JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Ikke stjel lærerens tid til undervisning

– Skolene må ha rammer som i størst mulig grad kan frigjøre lærerne fra arbeidsoppgaver som ikke kan direkte knyttes til undervisningsarbeid, skriver representantskapet i SL Nordland i dette innlegget.

– Skolene må ha rammer som i størst mulig grad kan frigjøre lærerne fra arbeidsoppgaver som ikke kan direkte knyttes til undervisningsarbeid, skriver representantskapet i SL Nordland i dette innlegget.

Colourbox

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Skolenes landsforbund Nordland mener at lærerens primæroppgave er undervisning, og at skolene må ha rammer som i størst mulig grad kan frigjøre lærerne fra arbeidsoppgaver som ikke kan direkte knyttes til undervisningsarbeid.

Lærere er høyt utdannet arbeidskraft. I dag kreves det minimum fem års høyere utdanning for å bli lærer. Gjennom utdannelsen har vi forberedt oss på å drive opplæring og undervisning, ivareta ungene, møte deres behov der de er, og hjelpe dem til å bli den beste utgaven av seg selv.

Mange timer legges ned for å forberede innholdet og metodene som skal brukes gjennom en skoletime, en skoledag og en skoleuke og tilpasse arbeidsoppgavene ut ifra den enkelte elevens nivå. I tillegg skal vi lærere studere lærestoffet og nye metoder for innlæring og medvirkning, gjennomføre relasjonsbyggende aktiviteter, lete fram utstyr og materiell.

Glem heller ikke at det skal skrives individuelle opplæringsplaner, at det skal gjennomføres tiltak som enkeltelever har krav på og at det skal avholdes avdelingsmøter, teammøter, klasselærerråd, og så videre. Når arbeidsdagen til slutt er over, gjenstår det fortsatt etterarbeid som prøveretting, oppfølging av elever som ikke har vært til stede, foreldresamarbeid og oppsummering av hvordan de ulike undervisningsoppleggene fungerte.

I dag er det et gjentakende problem at det ved fravær ikke settes inn vikar. Da må personalet som er igjen på arbeid dekke opp for den som er syk. Dette kommer da i tillegg til det arbeidet man har fra før av. Det betyr blant annet at det blir mindre tid til å følge opp elevene, og kan føre til uheldige situasjoner fordi man ikke fikk tid til å følge opp elever og klasser som har behov for det. Dersom for eksempel en spesialpedagog er syk, blir vikaren i beste fall en assistent – hvis det i det hele tatt blir satt inn vikar. Det betyr at læreren ofte må bruke tiden på brannslukking i klasserommet, i stedet for å få gjort det arbeidet man egentlig skulle gjort. I verste fall kan det bety fare for liv og helse, dersom fraværet ikke blir oppdaget i tide og «feil» elever blir stående uten oppfølging.

En arbeidsdag for en lærer er svært travel, og mange opplever å komme til kort på altfor mange områder i løpet av en arbeidsuke. Dette skyldes enormt mange arbeidsoppgaver presset inn i en arbeidsdag. Men hva er egentlig primæroppgaven til en lærer? Skolenes landsforbund Nordland mener at lærerens primæroppgave er undervisning, og at skolene må ha rammer som i størst mulig grad kan frigjøre lærerne fra arbeidsoppgaver som ikke kan direkte knyttes til undervisningsarbeid.

Det er behov for et godt lag rundt eleven med helsesykepleiere, rådgivere, PPT, miljøterapeuter og assistenter, for å nevne noen.

Da må også skolene ha en økonomi som gjør at ikke alt arbeidet blir plassert på læreren, og som stjeler tid fra undervisningen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse