JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LANGT TIL TOALETTET: - Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

LANGT TIL TOALETTET: - Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

Eline Lønnå

Lagerbedrift nekter sjåførene å bruke toalettet grunnet frykt for risiko for økt koronasmitte. – Vil bare øke smittefaren, sier AMU-lederen.

Hos spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo er det så stor uenighet om lastebilsjåførene skal ha tilgang til toalett, at hele "driten" må avgjøres av Arbeidstilsynet.



23.03.2020
23.03.2020 10:00

roy@lomedia.no

eline.lonna@lomedia.no

En spedisjonsbedrift eier ikke egne varer, men tar imot større kvanta av varer som blir ompakket og videresendt til mottakerne. Det betyr at det stadig er varer som kommer inn og varer som kjøres ut.

Hos Skanlog på Ulven i Oslo har det fram til fredag vært adskilte toaletter for ansatte og gjester, der lastebilsjåførene har kunnet benytte gjestetoalettet når de enten har levert eller hentet varer hos den danskeeide Oslo-bedriften.

Øker smitterisikoen

Nå har imidlertid frykten for koronasmitte gjort at bedriftsledelsen har valgt å stenge toalettet som lastebilsjåførene benytter. Det var en ordre som ikke ble godt tatt imot av de ansatte på spedisjonslageret og sjåførene som tidligere har hatt dette tilbudet.

– Bedriftsledelsen utestenger sjåfører fra grunnleggende sanitære lokaler midt i en pandemi. Det øker smitterisikoen for både sjåførene og oss som deler arbeidsflate og vertøy med sjåførene. Alle bedrifter som har daglig kontakt med sjåfører bør tilrettelegge gode sanitære fasiliteter for dem. Hvordan skal det gå for sjåførene hvis alle stenger toalett dørene for dem? Da må de gjøre fra seg utendørs uten tilgang til såpe og vann. Å holde toalettet åpent er et smittebegrensende tiltak, understreker han.

NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

Eline Lønnå

Ledelsen tapte i AMU

Saken ble tatt opp i bedriftens Arbeidsmiljøutvalg (AMU) 14. mars der både tillitsvalgte, verneombud og bedriftens ledelse sitter. AMU var delte seg på midten, men med lederens dobbeltstemme gikk AMU mot bedriftens vedtak og krevde at toalettet igjen skulle åpnes.

– Vi har lederen for AMU i år og derfor flertall. Direktøren holdt på å dette av stolen da han skjønte at han ikke hadde styringsrett i denne saken, sier AMU-leder Jon Andre Fosstvedt.

Han er også klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i bedriften.

Skal holdes åpent

Uten at det medførte gjenåpning av toalettet

– Trass i vedtaket nekter ledelsen å følge opp. Det er skammelig, så nå ber vi Arbeidstilsynet gripe inn, sier Fosstvedt.

Han sier at fram til en avgjørelse i Arbeidstilsynet skal AMU sitt vedtak etterleves.

– Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon. Det er jo ikke tillatt å urinere ute i offentligheten, sier Fosstvedt oppgitt.

Derfor har klubben nå fjernet bedriftens skilt om at toalettet er stengt og hengt opp sitt eget skilt om at toalettet er åpent.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

Eline Lønnå

Skuffet over ledelsen

Han innrømmer imidlertid at en slik sak ikke skaper noe godt klima mellom de tillitsvalgte og bedriftsledelsen.

– Min erfaring med ledergruppen fram til nå har stort sett har vært gode. Vi har funnet gode løsninger sammen, og de ganger vi har vært uenige har det blitt løst på en rasjonell og edruelig måte. Derfor er jeg skuffet og trist over at ledergruppen nå nekter å høre på AMU og direkte motarbeider et viktig helsevedtak, sier han.

– Helter skal hedres

Han mener bedriften må ta hensyn til de som utfører jobbene.

– Det blir for enkelt for folk med hjemmekontor å bestemme slikt. Vi arbeidsfolk må stå sammen og støtte hverandre. At sjåførene er ansatt i andre firma betyr ingenting. Tross risiko for egen helse, er de ute og kjører hver eneste dag. Uten dem hadde landet stoppet. Sjåførene er helter. De skal hedres, ikke bli motarbeidet, tordner Jon André Fosstvedt.

– Gjort for å beskytte

Administrerende direktør i Skanlog, Arnfinn J. Svensli, forteller at stengning av lageret og dermed toalettet var på agendaen allerede 25. februar. Da var det enighet mellom klubben og ledelsen om å holde toalettet åpent. Det var imidlertid før korona-pandemienn eksploderte over hele Europa og alle de landene Skanlog får varer fra. Han sier videre at vedtaket fra 14. mars om å stenge toalettet ble gjort for å beskytte både ansatte, leverandører, kunder og sjåførene selv mot smitte. Stengningen betyr at ingen eksterne får benytte toalettet.Det gjelder alle utenfra også bedriftens egne kunder.

– Vi vurderte leietoaletter, men kom til at da kan smitte spres mellom ulike deler av verdikjeden, sier han, og presiserer at man verken skiller på yrkesgrupper eller bakgrunn.

– Siden toalettet er lokalisert inne i lagerlokalene, vil stengning redusere risikoen for smitteoverføring både inne på vårt lager og ut i våre leveringskjede, dersom det skulle oppstå smitte hos oss, sier han.

– Uansvarlig å holde åpent

Svennsli poengterer at det samtidig beskytter bedriften mot smitte som kan føre til enten nedstengning eller vesentlig antall syke eller karantenetilfeller.

– Det kan avgjøre om vi kan opprettholde drift eller ikke, påpeker han.

Svensli viser også til det har hatt betydning at Skanlog vanskelig kan ha kontroll på smitterisikoen underleverandører og eksterne har vært utsatt for.

– Ikke minst siden varetransport i hvert fall så langt er unntatt fra karantenereglene. I denne situasjonen vil det være uansvarlig av oss å tillate at eksterne personer fritt kan bevege seg inn til toalettene inne på lageret. Vi har vurdert det slik at det vil være en for stor utfordring for oss å skille på ankomster fra utlandet eller ankomster fra innlandet. Derfor har vi sett det som nødvending å innføre et felles regelverk som ikke skiller på dette og som da gjelder alle, sier han.

Mener vedtaket er ugyldig

Han er uenig i at AMU sitt vedtak om å gjenåpne toalettet, som han minner om ble gjort med Fosstvedt sin dobbeltstemme, kan overprøve ledelsens vedtak før en avgjørelse hos Arbeidstilsynet.

– Arbeidsmiljøloven gjelder normalt sett mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men ingen av disse gruppene omfattes av denne beslutningen. Vi kan altså ikke se at denne beslutning har betydning for noen av våre arbeidstakere eller setter disse i fare på noen som helst måte, sier Svensli.

Derfor mener han også vedtaket i AMU er ugyldig, siden han mener det går utover AMU sitt myndighetsområde.

– Det har ikke vært noen innsigelser mot dette fra våre transportører og vi kjenner ikke til hendelser der denne beslutningen har satt våre arbeidstakeres liv og helse i fare. Det er heller ikke meldt inn noen hendelser i forhold til dette fra våre verneombud, understreker han.

– Tatt saken i egne hender

Svensli sier ledelsen i Skanlog har måttet ta raske beslutninger vedrørende risikovurderinger i forbindelse med korona-pandiemien.

– Det er en situasjon som nå endrer seg fra dag til dag. Da hjelper det ikke å være på etterskudd. Det vil være for sent å stenge tilgangen til lageret for eksterne fra utbruddsområder når man får informasjon om at smitte der er et faktum, sier han.

Han har registrert at tiltaket om å stenge toalettene bevisst er blitt sabotert ved at informasjonen om at toalettet er stengt er blitt strøket over eller fjernet.

– Dette er ikke noe AMU eller vernetjenesten står bak samlet. For oss virker derfor være enkeltpersoner som har tatt saken i egne hender. Det mener vi er alvorlig da vi mener den utsetter alle, både sjåfører, ansatte og bedriften for en høyere risiko enn om tiltaket ikke gjennomføres, sier Svensli.

Kritisk til Fosstvedts kompetanse

Han stiller også spørsmålstegn ved hvilken kompetanse Fosstvedt har for å vurdere hva som gir størst smitterisiko, når alle anbefalinger fra myndighetene sier man skal holde avstand til andre, og at personer som ankommer fra utlandet skal i karantene i fjorten dager.

– Hans vurdering må derfor stå for hans regning, men han har ikke kommet med noen løsning på hvordan saken skal løses uten at man utsetter sjåfører for smitte fra andre og over landegrensene. Den eneste begrunnelsen vi har fått er at "må man, så må man". Vi har ikke sett noen risikovurdering, men han ga beskjed om at han som AMU-leder ikke kunne akseptere stengningen allerede før AMU hadde diskutert saken, og uten at vernetjenesten hadde tatt opp saken, sier Svensli.

Han hevder at det ikke er enighet blant verneombudene på de forskjellige avdelingene om at stenging ikke skal godtas.

– Flere av disse har heller ikke blitt tatt med på råd, noe som hovedverneombudet, som ga Fosstvedt sin stemme, strengt tatt burde forhørt seg om først, sier Svennsli.

Transportørene er informert

Han forteller at bedriftens transportleverandør på utgående har fasiliteter bare tre minutter unna som er spesielt tilrettelagt med egne områder og fasiliteter for deres sjåfører.

– De har gitt tilbakemelding om at dette ikke er å anse som et problem for dem. Tvert imot er smitterisiko der ivaretatt på en bedre måte enn vi selv kan klare. Vi har også gitt beskjed i forkant til transportørene om at toaletter ikke vil være tilgjengelige. Det er ikke kommet noen reaksjoner på dette fra transportørene.

Tvert imot er tilbakemeldingen at det er bra vi innfører tiltak for å sikre alle, sier han.

Mener Fosstvedt er historieløs

Han reagerer også sterkt på at Fosstvedt antyder at bedriften ikke anerkjenner sjåførenes jobb og viktighet.

– Det synes vi er trist og historieløst. Tvert imot har vi hatt meget god kontakt og samarbeid med sjåfører som har kjørt for oss gjennom leverandører, helt ned til de som er ansatt hos underleverandører av våre leverandører. Tiltaket er altså også basert på å beskytte disse sjåførene. Vi anser sjåfører både som vårt viktigste ansikt utad og en helt vesentlig ressurs og bidragsyter for vår drift og suksess. Vi behandler sjåfører som egne ansatte, og flere sjåfører som har hatt oppdragene for oss, har gitt tilbakemeldinger om at de føler de i større grad er en del av vår bedrift enn der de faktisk er ansatt. Vi får gjentatte ganger tibakemeldinger fra sjåfører om at de savner å kjøre for oss, sier han

Skal være fleksible

Skanlog-direktøren understreker at bedriften selvsagt skal være fleksible hvis det oppstår prekære situasjoner.

– Da må dette løses enkeltvis, slik at det ikke oppstår risiko for andre, avslutter Arnfinn J. Svensli.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.03.2020
23.03.2020 10:00



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Skipsarbeider Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Skipsarbeider Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»


Flere saker