JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

«Hva har du gjort i sommer?» I år blir det lettere for mange elever å svare

SOMMER UTEN NEDERLAG: I år har de aller fleste av oss vært i Norge i sommerferien. Det vil gjøre det lettere ved skolestart å møte spørsmålet «Hva har du gjort i sommer?», skriver ungdomsskolelærer og hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Bergen, Rune Nielsen,  i dette innlegget.

SOMMER UTEN NEDERLAG: I år har de aller fleste av oss vært i Norge i sommerferien. Det vil gjøre det lettere ved skolestart å møte spørsmålet «Hva har du gjort i sommer?», skriver ungdomsskolelærer og hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Bergen, Rune Nielsen, i dette innlegget.

colourbox.com

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Kanskje vil noen ha opplevd denne sommeren som den beste noensinne, skriver Rune Nielsen i Skolenes landsforbund.

Hvor har du vært i sommer? Dette spørsmålet, som en gjerne blir møtt med ved skolestart, kan skape mindreverdighetsfølelse hos mange mennesker. Det er ikke lett å være den eleven som vanligvis har vært hjemme mesteparten av tiden, eller «bare» har vært på landet, som de selv uttrykker det.

Ferie avslører ulikheter

Lærere flest prøver etter beste evne å dempe presset ved å stille ufarlige spørsmål som «Hvem har besøkt noen i familien i sommer?» eller «Noen som har badet i sjøen? «Noen som har klappet en hest?». Slik kan en unngå å høre skrytehistorier som viser forskjeller i økonomi og status.

Hvis noen forteller om treukers cruise i Karibien, eller to uker med mamma på Kreta og deretter to uker med pappa på Jersey, kan andre barn og unge føle at deres ferie ikke bør nevnes i det hele tatt. Jo mer eksotisk reisemål, desto høyere status.

Elever og forventningspress

Det snakkes mye om at barn og unge i dag er utsatt for sterkt ytre press. Vi er vant til å tenke at presset kan gjelde skoleprestasjoner, utseende, klær og utstyr. Kanskje glemmer vi at forventningspresset til ferier og opplevelser kan være minst like stort, og at dette er et område hvor økonomiske og kulturelle forskjeller gjerne blir svært tydelige.

I vintersesongen kan noen fortelle om opplevelser i trekket, og fine dager på luksushotell eller i familiehytten til fjells. Trendsetterne har kanskje vært på skiferie i Østerrike, mens de som har sittet hjemme med nettbrettet, klokelig holder munn.

Kanskje lettere å snakke om årets ferie

Det er de elevene som kan referere til eksklusive destinasjoner om vinteren, som oftest kan gjøre det samme etter skolens sommerferie. Kanskje vil noen ha opplevd denne sommeren som den beste noensinne.

I år har de aller fleste av oss vært i Norge og vært på hjemstedet mye av tiden. Da vil det antakelig være lettere for de unge å treffe vennene sine i nærmiljøet. Ikke bare vil det ha gitt rom for å tilbringe mer tid sammen i sommer og dele opplevelser, det vil gjøre det lettere ved skolestart å møte spørsmålet «Hva har du gjort i sommer?»

Selv om mange har hatt flotte opplevelser i ferielandet Norge, er ikke dette nødvendigvis noe de unge brisker seg med.

Korona-begrensningene sørger for å utjevne de store forskjellene. I stedet for selfier fra strender langt borte, blir det kanskje gruppebilder fra en lokal badeplass. Denne sommeren her nord gir uante muligheter. Mange slipper dermed å kjenne på nederlagsfølelsen.

(Innlegget har tidligere stått på trykk i Bergensavisen.)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse