidige stillinger, og høy turnover. Det gjør det tyngre å rekruttere og etablere klubber her enn i andre deler av arbeidslivet.

Bare én av fem arbeidstakere er organisert, og langt færre er dekket av en tariffavtale enn ellers i arbeidslivet. Samtidig er det særlig i servicenæringene at sysselsettingen vokser mest.

– Det viktigste her er å få etablert klubbene. Når vi ha fått etablert klubbene, så kommer medlemmene. Og da kommer også tariffavtalene, sier Olsson.

LOs serviceprosjekt finansieres i dag med prosjektmidler. LO-sekretær Terje O. Olsson har imidlertid et håp om at serviceprosjektet på sikt kan bli en permanent del av LOs virksomhet.

– Tilbakemeldingen fra LO-kongressen var at dette er noe vi skal fortsette med. Og med den suksessen vi har hatt, mener jeg LO bør begynne å tenke på om dette kan gjøres til en permanent del av driften vår. Det koster penger, men jeg vil tro at det vil lønne seg.

Mye lest: Dette er lønna i over 350 yrker

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse