Nedbemanning
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Møbelkjeden Skeidar nedbemanner på grunn av fallende omsetning. Tillitsvalgt kaller situasjonen tragisk.
Skeidar på Alna Senter på Alnabru.
Berit Roald / NTB
katharina@lomedia.no
Innen månedsskiftet januar/februar skal nedbemanningen i Skeidar være gjennomført, bekrefter kjededirektør Karl Ekornes i møbelkonsernet.
Han vil verken si hvor mange ansatte som vil miste jobben, hvilke butikker som rammes hardest eller hvor mye penger Skeidar skal spare.
– Det er omsetningsnivået i de forskjellige Skeidar-butikkene som bestemmer i hvilken grad de ulike filialene rammes, sier Ekornes til HK-Nytt.
Fort og brutalt
– Nedbemanningen har gått fort og brutalt, sier Rebekka Smehus (32), tillitsvalgt ved en ganske liten Skeidar-butikk på Tiller i Trondheim.
Hvor hardt arbeidsplassen hennes rammes, vet ennå ikke Smehus.
Hun hadde det første drøftelsesmøtet med butikksjefen i forrige uke. Da handlet møtet om permitteringer.
En uke senere ble hun innkalt til et nytt drøftelsesmøte. Denne gangen var det ikke lenger snakk om permittering, men om nedbemanning.
– Vi er seks ansatte og fire av oss kan bli berørt av nedbemanningen. Det er ikke så vanskelig å tenke seg til hvem det blir. Vi er fire som jobber på gulvet i tillegg til butikksjefen og interiørlederen, sier hun.
Ansatte er opprørte
Klubblederen forteller at kollegene er veldig bekymret.
– Ansatte er opprørte. Det er mye følelser. Vi står i fare for å miste jobbene våre. Det er ganske tragisk, sier hun.
Den tillitsvalgte har arbeidet i Skeidar i seks og et halvt år, men ved butikken på Tiller bare siden 2021.
– Jeg er også redd for at jeg mister jobben, sier Smehus som har et boliglån hun må betjene.
– Det var en kollega som sa at rullegardina gikk ned. Vi jobber på og gjør vårt beste, men så sitter man igjen med en følelse av at det ikke er godt nok, sier hun.
Nedbemanning i møbelbransjen: Ekornes kutter opptil 190 årsverk: – Det er en trist dag
Nedbemanningen skjer etter prinsippene om ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold.
Smehus mener det bør være ansiennitet i konsernet som skal gjelde, altså at de som har jobbet lengst får beholde jobbene sine, mens ledelsen mener at bare ansiennitet i butikken skal gjelde, ifølge Smehus.
– Ansiennitet i konsernet er et viktig prinsipp for meg, og det er protokollført hva jeg mener, sier klubblederen.
Bekymret for de eldste
Nedbemanningen kom også brått på klubbleder Bente Bratland ved Skeidar-butikken i Fyllingsdalen i Bergen.
– Vi ble tatt litt på senga. Det er veldig synd for de ansatte. Vi har vært gjennom dette mange ganger før, sier Bratland.
– Jeg er redd for at kollegene mine kan bli sagt opp delvis eller helt. Vi er ikke så mange som jobber i denne butikken og flere av oss er 40–50 pluss, sier Bratland (54).
Hun har jobbet i møbelkonsernet i 29 år.
– Jeg er bekymret for mine kolleger som nærmer seg pensjonsalder. Det er ikke lett å få seg ny jobb når du er 50 pluss. Jeg vet på nåværende tidspunkt lite om omfanget av nedbemanningen, sier Bratland.
Siden før pandemien har ikke Handel og Kontor (HK) hatt en tillitsvalgt i konsernklubben til Skeidar.
Nordmenn handler mindre møbler. Det går ut over salgstallene til Skeidar, der et ukjent antall ansatte nå mister jobben.
Martin Guttormsen Slørdal
Skeidar: – Vi er veldig lei for at dette rammer enkeltpersoner
Kjededirektør Karl Ekornes i Skeidar forteller at nedbemanningen gjelder møbelkjedens 48 butikker.
– Vi er veldig lei for at dette rammer enkeltpersoner. Det er ikke hyggelig i det hele tatt, sier Ekornes til HK-Nytt.
På spørsmål om hvorfor nedbemanningen går så kjapt svarer kjededirektøren følgende:
– Det går raskt fordi markedet krever det. Vi har stor forståelse for at ansatte opplever at prosessen kom plutselig og går raskt. Samtidig opplever vi også at mange ansatte ønsker en rask avklaring. Vi ønsker å ivareta de ansatte på best mulig måte i en vanskelig prosess, sier Ekornes.
Han legger til at varehussjefene ble informert om nedbemanningen i forrige uke som igjen fortalte om prosessen til sine ansatte denne uka.
– Men hvorfor startet dere ikke tidligere når dere allerede etter sommeren begynte å legge merke til nordmenns sviktende kjøpekraft?
– Vi har opplevd en nedgang i markedet siden sommeren, men vi vurderte ikke at nedgangen i markedet skulle bli så varig. Og januarsalget er viktig for Skeidar. I januar i år har kundetrafikken gått kraftig ned. Det peker på at vi må forvente at den vanskelige markedssituasjonen vil vare i lang tid framover.
Flere mister jobben: Elkjøp nedbemanner – ansatte er sinte, frustrerte og redde
Kraftig utbytte
Skeidar hadde et årsresultat på 90,9 millioner kroner før skatt i 2021 og konsernet tok ut halvparten av overskuddet i utbytte, ifølge e24.no.
Det betyr flere titalls millioner kroner til konsernsjef og storeier Martin Andresen.
– Hvorfor nedbemanne når dere hadde et solid overskudd i 2021 som også resulterte i utbytte til eierne?
– Det er eierne som regulerer hvor mye utbytte som tas ut. Skeidar har en stabil finansiell situasjon. Dette handler om at vi må justere kostnadene etter omsetningsnivået for å sikre forsvarlig inntjening både på kort og lang sikt, sier Ekornes.
Han forteller at konsernet ikke nedbemanner likt over hele fjøla.
– Noen butikker har økt omsetning. De er helt skjermet. Mens andre butikker har opplevd en nedgang og der må en nedbemanne, sier kjededirektøren.
Ekornes understreker at de nedbemanner etter ansiennitetsprinsippet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.