JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt

Margit (31) brenner for arbeidsmiljøet til lærerne. Nå har hun blitt klubbleder

– Flere i SL har kanskje sett at jeg brenner litt ekstra, sier Margit Sande Tvedt (31).
–  Jeg har alltid brent for arbeidsmiljøet til lærerne, sier Margit Sande Tvedt (31) . Hun er plasstillitsvalgt for SL på Sunndal ungdomsskole i Møre og Romsdal.

– Jeg har alltid brent for arbeidsmiljøet til lærerne, sier Margit Sande Tvedt (31) . Hun er plasstillitsvalgt for SL på Sunndal ungdomsskole i Møre og Romsdal.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

Margit Sande Tvedt (31) er plasstillitsvalgt ved Sunndal ungdomsskole i Møre og Romsdal fylke hvor hun jobber på fjerde året. Tidligere har hun også jobbet som lærer på Frøya.

Hun ble valgt i august 2022 og beskriver seg selv som helt fersk i rollen som leder for en klubb i vekst.

– Det er veldig mye å sette seg inn i starten. Men det er artig arbeid og jeg har alltid brent for arbeidsmiljøet til lærerne, sier Sande Tvedt.

Hun leder nå en SL-klubb som har vokst fra fjorten til seksten medlemmer.

– Jeg meldte meg ikke frivillig som klubbleder, men sa ja da jeg ble spurt. Flere i SL har kanskje sett at jeg brenner litt ekstra, sier Margit Sande Tvedt som forteller at hun nok har vist engasjementet sitt ved å ta ordet flittig når lærerne på skolen er samlet.

I slutten av januar deltok hun på et to dagers kurs beregnet på nye tillitsvalgte i regi av SL i Oslo.

Engasjert i seksualundervisning

Margit Sande Tvedt er født og oppvokst i Sunndal hvor hun er bosatt med samboer og to barn på ett år og fire år. Hun er kontaktlærer for en åttendeklasse og underviser også på tiende trinn i fagene matte, realfag, sal og scene.

Hun har utdanning som adjunkt med fagene matte og naturfag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag (NTNU), og holder på med påbygg til lektorutdanning i matematikkdidaktikk ved siden av lærerjobben.

– Jeg brenner for seksualundervisning. Vi er mange her som gjør det, sier Sande Tvedt som samme uke vi snakker sammen, uke seks – eller «uke sex», har hatt seksualundervisning som et gjennomgående tema i undervisninga i flere fag hele uka.

Skolen bruker blant annet undervisningsopplegg fra Sex og samfunn for «uke sex» og skolens helsesykepleier har deltatt.

– Hele tirsdagen denne uka har vi hatt undervisning om seksualitet med tre klasser på åttende trinn. Det er første gang vi gjør det og det er noe vi skal evaluere senere, forteller hun. Elevene er i 13–14-årsalderen.

Denne tirsdagen har elevene hatt stasjonsundervisning med ulike temaer som samtykke, porno, prevensjon, sexpress og kjønnsidentitet. Resten av uka har seksualitetsundervisningen vært flettet inn i andre fag som for eksempel statistikk over kjønnssykdommer i matteundervisninga.

– Vi opplever at åttendeklasse kanskje er litt tidlig mens niende klasse er litt for seint. Guttene er mest opptatt av hva som er lovlig, mens jentene er spesielt opptatt av prevensjon. Jentene er opptatt av at guttene skal lære om menstruasjon, mens guttene ikke er så interessert. Det gjelder jo ikke oss, sier de.

– Guttene trenger en egen post om porno for å skjønne at porno ikke viser virkeligheten. De er usikre på sin egen kropp og hva som er normalt, forteller Sande Tvedt i slutten av «uke sex».

Seinere skal de også få besøk av politiet som er invitert til å snakke med elevene om samtykke, og hva de skal gjøre hvis de tror de er utsatt for overgrep eller om de skulle bli mistenkt for overgrep.

Sliter med plassproblemer på skolen

Noe av det som opptar SL-klubben og de ansatte på skolen akkurat nå, er ifølge Sande Tvedt at skolen har plassproblemer samtidig som de får flere nye elever fra Ukraina i alderen 13–16 år. De betyr at skolen får både flere nye elever og flere nye lærere.

– Vi samarbeider godt med Utdanningsforbundet og med arbeidsgiver for å få gjort i stand bygget, sier hun.

Noe annet skolen har slitt med er atferdsproblematikk i form av vold og trusler som mange lærere har hatt utfordringer med, men som mest har skjedd mellom elevene, forteller hun.

– Det er noe som er blitt bedre fordi vi er på god vei med å få på plass et godt avvikssystem i samarbeid med Utdanningsforbundet og hovedverneombudet, og vi har skjerpet konsekvensene for elevene. Det er noe vi har tatt tak i.

– Vi har nå samarbeidsmøter oftere med tillitsvalgte, verneombud og ledelsen. Hovedverneombudet har stått i bresjen for at vi har fått gjort noe med det, og vi har en arbeidsgiver som står på vår side, sier Sande Tvedt.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse