Uttalelse
«Oslo trenger flere fagarbeidere – styrk fagopplæringa!»
FÅR OPPFORDRING: Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund (SL) utfordrer i dette innlegget byråd for oppvekst og kunnskap,Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), til å ta et krafttak for yrkesfagene.
Mimsy Møller/Dagsavisen
Oslo fylkeslag av Skolenes landsforbund (SL) utfordrer i dette innlegget byråd for oppvekst og kunnskap, Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), til å ta et krafttak for yrkesfagene
«Oslo trenger flere fagarbeidere – styrk fagopplæringa!» var en av hovedparolene i 1. mai-toget i Oslo i år. Arbeiderpartiet har nylig lansert Oslomodellen for et seriøst arbeidsliv1, og skal denne strategien lykkes i å rekruttere alle de fagarbeiderne Oslo trenger må dørene inn til fagopplæringen åpnes på fullt gap. Det vi trenger er gode langvarige strukturelle tiltak som bidrar til å åpne yrkesfagene for flest mulig unge og voksne mennesker og gi dem mulighet til å ta del i den kompetansen og yrkesstoltheten som er innen det store yrkesfaglige feltet.
SL Oslo vil oppfordre byråd for oppvekst og kunnskap til å vurdere følgende tiltak inn i arbeidet på dette feltet. Oslo kan starte et pionerprosjekt og åpne yrkesfagene for flere aldersgrupper i tråd med føringene i Meld. St. 21 (2020–2021): «Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden». Denne foreslo en yrkesfaglig rekvalifiseringsrett som gir alle med fullført studie- eller yrkeskompetanse mulighet til å ta en ny yrkeskompetanse. Oslo må gå i spissen for å utvide denne retten til å kunne starte en fagopplæring når en er klar for det uavhengig av om en har gått på studiespesialiserende linje først. Det er også lettere å velge og gjennomføre på tvers av kjønnsroller når en blitt litt eldre.
Yrkesfagene er en av de mest kjønnssegregerte delene av norsk arbeidsliv. For å kompensere og endre denne segregeringen er det nødvendig med mange og koordinerte tiltak, og man må styrke og ansvarliggjøre fylkeskommunen gjennom fagopplæringsavdelingen i dette arbeidet. For eksempel egne likestillingsansvarlige som koordinerer nettverksbygging, skolering og bruk av rollemodeller. Både gutter og jenter som skal ut i lære skal møte et anstendig arbeidsliv og gode sanitærforhold.
For at yrkesfagene skal framstå som seriøse er det også nødvendig med et enda tettere partssamarbeid for en best mulig dimensjonering av fagene. Store deler av dagens elektroelever tilbys for eksempel i dag Vg3 på skole. Det må være et samsvar mellom tilgangen pålæreplasser og antall plasser som tilbys på skolene.