Kosmo bekymret over Nav
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne Navs regnskap for 2009.
Rapporten som riksrevisor Jørgen Kosmo la fram torsdag har vesentlige merknader til 22 av totalt 229 statlige virksomheter. Nav får den kraftigste kritikken, i og med at Riksrevisjonen ikke godkjenner regnskapet for i fjor. Heller ikke regnskapet for 2007 ble godkjent. Dette er alvorlig, mener Kosmo.
– Bekymringsfullt
– Vi mener at de funnene vi har gjort er så vesentlige at vi ikke kan godkjenne regnskapet og at vi finner at vi må rapportere dette til Stortinget. Vi forventer oss da en oppfølging både fra departement og storting. Det er ikke noen grunn til å legge skjul på at jeg som riksrevisor synes at dette er svært bekymringsfullt, understreker Kosmo.
Riksrevisjonen er kritisk til at Nav gjennom flere år har nedprioritert arbeidet med å sikre en tilfredsstillende internkontroll. Det er oppdaget en rekke tilfeller av feil i utbetaling av sykepenger, overgangsstønad og barnebidrag i 2008 som følge av dette.
Rapporten viser også til de forventningene Stortinget hadde da reformen ble besluttet gjennomført, og sier i rapporten at det er viktig at disse forventningene begynner å innfris av etaten også innenfor reformperioden.
Riksrevisor Jørgen Kosmo mener at mange av Navs problemer kunne vært unngått.
– Jeg er fast overbevist om at reformen burde vært bedre planlagt før den ble gjennomført. Jeg mener at vi i denne rapporten synliggjør at manglende styringssystemer og manglende IKT-løsninger har ført virksomheten ut i mange av de vanskeligheter den har kommet opp i, sier Kosmo.
Feil ved anskaffelser
Rapporten inneholder også bemerkninger til forvaltningen av Statens pensjonsfond Utland (SPU) og etterlyser et rammeverk fra Finansdepartementet for utlån og belåning av verdipapirer i SPU.
Riksrevisjonen konkluderer med at de ikke kan se at belåningen fram til 2009 har vært i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger, og slår fast at Stortinget ikke har vært informert om SPUs praksis ved belåning av egne verdipapirer.
Også Forsvarsbygg får på pukkelen i årets revisjonsrapport. Også her rettes det kritikk mot manglende internkontroll, noe som blant annet har resultert i manglende bilagsføring i regnskapet. Ved en kontroll manglet det tilfredsstillende dokumentasjon på hele 73 prosent av de kontrollerte fakturaene.
Riksrevisjonen mener også at Samferdselsdepartementet ikke stiller strenge og presise nok krav til Jernbaneverket når det gjelder registering av forsinkelser og andre avvik i togtrafikken.
Feil ved anskaffelser
Flere departementer får kritikk for svakheter ved tilskuddsordninger og manglende rutiner for å ivareta informasjonssikkerheten. I Politidirektoratet finnes det ennå ingen backup-løsning for datasystemene.
Riksrevisjonen har i flere år rapportert om brudd på anskaffelsesregelverket i staten. Også i 2008 rapporteres det om flere feil og mangler på dette området i flere av departementene.
Rapporten etterlyser en bedre samordning av datasystemene til departementene og etatene. Flere av disse systemene er utviklet i den enkelte etat, og kommuniserer dermed dårlig med hverandre. Dette mener Riksrevisjonen kan føre til forsinkelser i saksbehandlingen, feil i beregninger og utbetalinger, og at brukere blir behandlet ulikt. (ANB-NTB)
Nav-reformen ble vedtatt av Stortinget i mai 2005.
Nav-reformen samler de gamle trygdekontorene, sosialkontorene og arbeidsformidlingskontorene under samme tak på et såkalt Nav-kontor.
Ett av målene med reformen er at brukerne skal finne alle tjenester samme sted.
Nav utbetaler hvert år cirka 280 milliarder kroner i stønader. Dette tilsvarer rundt en tredel av statsbudsjettet.
Nav-reformen er en av de mest omfattende omstillinger i offentlig sektor i nyere tid.
I 2008 ble det etablert 36 forvaltningsenheter og sammen med kommunene etablerte Arbeids- og velferdsetaten 147 Nav-kontor.
Saksbehandlingstiden i 2008 har økt kraftig spesielt for ytelsene uførepensjon, barnebidrag, barnetrygd, foreldrepenger og sykepenger.
Antallet ubehandlede saker økte fra våren 2007 til august 2008 med 70.000 saker, til totalt rundt 193.000 saker
Nav-reformen ble vedtatt av Stortinget i mai 2005.
Nav-reformen samler de gamle trygdekontorene, sosialkontorene og arbeidsformidlingskontorene under samme tak på et såkalt Nav-kontor.
Ett av målene med reformen er at brukerne skal finne alle tjenester samme sted.
Nav utbetaler hvert år cirka 280 milliarder kroner i stønader. Dette tilsvarer rundt en tredel av statsbudsjettet.
Nav-reformen er en av de mest omfattende omstillinger i offentlig sektor i nyere tid.
I 2008 ble det etablert 36 forvaltningsenheter og sammen med kommunene etablerte Arbeids- og velferdsetaten 147 Nav-kontor.
Saksbehandlingstiden i 2008 har økt kraftig spesielt for ytelsene uførepensjon, barnebidrag, barnetrygd, foreldrepenger og sykepenger.
Antallet ubehandlede saker økte fra våren 2007 til august 2008 med 70.000 saker, til totalt rundt 193.000 saker
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie