JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå blir kjøretimer gyldig fravær i skolen

Elever i videregående slipper lenger å bekymre seg for fraværsreglene når de skal ha obligatorisk opplæring for å ta førerkort.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Colourbox.com

aslak@lomedia.no

I den nye regjeringsplattformen er nemlig obligatoriske trafikkopplæring blitt gyldig fraværsgrunn i den videregående skolen.

– Dette har hele organisasjonen jobbet for å få endret i lang tid, og når den nye regjeringsplattformen nå legger opp til at obligatorisk trafikkopplæring skal bli gyldig fraværsgrunn, er det en gledens dag for bransjen, sier direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Dette har H, Frp, V og KrF blitt enige om

Fraværsgrense

Tidligere var ikke kjøretimer og annen obligatorisk opplæring for å ta førerkort gyldig fravær. Etter at fraværsgrensen ble innført i videregående skole høsten 2016, er det blitt vanlig kutyme at elever krever å få kjøretimer utenom skoletid. Det vil si i på kvelder og i helger.

Årsak: Frykt for ikke å få karakter på skolen. Regjeringens innstramninger på fraværsreglene innebærer nemlig at elever som har ti prosent udokumentert fravær i et fag, i utgangspunktet ikke får godkjent vitnemål.

– Gjennom utallige debatter i mediene, møter med politikere både lokalt og på Stortinget, er det svært gledelig å se at man i den nye plattformen nå gjør endringer i regelverket slik at obligatorisk trafikkopplæring blir en gyldig fraværsgrunn i videregående skole, sier Abusdal.

Regjeringen hever pensjonsalderen for statsansatte

Måtte si opp ansatte

Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) har tidligere skrevet om Dulles trafikkskole i Verdal som i fjor sa opp tre av seks ansatte. Faglig og daglig leder ved skolen, Kåre Norum, oppga nye og strengere fraværsgrenser i videregående skole som årsak.

– Vi har nok elever, men de vil ikke kjøre på dagtid av frykt for ikke å få karakter på skolen. Vi har ikke lenger forutsigbarhet i arbeidstiden, og dagene våre er blitt fullstendig ødelagt, sa han.

Det er den obligatoriske opplæringen på 19 timer som nå godkjennes som fravær i videregående. Frp og Roy Steffensen, som er leder av utdanningskomiteen på Stortinget, har programfestet det samme.

– Enkelttimene skal ikke være unntatt fraværsgrensen. Det er nok av tid til føreropplæring i forbindelse med skolens ferier og fridager. Dessuten inneholder ikke alle skoledager undervisning fra åtte til fire, sier Steffensen.

Grove lovbrudd ved kjøreskoler: – Får verken betalt for overtid eller kveldstillegg og jobber mye gratis

Ikke like bra rustet

Mye av problemet med ordningen har vært at mange har måttet flytte kjøretimer til tider på døgnet hvor trafikkbildet ikke representerer det de vil møte den dagen sjåførene etter seg bak rattet med førerkortet i lomma.

– For ikke å bryte reglene har elever kjørt obligatorisk opplæring i helger og på tider av døgnet hvor trafikkbildet er mindre komplekst og hvor de trafikale utfordringene er mindre enn hva man møter om man kjører midt på dagen. En konsekvens av det har vært at elevene ikke har vært like godt rustet til å møte trafikale utfordringer som det læreplanen legger opp til, sier Abusdal.

ATL-direktøren håper at de nye reglene innføres allerede fra neste skoleår.

Den nye regjeringen inviterer LO og NHO til diskusjoner om pensjon fra første krone

LO-lederen skuffet over at den nye regjeringen prioriterer taxfreekvote og ikke pensjon fra første krone

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Følg oss på Facebook

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse