JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-tiltak på anbud:

Flere kommer i jobb når attføringsbransjen får konkurrere om Nav-anbudene, mener statssekretæren

En fersk evaluering fra Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) sier at anbudsreformen har gitt god effekt.
GOD EFFEKT: Statssekretær Guro Angell Gimse i Arbeids- og sosialdepartementet kan vise til en fersk evaluering som sier at anbudsutsettingen har gitt god effekt.

GOD EFFEKT: Statssekretær Guro Angell Gimse i Arbeids- og sosialdepartementet kan vise til en fersk evaluering som sier at anbudsutsettingen har gitt god effekt.

Jan Richard Kjelstrup / ASD

kai.hovden@lomedia.no

– Resultatene er gode. Flere kommer i jobb, og totalt sett har reformen gitt et positivt løft når det gjelder kvalitet, oppfølging og effektivitet, sier statssekretær Guro Angell Gimse i ASD.

Ifølge Gimse har deltakerne i snitt tretten prosent større sannsynlighet for å være i jobb etter tolv måneder enn de hadde før reformen.

– Forbedringen gjelder både nedsatt arbeidsevne og ordinært ledige, forklarer statssekretæren.

Nav-tiltak på anbud: – At mine venner blir gjort til handelsvare på grunn av funksjonstap, river i verdigrunnlaget mitt

Flere i jobb

Det har vært stilt spørsmål rundt hvorvidt anbudsutsettingen har kommet brukerne til gode. Her er Gimse klinkende klar.

– For det første kommer flere i jobb. Det er tross alt det aller viktigste. Men evalueringen viser at forbedringen har skjedd på mange områder. Oppfølgingen er blitt mer individuelt tilpasset, og deltakerne får et skreddersydd løp med individuell handlingsplan. Brukerne har også mer kontakt med veilederen sin – i alle faser av tiltaket.

Ifølge Gimse er også kartleggingen og karriereveiledningen grundigere enn før. Veilederne melder tilbake at oppfølgingen er satt mer i system enn tidligere, og at tiltaket er blitt mer arbeidsrettet.

– For brukere som står lengst unna arbeidslivet med sammensatte utfordringer, finnes det fortsatt to tiltak i skjermet virksomhet, minner Gimse om.

Tett på det maksimale

Anbudsperiodens lengde har også blitt kritisert.

– Det er Arbeids- og velferdsetaten som vurderer kontraktlengden, og de har valgt relativt lange kontraktsperioder, altså tre pluss ett år. Maksimal kontraktlengde i loven er fire år på denne type tjenester, forklarer Gimse.

Når det gjelder påstanden om at tilbudsskrivingen hemmes av for mange «skal-krav» svarer statssekretæren følgende:

– Forbedrede og tydeligere kravspesifikasjoner er en viktig årsak til bedre resultater enn i det gamle systemet. Det skriver Proba selv i evalueringen. Økte krav har altså bidratt til bedre resultater, men det er Nav fylke som utformer kravspesifikasjonene og som kan svare mer utdypende på dette.

Mangfold

Ett av formålene med å ha arbeidsmarkedstiltak på anbud er å få flere, også ideelle, aktører på banen. Her har utviklingen så langt gått i motsatt retning.

– For regjeringen har det vært viktig å la flere slippe til i konkurransen. Omleggingen har ført til at flere typer miljøer nå bidrar på attføringsfeltet, selv om det er blitt færre leverandører. Ideelle har i liten grad nådd opp hittil, men det betyr ikke at de ikke kan nå opp neste gang. Nav har på ulike måter lagt til rette for mangfold i konkurransene, samtidig som det er det enkelte fylke som vurderer innretningen på anbudsopplegget, sier Gimse.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse