JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokale lønnsoppgjør svekker fellesskolen, mener Skolenes landsforbund (SL)

Landsstyret i Skolenes landsforbund mener det er avgjørende å bevare de sentrale, kollektive forhandlingene i lønnsoppgjørene.

Landsstyret i Skolenes landsforbund mener det er avgjørende å bevare de sentrale, kollektive forhandlingene i lønnsoppgjørene.

Colourbox.com

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Lønna må forhandles sentralt – heter det i denne uttalelsen fra landsstyret i Skolenes landsforbund.

I 2026 skal hovedtariffoppgjøret i kommunesektoren forhandles. Da står mye på spill for lærerne. Landsstyret i Skolenes landsforbund mener det er avgjørende å bevare de sentrale, kollektive forhandlingene – selve garantien for rettferdig lønnsutvikling og likebehandling på tvers av kommunegrenser.

Skolenes landsforbund har, som LO-forbund og sektororganisasjon, alltid stått for fellesskapet. Vi tar ansvar, for lærerne, andre ansatte, for elevene, for fellesskolen og for velferdsstaten. I de kommende hovedtariffoppgjørene er det én sak som blir avgjørende for skolen i Norge: Lærerne må forbli en del av fellesskapsløsningen også i tariffavtalene, og ikke flyttes ut i en egen lokal forhandlingsordning.  

Hvorfor? Fordi det er i fellesskapsløsningene vi har forutsigbar og rettferdig lønnsutvikling, rettferdig behandling på tvers av kommunegrenser, og en trygghet for lærere som arbeider i både små og store kommuner. Det er bare å innse at det er dagens ordning som gjennom tiår har sikret lærerne en del av den nasjonale lønnsdannelsen, på linje med andre viktige grupper i kommunesektoren. 

Å trekke lærerne ut i lokale ordninger kan høres fristende ut. Men i praksis betyr det større forskjeller, mer usikkerhet og dårligere rekruttering – særlig i distriktene. Små kommuner med stram økonomi vil aldri kunne matche lønnsnivået i de store byene. Resultatet blir at lærerne flytter etter lønna, mens barna i småkommunene står igjen med et dårligere skoletilbud.

Det er ikke rettferdig. Det er en oppskrift på et A- og B-lag i norsk skole.

Gjennom tiår har den sentrale avtalen sikret lærerne en plass i den nasjonale lønnsdannelsen – på linje med andre viktige yrkesgrupper i kommunesektoren. Dette systemet skaper trygghet, forutsigbarhet og likebehandling.

Når kommuneøkonomien er presset, er det fellesskapet som beskytter lærerne og elevene. Å splitte opp lønnsdannelsen betyr å velge ulikhet.

Lærerne må forbli i fellesskapet – for fellesskolen, for velferdsstaten og for rettferdighet i hele Norge.

Uttalelse vedtatt av landsstyret i Skolenes landsforbund (SL), 24. september 2025

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss