JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skolehunden Lille Fie gjør elevene til lesehester

– Jeg leser, jeg leser for Lille Fie. Jeg og Lille Fie leser. 1, 2, 3. Bæsj 1, ler Ole Andreas Pedersen Otterstad henrykt. Syvåringen stryker Lille Fie over ryggen, skolehunden som gjør ham til en lesehest.
HUNDEBLIKK PÅ LÆRING: Skolehunden Lille Fie følger årvåkent med når Ole Andreas Pedersen Otterstad leser. Spesialpedagog Anne Grethe Låhne har ansvaret for undervisningen.

HUNDEBLIKK PÅ LÆRING: Skolehunden Lille Fie følger årvåkent med når Ole Andreas Pedersen Otterstad leser. Spesialpedagog Anne Grethe Låhne har ansvaret for undervisningen.

Vibeke Liane

Lille Fie er en av de fire skolehundene på Midtbygda skole i Røyken kommune. Det er spes­ialpedagog Anne Grethe Låhne som eier hundene. Nå sitter hun ved siden av de to lesevennene og nikker anerkjennende.

På sofaen i bakgrunnen sitter Jan Lucas Krane (11 år), og leser i Legenden om Narnia. Ved siden av ham i sofaen ligger Bris og Lazy. Nå ser han opp fra boka.

– Det var veldig bra. Du har blitt flink til å lese, sier Jan Lucas anerkjennende.

6. klassingen vet hva han snakker om. Da han som andreklassing begynte undervisningen i Hundehuset, slet også han med å få dreis på bokstavene. I 5. klasse syntes han det var gøy å lese. Nå har han kommet til side 512 i Narnia, en murstein av en bok. Før det har han pløyd seg gjennom alle syv Harry Potter bøkene.

Rødgrønn front mot rapporterings- og testkrav i skolen

Erfarne pedagoger

Spesialpedagog Anne Grethe Låhne har 30 års erfaring i skolen. De siste 19 årene har hun jobbet ved Midtbygda skole, som har 490 elever fra 1. til 7. klasse. I 2010 tok hun 15 vekttall
i Dyreassistert intervensjon med hund ved ­Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås.

Samme år fikk Anne Grethe Låhne klarsignal til å etablere en egen avdeling for skolehunder. 13 elever får i dag undervisning i Hundehuset. Noen av elevene har ADHD, andre har spesifikke lærevansker, og noen er tospråklige og trenger påfyll av det norske språket. Felles for dem er at det er for mye støy og uro i klasse­rommet til at de får konsentrert seg om lær­ingen.

KNEKKER ORDKODEN: – Det står lese, sier Ole Andreas Pedersen Otterstad (7) til spesialpedagog Anne Grethe Låhne.

KNEKKER ORDKODEN: – Det står lese, sier Ole Andreas Pedersen Otterstad (7) til spesialpedagog Anne Grethe Låhne.

Vibeke Liane

Kreativt team

– Elevene gleder seg til timene hos oss. Her er de rolige, de opplever mestring som øker motivasjonen for læring. Den erfaringen tar de med seg tilbake til klasserommet, forteller Anne Grethe Låhne.

Hun mener det er viktig at elevene kommer tidlig, så ikke de negative klasseroms-opp­levelsene får setter seg.

Spesialpedagogen understreker at det ikke er en kvikk-fix løsning å bruke hunder i undervisningen.

– Timene her er hardt arbeid, men på en annen måte enn i klasserommet. Det handler om læring og fag. Hundene og jeg må være kreative, finne hva som passer for den enkelte eleven.

Anne Grethe Låhne viser til forskere som har påvist at vi utskiller hormonet oxytocin når vi klapper og koser med en hund.

– Det er det samme hormonet som skilles ut hos kvinner som ammer, forteller hundeieren.

Hun forteller at unger som har sagt stygge ord i friminuttet, eller nettopp har kranglet med en medelev, alltid blir møtt av glade hunder.

– Hundene bryr seg ikke om hvordan andre opplever elevene. De er aksepterende, og gir elevene en opplevelse av å være ønsket, sier Anne Grethe Låhne.

Karrieretopper: Myte at de over 50 år sliter i jobbmarkedet

FULL OPPMERKSOMHET: – Lazy, gi labb. Elleve år gamle Jan Lucas Krane lærer tålmodighet sammen med lesehundene. Lille Fie og Bris venter på tur.

FULL OPPMERKSOMHET: – Lazy, gi labb. Elleve år gamle Jan Lucas Krane lærer tålmodighet sammen med lesehundene. Lille Fie og Bris venter på tur.

Vibeke Liane

Stokker ordet

Anne Grethe Låhne tar fram fire treklosser med en «gripeknott» og legger på gulvet.

– Fie, hent klossen, sier Ole Andreas.

Fie henter og legger i hånda til Ole Andreas. Snart ligger alle klossene hulter til bulter på bordet.

E S L E, stusser Ole Andreas. – Nei, det er feil, grubler han.

– Kan du prøve å sette dem annerledes, oppmuntrer Anne Grethe Låhne.

Ole Andres flytter rundt på brikkene. Det står LESE, ler han henrykt.

LEVERER BOKSTAVENE: Skolehunden Lille Fie har hentet en kloss som skjuler bokstaven E til Ole Andreas Pedersen Otterstad (7).

LEVERER BOKSTAVENE: Skolehunden Lille Fie har hentet en kloss som skjuler bokstaven E til Ole Andreas Pedersen Otterstad (7).

Vibeke Liane

Firbent mattehjelper

Bris overtar undervisningen.

– Skal vi regne litt, spør Anne Grethe Låhne før hun drysser små tøyposer med tall på den ene siden utover gulvet.

– Bris, BRIS, B R I S, ivrer Ole Andres høylydt.

– Det holder at du sier navnet hennes en gang, hun blir forvirret og skjønner ikke hva hun skal gjøre når du ikke gir henne beskjed om det, sier Anne Grethe Låhne rolig.

Hun mener ungene lærer selvbeherskelse av å være sammen med hundene, fordi hundene så tydelig viser at det ikke nytter å mase.

– Bris, hent posen, sier Ole Andres rolig.

Og Bris henter. Pose etter pose. Ole Andreas samler dem på bordet med tallene opp, og skriver dem opp i matteboka med et plusstegn mellom. Anne Grethe Låhne finner fram en pose med små brikker. Ole Andres teller, og sjekker at antallet stemmer med hvert tall han har skrevet, og summerer. Til slutt har Ole Andreas flere riktige regnestykker i matteboka.

Hundene er Golden retrievere med jaktlinjer, som med hele seg sier «Hei verden, her er jeg. Vil du være sammen med meg?» Alle hundene har gjennomgått utdanning for å jobbe i skolen.

– Jeg får hjelp av mine beste venner på jobben, sier Anne Grethe Låhne.

Lille Fie på seks år er datteren til Lazy. Lille Fie har spesielle behov. Hun er kortvokst, og har vannhode og nedsatt syn på det ene øyet.

– Hun appellerer veldig til ungene. De tar hensyn til at hun ikke liker at vi tar hånda over hodet hennes. Og det skorter ikke på evnene hennes som skolehund, sier Anne Grethe Låhne.

Bris er åtte år gammel og Lazy er elleve år, og nærmer seg pensjonsalderen. Easy som er fire år gammel har fridag og slapper av hjemme.

Til påske får Anne Grethe Låhne en ny valp, som om et par år skal utdannes til skolehund.

– Jeg trenger flere hunder for å matche elev og hund, og det er viktig å ha hunder som er klare til å overta når en faller fra.

TELLEKUNST: Ole Andreas Pedersen Otterstad  (7) legger sammen tallene på posene Bris har hentet. Spesialpedagog Anne Grethe Låhne hjelper han med å holde konsentrasjonen.

TELLEKUNST: Ole Andreas Pedersen Otterstad (7) legger sammen tallene på posene Bris har hentet. Spesialpedagog Anne Grethe Låhne hjelper han med å holde konsentrasjonen.

Vibeke Liane

Ro(m) for læring

Både Ole Andreas og Jan Lucas har ADHD. Klasserommet har for mange ting som distraherer.

– Har du tid til å prate med oss? Anne Grethe Låhne snur seg mot Jan Lucas som sitter fordypet i fantasy-romanen.

Jan Lucas er en faglig sterk gutt. I matteboka hans står tallene i sirlige kolonner. Han kom til Hundehuset i 2. klasse. Fremdeles får han fem timer undervisning i Hundehuset i uka. Hundene gir ham roen han trenger for å lære.

– Det skjer så mye i klasserommet. Alle som prater, og alle beskjedene fra læreren. Det blir for travelt, forteller Anne Grethe Låhne.

– Ja, jeg blir veldig fort forvirret, sier Jan Lucas.

– Ingen kan si til deg at du må skynde deg.

– Nei, det går ikke, svarer Jan Lucas.

– Hva skjer da? spør jeg.

– Ingenting, smiler 11-åringen.

Forhandlingsinnspurt i kommuneoppgjøret – fortsatt avstand mellom partene

beskrive og forklare de viktigste begrepene i dyreassistert samhandling med vekt på forebyggende, stimulerende og rehabiliterende tiltak overfor ulike grupper mennesker.

vurdere brukergrupper og fagområder der dyreassistert intervensjon kan benyttes.

forstå betydningen av å sette brukernes interesser i fokus.

opparbeide evne til å vurdere tilgjengelig litteratur innen feltet.

forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i samhandling med mennesker.

På kurset som gir 10 vekttall lærer kandidatene å

ha teoretisk og praktisk kunnskap om atferd og innlæring hos husdyr.

velge riktig individ og forberede individet til oppgaver i dyreassisterte intervensjoner.

kunne veilede brukere ved dyreassisterte intervensjoner innen personlig praksisfelt.

forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i en innlæringssituasjon og under arbeid med dyreassisterte intervensjoner.

Han var min beste venn, min eneste venn som ikke dolker en i ryggen hvis en gjør noe dumt, han gjorde
skolen til et bedre sted å være.

Melding til Anne Grethe Låhne fra en tidligere elev etter at en av hundene døde.

Opplæringen

Dyreassisterte intervensjoner med hund er et tiltak hvor man bruker samhandling med dyr i ulike former som et supplement til andre tiltak.

Dyreassisterte intervensjoner kan brukes i undervisningen i skoler, sykehjem, sykehus og andre typer intervensjoner.

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås holder kurs med fem og 10 studiepoeng for deltakere med bakgrunn fra pedagogikk, helsefag, sosialfag, medisin, veterinærmedisin, biologi eller psykologi. Kandidater med generell studiekompetanse eller realkompetanse også delta.

På kurset som gir fem vekttall lærer kandidatene å:

• beskrive og forklare de viktigste begrepene i dyreassistert samhandling med vekt på forebyggende, stimulerende og rehabiliterende tiltak overfor ulike grupper mennesker.
• vurdere brukergrupper og fagområder der dyreassistert intervensjon kan benyttes.
• forstå betydningen av å sette brukernes interesser i fokus.
• opparbeide evne til å vurdere tilgjengelig litteratur innen feltet.
• forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i samhandling med mennesker.

På kurset som gir 10 vekttall lærer kandidatene å:

• ha teoretisk og praktisk kunnskap om atferd og innlæring hos husdyr.
• velge riktig individ og forberede individet til oppgaver i dyreassisterte intervensjoner.
• kunne veilede brukere ved dyreassisterte intervensjoner innen personlig praksisfelt.
• forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i en innlæringssituasjon og under arbeid med dyreassisterte intervensjoner.

Også hundene må gjennomgå opplæring. Før kurset må hundene være trent for et høyt lydighetsnivå, være trygge, ønske kontakt med mennesker, kunne veksle mellom ro og aktivitet, og de må være godt miljøtrente.

Før hundene godkjennes må de opp til eksamen sammen med eieren. Kursene er utviklet av Antrozologisenteret (AZS) på Ås i samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

beskrive og forklare de viktigste begrepene i dyreassistert samhandling med vekt på forebyggende, stimulerende og rehabiliterende tiltak overfor ulike grupper mennesker.

vurdere brukergrupper og fagområder der dyreassistert intervensjon kan benyttes.

forstå betydningen av å sette brukernes interesser i fokus.

opparbeide evne til å vurdere tilgjengelig litteratur innen feltet.

forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i samhandling med mennesker.

På kurset som gir 10 vekttall lærer kandidatene å

ha teoretisk og praktisk kunnskap om atferd og innlæring hos husdyr.

velge riktig individ og forberede individet til oppgaver i dyreassisterte intervensjoner.

kunne veilede brukere ved dyreassisterte intervensjoner innen personlig praksisfelt.

forstå betydningen av å ivareta dyrets velferd i en innlæringssituasjon og under arbeid med dyreassisterte intervensjoner.