JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kraftigere lut mot fyllekjøring

Justiskomiteen foreslår at de som påvirker noen til å kjøre i rus skal havne bak murene. – Unødvendig, mener kjøreelever.

I dag er det ikke straffbart å påvirke noen til å kjøre i ruspåvirket tilstand.

For å få bukt med de som setter seg bak rattet i fylla, foreslår justiskomiteen nå at også de som overtaler eller påvirker noen til å kjøre i rus skal havne bak lås og slå eller bli bøtelagt, skriver Dagsavisen.

– Det er et viktig signal å sende ut når vi nå går inn for å få medvirkning til fyllekjøring inn i straffeloven, sier Anne Marit Bjørnflaten, lederen av justiskomiteen.

Mange dødsfall

I dag kan du bare bli straffet dersom du låner bort bilen din og burde ha visst at personen du låner den bort til er ruset.

– Det er ikke nok. Vi ser at en av fire dødsulykker skjer i rus og det viser hvor alvorlig utfordringen er. Vi kjenner den typiske «det er jo ikke noe problem å kjøre, du har jo bare drukket litt». Vi vil kunne forhindre flere dødsulykker på veiene ved å slå hardere ned også på de som påvirker en full person til å sette seg bak rattet, sier Bjørnflaten.

Uenige elever

Elevene ved Trygg Trafikant kjøreskole mener forslaget er unødvendig.

– Man må stå ansvarlig for sine egne handlinger. Hvis noen ber deg stjele en bil, så gjør du jo ikke det automatisk, sier Edin Kozaric (18).

De ser utfordringen knyttet til at man lettere lar seg overtale i ruspåvirket tilstand, men mener forslaget blir vanskelig å gjennomføre i praksis.

– Hvordan skal man bevise at en person har overtalt en annen til å kjøre bil under påvirket tilstand? spør Marina Rybalka (31).

– Alle midler

Trygg Trafikk ønsker imidlertid forslaget velkommen.

– Vi må ta i bruk alle tilgjengelig midler for at folk skal kunne ferdes i trygt i trafikken, og kan ikke la noe stå uprøvd. Problemet med folk som kjører i rus er spesielt stort i aldersgruppen mellom 18-24, men vi ser også at dette er et problem i aldersgruppa 40-50 år. Den hyppigst årsaken til ulykker i trafikken er knyttet til fart, rus og manglende bruk av bilbelte. Vi har troen på strengere lover kombinert med hyppigere kontroller, sier direktør Kari Sandberg.

Preventiv effekt

Også Statens veivesen er positive til forslaget.

– Antallet som kjører med promille har ligget konstant de siste årene, og det har vært en økning i de som kjører i annen rus. Det må vi få gjort noe med, sier seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Ungdom er spesielt utsatt for press fra hverandre, mener han.

– Derfor kan man se for seg at dette forslaget vil ha en preventiv effekt, sier han.

Bjørnflaten synes det er vanskelig å si noe om hvor mye som skal til for at en som påvirker en annen person til å kjøre i fylla, blir dømt for det.

– Men jeg ser for meg at terskelen skal være relativt lav, sier hun. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse