JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trusler og sjikane

Da raketten smalt inne på skolen, sto Harald få meter unna: – Det var tårer og panikk

Bråtejordet skole i Strømmen ble stengt etter fyrverkeri og trusler mot lærere. – Jeg følte at situasjonen var så utrygg at vi ikke kunne garantere at det ikke kunne skje igjen, sier verneombud Harald Flisnes.
– Jeg følte at situasjonen var så utrygg at vi ikke kunne garantere at det ikke kunne skje igjen, sier verneombud Harald Flisnes. Han fikk medhold fra rektor og Bråtejordet skole stengte kort tid etter at det ble avfyrt fyrverkeri innendørs.

– Jeg følte at situasjonen var så utrygg at vi ikke kunne garantere at det ikke kunne skje igjen, sier verneombud Harald Flisnes. Han fikk medhold fra rektor og Bråtejordet skole stengte kort tid etter at det ble avfyrt fyrverkeri innendørs.

Privat

sidsel@lomedia.no

– Jeg sto mellom fem og ti meter fra der det smalt. Det var et stort smell, forteller lærer og verneombud Harald Flisnes.

– Det var tårer og panikk i ansikter til elever rundt meg.

Flisnes hadde inspeksjon da en elev avfyrte en nyttårsrakett midt i en forsamling av elever og lærere i samlingssalen, hvor elever pleier å oppholde seg i friminuttene.

Han forteller at han bare et par minutter før hadde sagt i spøk til en kollega at han vel fikk være der på inspeksjon til det smalt.

Dette var nemlig minst tredje gang etter skolestart tirsdag 3. januar at det var blitt avfyrt nyttårsraketter innendørs på Bråtejordet skole i Strømmen.

En farlig hendelse

Denne fredagen står en politibil parkert ved inngangspartiet til skolen, som ligger i Lillestrøm kommune. De rundt 400 elevene på ungdomsskolen har første friminutt på den første dagen etter at skolen åpnet igjen.

Innendørs er uniformert politi til stede.

I samlingssalen rett innenfor inngangsdøren er det et mylder av ungdommer som går her fra 8. til 10. trinn og mange voksne med gule vester.

Det var akkurat her og i dagens første friminutt, som begynner klokka 10, at nyttårsraketten ble fyrt av.

Samlingssalen er et atrium med trappetrinn opp til andre etasje.

– Jeg var nettopp ferdig med en rådgiversamtale med en elev i andre etasje. Jeg hørte smellet i det øyeblikket vi var ferdige og i ferd med å gå ut. Min første tanke var, ikke nå igjen, forteller Are Nerem.

Han jobber på skolen som rådgiver og er plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) og hovedtillitsvalgt for SL i Lillestrøm kommune. Også Harald Flisnes er medlem av SL.

– I hele høst har 10. trinn vært et krevende trinn. Det gjelder ikke alle elever men en liten gruppe elever som har vært mer krevende enn andre, sier plasstillitsvalgt Are Nerem. Han er rådgiver på Bråtejordet sko og hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Lillestrøm kommune.

– I hele høst har 10. trinn vært et krevende trinn. Det gjelder ikke alle elever men en liten gruppe elever som har vært mer krevende enn andre, sier plasstillitsvalgt Are Nerem. Han er rådgiver på Bråtejordet sko og hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Lillestrøm kommune.

Sidsel Valum

Kort tid etter gikk brannalarmen på grunn av røykutvikling og alle forlot bygningen og samlet seg i skolegården.

– Vi er veldig godt drilla på hva vi gjør, sier Are Nerem, som selv har ansvar for å påse at ingen blir igjen i området når brannalarmen går.

På sitt kontor viser Are Nerem fram restene etter nyttårsraketten som ble kastet inn blant elevene.

Av hylsteret som er igjen, går det fram at det er fyrverkeri som ikke er tillatt solgt eller brukt av personer under 18 år og som bare skal brukes i friluft.

Tre elever og en lærer ble sendt til legevakta for sjekk etter hendelsen. Det er bare flaks at ingen ble alvorlig skadet.

– To av dem som ble sendt til legevakta sto oppe i andre etasje og læreren som ble sendt til legevakta sto bare to meter unna og hadde fått øresus. Vi har flere elever og lærere som tidligere har blitt veldig skremt når det har skjedd, fordi de har opplevd krigssituasjoner og andre ubehagelige ting før de kom til Norge, sier Are Nerem.

Politiet var synlig til stede på skolen i det første friminuttet når Bråtejordet skole åpner igjen fra 13. januar.

Politiet var synlig til stede på skolen i det første friminuttet når Bråtejordet skole åpner igjen fra 13. januar.

Sidsel Valum

Trusler og sjikane mot lærere

Skolen mistenker at en liten gruppe elever på 10. trinn står bak, men det er ikke kjent hvem av elevene som har gjort det.

– Ingen vil fortelle hvem som står bak når det skjer noe uønska. Ingen vil tyste, for kulturen mot å snitche er så sterk at ingen vil gjøre det, sier Are Nerem.

Harald Flisnes og Are Nerem forteller at det har vært utfordringer over tid med en liten gruppe avgangselever i 15–16-årsalderen som går på 10. trinn. Etter at det uka før skjedde tilsvarende hendelser, fikk elever på 10. trinn ikke lov til å oppholde seg innendørs i friminuttene. Dette var første friminutt da de igjen fikk lov til å være inne i samlingssalen i friminuttet.

– Vi har hatt en tøff periode over lengre tid. I hele høst har 10. trinn vært et krevende trinn. Det gjelder ikke alle elever men en liten gruppe elever som har vært mer krevende enn andre. Veldig mye av dette går på mangel på respekt. De hører ikke etter når de blir tilsnakket av lærere og de nekter å slutte med å gjøre ting som er uønska når de blir bedt om det, forteller Nerem.

Han forteller at det gjelder elever som stadig mer tøyer grensene og som drar med seg andre elever i en negativ atferd og at lærere på skolen er blitt utsatt for sjikane og trusler.

– Elever bruker ord som «hore» og «jævla morapuler» til lærere. Enkelte lærere har mottatt trusler som går på liv og helse løs med «jeg vet hvor du bor» og «jeg vet hvor familien din bor», forteller han.

Are Nerem har jobbet som lærer og nå rådgiver på skolen i rundt ti år.

– Dette har kommet veldig de siste to–tre årene. Det er ikke noe vi har hatt på skolen tidligere. Jeg hører fra kolleger ved andre skoler i Romerike at det ikke er noe enestående og det er et utfordrende ungdomsmiljø i Lillestrøm som lokalavisa har tatt fatt i. Det hjelper ikke oss, men sjargongen som brukes er vanskelig, sier Nerem.

Han forteller at det har vært møter og en dialog om disse problemene på skolen i forkant av at skolen stengte.

Skolen har anmeldt både hendelsen tirsdag med avfyringen av nyttårsrakett og trusler mot lærere til politiet.

Stengte skolen av hensyn til sikkerheten til elever og lærere

Kort tid etter at brannalarmen gikk og alle samlet seg i skolegården tirsdag, ble verneombud Harald Flisnes, plasstillitsvalgt Are Nerem og den tillitsvalgte i Utdanningsforbundet enige om at nå var det nok og at en grense var nådd.

– Jeg følte at situasjonen var så utrygg at vi ikke kunne garantere at det ikke kunne skje igjen, sier verneombud Harald Flisnes. På grunn av lignende hendelser i uka før, hadde han allerede vært i kontakt med hovedverneombud i Lillestrøm kommune, Solfrid Brusletten Møst. Han forteller at han også var i kontakt med henne denne dagen for å rådføre seg.

– Vi kom sammen ganske fort. Vi ble enige om å gå til rektor og si at enten stenger du skolen eller så stenger vi skolen med hjemmel i arbeidsmiljøloven og lærernes krav på et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø, forteller Are Nerem. Arbeidsmiljøloven omfatter ikke elevene men også de har rett til et trygt skolemiljø etter opplæringslovens paragraf 9A som gir skolens ledelse hjemmel til å sette inn tiltak og aktivitetsplikt for å sikre at elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø.

– Rektor var enig. Vi ble enige om å samle elevene som hadde stått lenge ute i skolegården etter at brannalarmen gikk, legger Are Nerem til. Han forteller at det var et friminutt til da 10. trinn måtte være inne i klasserommet fordi de ble ansett som en risiko, før skolen stengte og elevene gikk hjem klokka 1145.

– Jeg har ikke opplevd at vi har stengt skolen før, vi stengte ikke engang skolen i koronatida, sier Harald Flisnes.

Dette er grep lærerne vil at skolen skal ta

Etter at elevene gikk hjem tirsdagen, samlet alle lærerne seg til et møte.

– Vi hadde et godt, gammeldags lærerråd, forteller Are Nerem som ledet møtet sammen med verneombud Harald Flisnes. Gjennom avstemning ved håndsopprekning besluttet lærerne ifølge Nerem enstemmig at de ønsket at skolen skulle holdes stengt også dagen etter fordi de trengte tid til å ble enige om hvordan de skulle håndtere situasjonen og hvordan de skulle møte elevene når de kom tilbake på skolen igjen.

– Vi jobbet enkeltvis, i grupper og i plenum. Onsdag jobbet vi fra klokka 0800 til klokka 1530 og vi hadde en evaluering på slutten av dagen da også skoledirektøren i Lillestrøm kommune var med. Han fikk høre hva vi foreslo og det var enighet om at vi trengte en dag til, forteller Are Nerem.

Lærerne var enige om at elevene skulle møte en enhetlig skole når de kom tilbake og at den samme informasjonen ble gitt i alle klasser. Lærerne har blitt enige om forslag til endringer i hvordan skolens ledelse og administrasjon er organisert og til skolens handlingsplan for å håndtere uønsket oppførsel blant elevene som også gir elevene klar informasjon om når skolen og lærerne settere inn tiltak som å kontakte foreldre, utvise elever, kreve erstatning eller politianmeldelse.

– Vi har blant annet sett til Osloskolen. Skoler i Oslo har hatt tilsvarende problemer. Det finnes sikkert fortsatt problemer i Oslo, men de har greid å løse mange av de problemene vi står overfor nå. Som en av mine lærerkolleger sier, vi trenger ikke finne opp kruttet. Når de har hatt samme utfordringer, kan vi se på det de har gjort og som har fungert. Det er ingen grunn til at det ikke skal fungere hos oss også, sier Are Nerem.

Lærerne ønsker også å styrke inspeksjonen i friminuttene enda mer, ved at flere lærere deltar, noe som også har skjedd tidligere den siste tiden.

– Vi ser også på muligheten til å åpne opp for flere aktiviteter for elevene i friminuttene, forteller Nerem.

Bruk av gymsal med en ansatt til stede, musikk og dans, at elevene kan få bruke flere rom inne i skolen i friminuttene og at de kan få oppholde seg litt lenger i klasserommet før de går ut i friminuttet, er blant forslagene lærerne har kommet fram til.

Får støtte fra mange foreldre

Torsdag kveld var det foreldremøte på skolen for foreldre til elever på 10. trinn som møtte sammen med sine barn. Elevene var pålagt å møte sammen med sine foreldre. Til sammen rundt 350 foreldre og elever var til stede på møtet, ifølge Are Nerem. Han forteller at dette var et møte som var planlagt på forhånd men at det var ekstra viktig etter det som skjedde tirsdag som førte til at skolen stengte. Rektor var til stede og det var samtaler med både elever og foreldre samlet og hver for seg sammen med kontaktlærerne.

– Rektor snakket med foreldrene og la blant annet vekt på hvor viktig skole-hjem-samarbeidet er. Av kontaktlæreren fikk de informasjon om klassemiljøet i den enkelte klassen. De fikk anledning til å stille spørsmål både i plenum og klassevis, forteller han.

Are Nerem forteller at han opplever stor støtte fra foreldrene, og kanskje enda mer etter dette foreldremøtet.

– Men så er det noen som har vært kritiske til at vi stengte fordi deres barn forteller at de har det bra og føler seg trygge på skolen. Og det er noe vi selvfølgelig er glade for at de gjør, sier han.

Skolen åpnet igjen med politi til stede

På den første dagen etter gjenåpningen deltar alle lærere i inspeksjonen i det første friminuttet. Derfor er det mange gule veste år se blant mylderet av elever. Men noen elever er ikke her i dag.

Etter ønske fra skolen, har et lite antall elever som tilhører den gruppen på 10. trinn – som knyttes til de alvorlige hendelsene på skolen – undervisning et annet sted i kommunen gjennom kommunens oppfølgingstjeneste.

– Vi har fått veldig god hjelp fra skoleledelsen i kommunen. Etter ønske fra oss får elevene det gjelder et spesielt innhold i sine dager framover og så skal det besluttes hvilket tilbud de skal ha videre. Nå får de rett og slett sin undervisning et annet sted. Vi tror det er positivt med en liten time out og at de får et spesielt opplegg rundt de utfordringene de har. Det er også viktig for resten av elevmiljøet. Men vi skal være klare til å møte dem når de kommer tilbake til skolen. Det er fantastisk fin ungdom og vi er glade i dem. Vi skal ta vare på dem og inkludere dem de siste fem månedene de skal være på skolen, sier Are Nerem.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse