JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vern om nærskoleprinsippet

Landsmøtet til Skolenes landsforbund (SL) advarer mot segregering og A- og B-skoler som følge av karakterbasert inntak på videregående skoler.

Landsmøtet til Skolenes landsforbund (SL) advarer mot segregering og A- og B-skoler som følge av karakterbasert inntak på videregående skoler.

Colourbox

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Karakterbasert skoleinntak truer en desentralisert skolestruktur.

En videregående skole er en hjørnesteinsbedrift i sitt lokalsamfunn. I fylker hvor man praktiserer nærskoleprinsipp som inntaksordning for videregående opplæring har det fungert godt for både elever, lærlinger, lærere, næringsliv og lokalsamfunn.

Nærskoleprinsippet har sikret at elever kunne bo hjemme og gå på skole med vennene sine i et kjent lokalsamfunn. Denne inntaksordningen har gitt forutsigbarhet i fagtilbud og fagmiljø. Nærskoleprinsippet har også sikret en forutsigbar og solid rekruttering av arbeidskraft til offentlig og privat sektor og bidratt til mindre sentralisering.

Dessverre foretrekker flere politiske partier karakterbasert skoleinntak framfor nærskoleprinsippet. Det har ført til at mange fylker nå har karakterbasert opptak.

Flere fagforeninger og organisasjoner stiller seg kritiske til et karakterbasert inntak i videregående opplæring, fordi:

• Hvis inntaksordningen endres, kan de små skolene bli svekket. Det kan føre til færre elever og sentralisering av skoletilbud.

• Forskning viser at segregering er en konsekvens av karakterbasert inntaksordning. Det kan føre til A- og B-skoler.

• En karakterbasert inntaksordning gir mer valgfrihet til elever med høye karakterer, For elever med lavere karakterer blir valgfriheten mindre, og de må ta det tilbudet de får.

• Karakterpresset i grunnskolen vil øke. Dette kan gi elever i ungdomsskolen økt press og stress, og bidra til mer fravær og uhelse.

• Flere elever må reise langt for å gå på skole. Dette gir negative konsekvenser både økonomisk og miljømessig. Boligsektoren i sentrale strøk vil bli enda mer presset enn den allerede er.

• Når elever må flytte hjemmefra i ung alder for å gå på skole øker sjansen for at de ikke flytter hjem etter endt utdanning. Dermed forsvinner viktige ressurser og kontinuitetsbærere fra lokalsamfunnene.

Karakterbasert skoleinntak truer en desentralisert skolestruktur. Stadig flere fagforeninger er bekymret for at bosettingsgrunnlaget i distriktene skal svekkes. Det er en verdi i seg selv at elevene kan bo nærmest mulig skolen sin. Vi trenger praktisk og teoretisk kompetanse i hele landet.

Uttalelse vedtatt av det ekstraordinære landsmøtet til Skolenes landsforbund (SL)

12. mai 2025

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss