Anbud på ambulansefly skapte stor risiko: Dette krever LO og Sykepleierforbundet nå
De foreslår en ny modell som kombinerer statlig og ideell drift av luftambulansetjenesten.
Vi kan ikke gamble med en så sentral del av vår helseberedskap, er budskapet fra Sissel Skoghaug, nestleder i LO (f.v), Hans Martin Aase, nestleder for Politikk- og samfunnsavdelingen i Fagforbundet og ambulanseflyver og tillitsvalgt Synnøve Egeness Lilleli i Brønnøysund. Foto: Linda Reinholdtsen
André Kjernsli
andre.kjernsli@lomedia.no
– Dette vil gi det beste og mest pålitelige helsetilbudet i nord, sier 1. nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug.
Sammen med Norsk Sykepleierforbund og Stiftelsen Norsk Luftambulanse foreslår LO at staten kjøper opp og drifter et ambulanseflyselskap.
For helikopterdelen av luftambulansen ønsker LO å gi oppdraget direkte til Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA) i en tidsbegrenset periode.
– Vi kan ikke gamble med en så sentral del av vår helseberedskap, er budskapet fra Sissel Skoghaug, første nestleder i LO.
Norges Sykepleierforbund, med 120.000 medlemmer i ryggen, er enige i at statlig eierskap er den beste løsningen.
De er også engstelige for hva som kan skje dersom anbudsregimet fortsetter.
– Vi opplevde store problemer i forrige runde med anbud, det kan vi ikke sitte stille å se på at skjer igjen.
– Norsk Sykepleierforbund har tydelige landsmøtevedtak på at vi skal jobbe for å unngå anbud i fremtiden, så det er klart at vi er med på dette forslaget, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen, til FriFagbevegelse.
Aktuelt: Synnøve redder liv. Hun reagerer på at jobben hennes blir satt på anbud
Klok av skade
Forrige anbudstildeling på ambulansefly medførte stor uro, driftsforstyrrelser og flere beredskapsavbrudd.
I 2017 vant det svenske selskapet Babcock anbudet om å drifte luftambulansefly i Norge. Da hadde selskapet Lufttransport drevet luftambulansetjenesten siden 1988.
Det ble ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet. Pilotene måtte dermed søke på sine egne stillinger, og flere søkte seg til andre jobber.
Fagfolk, både internt og eksternt, og en samlet venstreside påpekte at denne samfunnskritiske tjenesten ikke var egnet for anbud.
Operatørbytter som dette medførte risiko for kompetanseflukt både blant piloter og teknisk personell, argumenterte flere.
Ønsker at staten overtar
I Hurdalsplattformen varslet regjeringen at den vil forberede statlig overtakelse av luftambulansen, og utrede modeller for samarbeid med ideelle, for å avskaffe anbud i tjenesten.
LO, Fagforbundet og Norsk Flygerforbund har nå gitt sine innspill i denne prosessen gjennom en arbeidsgruppe organisert som del av LO Luftfart.
Arbeidsgruppen mener forslaget om en statlig ambulanseflytjeneste ivaretar flere forhold som er viktig for både LO og regjeringen.
Det viktigste er å unngå at en svært kritisk helsetjeneste settes ut på anbud. Dette for å eliminere risikoen for beredskapsutfordringer og personellflukt ved leverandørbytter og eventuelle konkurser hos leverandør.
Arbeidsgruppen sier også at det innenfor dagens anbudsregime er kostbart, tidkrevende og komplisert å foreta løpende tilpasninger og endringer.
LO ser for seg to alternative organiseringsformer av luftambulansetjenesten
Alternativ 1: Helse- og omsorgsdepartementet eier tjenesten
Det viktigste argumentet for dette alternativet er at tjenesten blir direkte underlagt statlig styring, som er i tråd med politiske løfter.
Denne modellen tar hensyn til uttalt motstand fra de regionale helseforetakene om at de ikke ønsker å ha ansvar for operativ drift av luftambulansetjenesten.
LO mener at å etablere nasjonale standarder for tjenesten blir enklere med denne organiseringen.
Alternativ 2: Helseforetakene eiere tjenesten
Fordelene med dette alternativet er ifølge LO at det blir behov for færre endringer i forhold til dagens organisering.
En forutsetning i denne modellen er at Luftambulansetjenesten HF må ha en annen kompetanse enn i dag.