Renholdet presses på tid og pris – men Toma-sjef Azar mener han har oppskriften som fungerer
Driftsleder Azar Sherko Ahmed hos Toma Facility Norge AS har 70 renholdere under sine vinger.
KOMPETANSE OG KVALITET: Renholdsbransjen er tøff, slår Azar Sherko Ahmed fast. Han mener nøkkelen til suksess er å satse på kvalitet og kompetanse fremfor å stadig presse prisene nedover. Slik unngår man også sosial dumping og uverdige arbeidsforhold.
Kai Hovden
kai.hovden@lomedia.no
Farten og smilet er noe av det første man legger merke når man møter Azar. Begge deler er avgjørende egenskaper i renholdsbransjen, som han selv beskriver som tøff. Både tid og pris presses, men samtidig ser han at mange har fått øynene opp for hvor viktig kompetansen til renholdere er i en tid preget av smitteforebygging.
Tøff start
Azar kom alene til Norge fra Kurdistan som femtenåring.
– Det var tøft å komme hit alene som tenåring, men jeg har klart meg greit, sier han.
Vi vil vel påstå at det har gått mer enn greit, basert på at han allerede var i fast jobb hos Toma tre år senere, og at han nå altså er driftsleder i selskapet ti år etterpå.
– Jeg gikk videregående i hjemlandet, og tok fagbrev i Norge som renholdsoperatør, forteller Azar.
Han har planer om å begynne med videreutdanning gjennom Addisco.
Azar har hatt et sterkt ønske om å bli advokat, men det ser ut at han må se bort ifra denne drømmen når han nå allerede har valgt en helt annen stilling som han trives godt med.
Jobben som driftsleder passer ham godt. Azar trives med utfordringene arbeidet byr på til tider, og setter pris på å løse problemer og finne gode løsninger i samarbeid med sin teamleder.
For ham var språket en helt avgjørende faktor for å lykkes.
– Jeg lærte meg norsk veldig fort og på kort tid, fordi jeg var meget interessert i å lære språket til landet jeg ønsket skulle bli mitt hjemland nummer to, og at jeg mener det er nøkkelen til å integreres og få jobb. Målet var å bli en del av det norske samfunnet, og da må man kunne språket, sier Azar.
Han var en av de yngste i Toma da han startet for ti år siden, og via hardt arbeid har han gått veien fra å være serviceleder til å bli driftsleder. Azar har vært tilknyttet Forbundet for Ledelse og Teknikk hele tiden.
– For meg handler det om tryggheten i at man kan få hjelp dersom det er behov for det, og jeg er fremdeles tillitsvalgt også, sier Azar.
Les også: Lønn til renholdere: Dette overrasket forskerne
Presset bransje
Renholdsbransjen har rykte på seg for å være tøff og for å tiltrekke seg useriøse aktører. Det er en virkelighet Azar kjenner seg igjen i, men ikke på sin egen arbeidsplass.
– Det er en tøff bransje, og den blir stadig tøffere. Konkurransen har blitt hardere, noe som fører til at prisene presses mens kundene stadig forventer økt kvalitet, forteller han.
Azar har selv sett eksempler hvor det blant annet har vært jukset med de ansattes kompetanse i bransjen. I dagens situasjon kan det få alvorlige følger.
– Kompetanse er det viktigste for oss, og det er også det vi i stadig større grad vinner anbud på, forteller han.
Det kan være utfordrende for folk som Azar å følge opp kontraktene som er inngått, men som del av et stort og seriøst firma som Toma Facility går det greit.
– Så langt har vi heller ikke problemer med å skaffe kvalifiserte medarbeidere. Hos oss er det også krav om at alle skal snakke norsk. Slik var det ikke tidligere. Jeg tror dette kravet er med på å bidra til at vi får svært få klager fra våre kunder, sier Azar.
Les også: Renholder Mouloud (41) opplever større respekt etter koronautbruddet
Ryddige forhold
Ettersom det finnes nok av useriøse aktører innen renhold, er det mange som ønsker seg til Toma, ifølge Azar.
– Vi opplever ofte at de vi har inne til intervju forteller at venner eller bekjente har fortalt dem at det er ryddige forhold her hos oss. Her får man rett lønn til rett tid, feriepengene utbetalt når man skal og de godene man ellers forventer i et ordentlig og redelig arbeidsforhold, forteller han.
For Toma betyr det ikke all verden at andre velger å tøye regelverket.
– Hos oss er det kvaliteten og kompetansen som er avgjørende, og det er kundene våre klar over. Vi følger vårt spor, og dermed er det trygt også for våre oppdragsgivere, sier Azar.
Han trekker frem forholdet til Oslo kommune som eksempel.
– For noen år siden var pris også utslagsgivende for Oslo kommune når de satt renhold ut på anbud. Prisen skulle telle 80 prosent og følgelig var det bare 20 prosent igjen til kvalitet. Dermed priset alle seg lavt, noe som til syvende og sist kun gikk ut over dem som skal utføre jobben.
Men kommunen har snudd, og heller valgt å selv definere tiden som skal brukes på renhold de ulike stedene. Dermed må alle legge inn anbud basert på denne tidsberegningen.
– Denne måten å løse det på håper jeg kan bli regelen i fremtiden. Det handler om å ikke utnytte folk, og å unngå sosial dumping. Det er de som gjør jobben som sliter – ikke jeg som driftsleder, understreker Azar.
Han er også klinkende klar på at renhold er en krevende jobb, og aktørene på markedet er avhengige av kompetente og dedikerte medarbeidere for å kunne løse oppdragene.
Ny anerkjennelse
Koronapandemien har satt sine tydelige spor i renholdsbransjen – naturlig nok. Den har også gitt et etterlengtet løft for dem som utfører jobben.
– Det er først nå jeg hører og ser at folk bryr seg om oss renholdere. Veldig mange har fått øynene opp for hvor avgjørende renholderne og deres kompetanse er. Jeg opplever at vi får mye skryt av våre medarbeidere fra kundene, forteller Azar.
Selvsagt har man tatt renhold på alvor tidligere også, men pandemien har nok økt bevisstheten om dette, ifølge Azar.
– Kundene opplever at de kan føle seg trygge på at våre folk gjør sitt ytterste for å sikre dem et så trygt miljø som mulig. Her spiller den faglige utførelsen av arbeidet en stor rolle, sier han.
Da landet stengte ned i mars, måtte man også hos Toma ty til noen permitteringer, men det endret seg raskt.
– I starten ble det slik ettersom noen bygninger ble helt nedstengt. Så begynte bestillingene å strømme inn, og i enkelte tilfeller har vi doblet bestillingene. Det tyder på at bedriftene har sett viktigheten av det vi gjør, sier Azar Sherko Ahmed.
Azar håper på at denne pandemien gå over, slik at alle kan komme tilbake til den normale hverdagen.
Kompetanse er det viktigste for oss, og det er også det vi i stadig større grad vinner anbud på.
Azar Sherko Ahmed