JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kartellkonferansen 2021:

Jernbaneforbundet ber Støre stoppe vedlikeholdskonkurransen

Regjeringen har stoppet anbudsprosessen på jernbanen på Østlandet. De som jobber på jernbanen krever mer.
Petter Trønnes konstaterer at Solberg-regjeringens jernbanereform har ført til dårligere lønns- og arbeidsbetingelser. Nå ber han Støre stanse konkurranseutsetting av renhold og vedlikehold av persontogene.

Petter Trønnes konstaterer at Solberg-regjeringens jernbanereform har ført til dårligere lønns- og arbeidsbetingelser. Nå ber han Støre stanse konkurranseutsetting av renhold og vedlikehold av persontogene.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

Petter Trønnes fra Norsk Jernbaneforbund (NJF) ba regjeringen også stoppe konkurranseutsettingen av underleverandørene til jernbaneselskapene.

– Det er tre selskaper som driver med vedlikehold – alle taper penger. Ett av disse er eid av spanske CAF. Dette selskapet har hentet inn spanske ansatte. Nå går de utenom fagforeningene, men rett på de ansatte, for å endre turnusen. Dette er første forsøk på fagforeningsknusing. Jeg ber om at regjeringen går til Vy og ber om at avtalene med renhold- og vedlikeholdsselskapene videreføres på disse pakkene inntil vi får en ny organisering på plass, sa Trønnes.

Slå sammen Norske tog og Mantena

Han ba også Støre om at regjeringen endret på hvem som har ansvaret for vedlikeholdet. I dag er det togselskapene, som leier tog av Norske tog, som har ansvaret.

– Eierne av togene må ha ansvar for vedlikeholdet. Slå sammen Norske tog og det statseide vedlikeholdsselskapet Mantena, oppfordret Trønnes.

Behold kompetansen

Om ett år blir Nordlandsbanen og Gjøvikbanen digitalisert. Dermed blir jobbene til trafikkstyrerne borte. Forbundsleder Jane B. Sæthre i NJF ba om tiltak som gjør at kompetansen disse har beholdes på jernbanen

– Den elektroniske utviklingen vil føre til raskere framføring av tog og økt kapasitet. Men den vil og berøre flere hundre ansatte som jobber rundt i landet. De har sikkerhet og driftskunnskap i ryggmargen. Disse må vi ta vare på. Kunnskapen må beholdes i videreutdanning og omskolering. Det blir viktig framover, sa Sæthre.

Stopp jernbanepakken

– Regjeringen Solberg brukte åtte år på å grise med tannkrem. Det tok den nye regjeringen fem uker på å kjøpe ny tannkremtube. Takk for det.

Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbundet, takket Støre for at anbudspakkene på jernbanen på Østlandet er stoppet.

Han ba regjeringen følge opp Hurdalsplattformen, og så raskt som mulig gå i dialog med EU med mål om å sikre unntak fra EUs fjerde jernbanepakke.

– Vi forventer at denne jernbanepakken ikke blir innført. Det er avgjørende at Norge ikke skal pålegges regelverket i pakken – og da spesielt det obligatoriske konkurranseutsettingen – også etter de ti første årene, sa Ringdal.

EØS-avtalen svekker rettighetene

Han forventer også en politikk som setter en stopper for bruk av bemanningsselskaper på jernbanen.

– Vi har et godsselskap som ønsker å bruke svenske bemanningsselskaper til framføring av tog i Norge. De bruker EU- og EØS-regelverket mot oss. Det er avgjørende for oss at EØS-avtalen ikke brukes for å svekke fagbevegelsen og de ansattes rettigheter. Vi forventer en politikk som er bedre enn høyresidens, understrekte Ringdal.

Følger opp med god politikk

Støre svarte med å si at vi må spørre oss om hvilken jernbane vi skal ha i Norge.

– Regjeringen skal følge det opp med god politikk. Norge er skapt for å ha en helhetlig jernbane. Hvordan vi syr dette sammen det skal vi gjøre i god takt og orden med dere, sa Støre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse