JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kraftig bedring for Norge i skoleundersøkelse

17 prosent av lærerne bruker lang tid på å roe ned elevene, ifølge en undersøkelse. Samtidig savner lærere oppfølging.

Colourbox

Tallene kommer fram i OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS), der ungdomsskolelærere i 48 land deltok i undersøkelsen for 2018. Undersøkelsen ble offentliggjort onsdag.

Når en av seks lærere sier at de bruker lang tid på å roe ned elevene i starten av timen, er det en kraftig forbedring fra samme undersøkelse for ti år siden. Da svarte over halvparten av lærerne det samme. Ingen andre land i undersøkelsen kan vise til tilsvarende forbedring, opplyser Kunnskapsdepartementet.

– Det er veldig bra at læringsmiljøet har blitt bedre, og at det er mer ro i klasserommet. Det betyr mer tid til undervisning, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H).

p

Motsatt retning

Funnet trekkes fram som ekstra positivt fordi det går i motsatt retning av tendensen i de fleste andre land, hvor lærerne melder om mer uro og mindre tid til undervisning.

– Her hjemme har lærere på ungdomstrinnet blitt dyktigere i klasseledelse. Ro og gjensidig respekt i klasserommet er avgjørende for at elevene skal mestre og lære, sier Sanner.

Ifølge undersøkelsen bruker også lærerne mindre tid på administrative oppgaver i timene. Og under 5 prosent oppgir at de ikke trives i jobben.

– Vi har dyktige lærere i norske klasserom, og det at så mange som ni av ti lærere i norsk skole trives i jobben sin, er veldig positivt for elevenes læring og trivsel på skolen, sier direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.

Lite faglig oppfølging

Men ikke alt er positivt for Norges del. Mange nyutdannede lærere svarer at de får for lite faglig oppfølging i overgangen fra utdanning til yrke.

Bare en av fire nyutdannede lærere oppgir at de har deltatt i et introduksjonsprogram på skolen, og kun én av seks nyansatte lærere har en veileder eller mentor.

– Nyutdannede lærere må få bedre oppfølging. Sammen med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning har vi blitt enige om prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede i barnehage og skole, sier kunnskapsministeren.

«Nedslående» og «uakseptabelt»

Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet er glad for at lærere oppgir at de har gode relasjoner til elever og at de fleste er tilfredse med arbeidsplassen. Samtidig reagerer han kraftig på at kun hver sjette nyutdannede lærere har hatt veileder eller mentor.

– Det er nedslående, sier Handal til NTB.

Han understreker at forbundet lenge har jobbet for en ordning som sikrer at alle nyutdannede lærerne får veiledning når de begynner i sin første lærerjobb.

Aps utdanningspolitiske talsperson, Martin Henriksen, peker på at regjeringen har stemt ned partiets forslag om å forskriftsfeste en veiledningsordning.

– At fem av seks nye lærere ikke får veiledning eller mentor er uakseptabelt og betyr at «praksissjokket» mange opplever fortsetter. Det betyr at elevene får mindre forberedte lærere enn de ellers kunne hatt, sier Henriksen, som kommer til å ta temaet opp med Sanner.

p

Flere med fem års utdanning

Ifølge TALIS-undersøkelsen er det en klar økning i andelen lærere som har minst fem års høyere utdanning, fra 23 prosent i 2013 til 34 prosent i 2018.

I tillegg viser undersøkelsen at hele 94 prosent av lærerne i løpet av det siste året har deltatt på aktiviteter for kompetanseutvikling, som kurs eller videreutdanning. Én av fem lærere etterlyser samtidig mer faglig påfyll om bruk av ny teknologi i undervisningen.

Over 4.000 norske ungdomsskolelærere og 162 rektorer har deltatt i undersøkelsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse