Utdanning:
–Lærermangel en trussel mot den nordiske samfunnsmodellen, mener forbundsleder Åsa Fahlén i Sveriges Lärare
Lærermangelen er et felles problem i alle de nordiske landen. Det haster å finne løsninger, er konklusjonen i en ny rapport.
– Lærermangelen i Norden truer den nordiske samfunnsmodellen, mener forbundsleder Åsa Fahlén i den svenske lærerorganisasjonen Sveriges Lärare.
Foto: Mikaela Landeström / TT
sidsel@lomedia.no
En ny rapport fra Nordiska Lærarorganisationers Samråd (NLS) konstaterer at det er stor lærermangel i alle de nordiske landene. Ifølge rapporten kan suksessen til samfunnsmodellen i Danmark, Island, Finland, Norge og Sverige i stor grad tilskrives et utdanningssystem som gir alle barn med ulik bakgrunn de samme mulighetene. Og nøkkelen til denne suksessen er lærerne, ifølge rapporten – som slår fast at lærermangel nå er et stort problem i alle de nordiske landene.
– Den nordiske samfunnsmodellen truet
– At alle elever får likeverdige forutsetninger er fundamentalt i den svenske og våre nabolands samfunnsmodell. Rapporten viser at den er truet, sier forbundsleder Åsa Fahlén i den svenske lærerorganisasjonen Sveriges Lärare til fagbladet Vi lärare.
– Når rundt en tredjedel av alle elever ikke klarer å bestå eksamen på videregående skole, har vi ikke lenger en likeverdig skole. Når man ikke har hatt samme sjanse til å lykkes i skolen, truer det hele vår samfunnsmodell som bygger på at alle deltar, sier forbundslederen til fagbladet.
Foreslår løsninger
I de nordiske landene er det ikke mange nok unge som ønsker eller som får mulighet til å bli lærere. Samtidig er det altfor mange kvalifiserte lærere som ønsker seg bort fra yrket, ifølge rapporten.
Konkurransedyktige lønninger er viktig for å øke statusen til læreryrket og å gjøre det mer attraktivt, ifølge rapporten. Den konstaterer at lærere i Norden har en stor arbeidsbyrde og en krevende arbeidssituasjon. Blant anbefalingene i rapporten er også å gi lærerne bedre arbeidsforhold og større autonomi, bedre muligheter for etter- og videreutdanning, å styrke lærerutdanningene og bedre oppfølging av nyutdannede lærere.
NLS er et samarbeidsorgan for 16 lærerorganisasjoner i Norden. Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund (SL) er norske medlemsorganisasjoner.