Lærerne har klaget på at tidkrevende rapportering. Kunnskapsministeren vil gi dem mer tid til undervisning
Lærerne fratas undervisningstid på grunn av rapporteringskrav. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) intensiverer jakten på tidstyvene.
Jan Tore Sanner.
Ole Palmstrøm
– Å fjerne tidstyver i skolen er ikke et prosjekt, men en arbeidsform. Vi har kommet et godt stykke på vei, men nå er det behov for en forsterket og fornyet innsats. Lærerne må få rom til å være lærere, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
• Dette er lønna i over 300 yrker
Være tidlig ute
I forbindelse med at det pågår en fagfornyelse av alle skolefagene i norsk skole og en forsterket tidlig innsats for å hindre frafall, ønsker Høyre-statsråden å være føre var. Fagene i norsk skole skal fornyes og slankes for å gi rom til mer dybdelæring. Oppstart er skoleåret 2020/21.
– Det er viktig å unngå at fornyelsen av skolen innebærer mer rapportering og mindre tid til undervisning. Jeg er opptatt av at både skoler og lærere skal ha et stort handlingsrom samtidig som det stilles krav til resultater, understreker Sanner.
For å gå systematisk til verks vil kunnskapsministeren nå ta initiativ til et samarbeid med kommuneorganisasjonen KS og aktører som Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet. Statsråden vet at nye tidstyver kan forekomme med nye tiltak.
– Vi ønsker å fjerne eksisterende tidstyver og forhindre at det oppstår nye, påpeker han.
Stjeler verdifull tid
Til tross for systematisk innsats gjennom flere år, opplever mange lærere at dokumentasjon og rapportering stjeler verdifull tid i hverdagen. Det er også tilbakemeldingene Sanner får.
Det skjer i lys av at regjeringen blant annet har gjort følgende siden den forrige «tidstyvrapporten» fra 2014:
Det blir gitt veiledning som forenkler det tidligere kravet om å kartlegge nyankomne innvandrere som ikke kan norsk.
Mange av rapporteringskravene kommer fra lokale skolemyndigheter, viser tidligere undersøkelser. Derfor vil Høyre-statsråden at skoleeiere lokalt, altså kommunene, må ta sitt ansvar.
Digitale løsninger
– Erfaringene fra tidligere arbeid er at skoleeiere har et stort oppfølgingsansvar. Også når det gjelder tidstyver. Oppfølgingen må også skje i kommunene, ikke bare nasjonalt, sier Sanner.
Formålet med å snu alle steiner i jakten på tidstyvene er at lærerne skal få mer tid til å være sammen med elevene fordi god tidsbruk er avgjørende for elevenes læring.
– Vi er inne i en tid der det legges til rette for digital læring i skolen. Det betyr at nye digitale løsninger kan være en god anledning til å effektivisere og luke bort tidstyver, sier Sanner.
• Dette forslaget kan endre sykelønna – og gi tre positive effekter
Rødgrønn front
Aps Martin Henriksen har vanskeligheter med å se hva som er nytt og konkret i det Sanner sier.
– At tidstyver og rapporteringskrav er en utfordring, har vi visst lenge. To forskjellige utvalg har allerede levert omfattende rapporter om tidstyver i skolen, sier Henriksen til ANB.
Han viser også til at tre av fire lærere i grunnskolen mener de brukte mer tid på rapportering og andre tidstyver i 2017 enn for tre år siden. Det framgår i en undersøkelse utført av Respons Analyse.
– Jeg tror ikke man får bukt med en overdreven rapportering og overstyring uten at det vedtas en tillitsreform som sier at vi må stole mer på lærerne som fagpersoner, påpeker Henriksen.
Det pågår nemlig en rødgrønn front mot rapporterings- og testkravene i skolen. Både Ap, Sp og SV ber regjeringen om en tillitsreform i norsk skole. Partiene mener politikere og skolemyndigheter i mye større grad må holde fingrene unna klasserommene. (ANB)
• Akershus vil si opp fagskole-samarbeid med Oslo. LO og NHO raser over å ikke ha blitt involvert