Luftambulanse
Synnøve redder liv. Hun reagerer på at jobben hennes blir satt på anbud
En ny rapport anbefaler at luftambulansen fortsatt skal settes ut på anbud. Synnøve Egeness Lilleli mener at det går utover sikkerheten.
– Er det virkelig en god idé å sette ut samfunnskritiske oppgaver på anbud? I så fall kan jo myndighetene gjøre det samme med både politi- og brannvesen, sier Synnøve Egeness Lilleli.
André Kjernsli
andre.kjernsli@lomedia.no
I den godt opplyste hangaren på Brønnøysund flyplass går ei kortklipt dame i knallrød pilotdress rundt det parkerte ambulanseflyet.
Nattevakta har akkurat begynt, og inspeksjon av flyet inngår i jobben til Synnøve Egeness Lilleli.
– Skal vi fortsette å gå ned i lønn hver gang en ny anbudskontrakt blir underskrevet, spør hun.
Hun uttaler seg med pondus. Lilleli jobber som flykaptein i Avincis (tidligere Babcock), og har vært på vingene for pasienter over hele landet i snart 17 år.
– Er det virkelig en god idé å sette ut samfunnskritiske oppgaver på anbud? I så fall kan jo myndighetene gjøre det samme med både politi- og brannvesen, sier hun.
Sjekk av flyet på starten av vakta er en av mange rutiner den erfarne flykapteinen må utføre.
André Kjernsli
Billig helse
En ny rapport anbefaler at luftambulansetjenesten fortsatt skal settes ut på anbud. Fordi det vil være den billigste måten å gjøre det på, ifølge Oslo Economics, som har utført oppdraget for Helse- og sosialdepartementet.
Det får flykaptein Lilleli til å reagere.
Hun mener fokuset på økonomi blir for snevert, og minnes bråket da Babcock vant anbudsrunden i 2018.
Inntektstap på 120.000 kr
Selskapet Lufttransport AS, hvor Lilleli var ansatt i 2018, hadde vært operatør på luftambulanseflyging i en årrekke.
Stab og operativt mannskap var en velsmurt maskin, men da de tapte anbudet bredte usikkerheten seg.
Babcock, som vant anbudet, lyste ut alle stillingene, noe som gjorde at pilotene måtte søke på sin egen stilling.
Usikkerheten var tøff å bære for pilotene, og mange var bekymret for beredskapen.
Synnøve Egeness Lilleli forteller at de klarte å holde majoriteten samlet sist gang, men at de endte opp med dårlige lønns- og pensjonsbetingelser.
Selv tapte hun 120.000 kroner inkludert alle ulempetillegg da Babcock tok over. Hun er bekymret for hva som skjer dersom det viktigste kriteriet for å velge operatør er pris.
Penger er ikke alt
Men Lilleli sier at dette handler om mer enn lønna til de som har arbeidsplassen sin mellom skyene.
Dette handler i like stor grad om sikkerhet og beredskap. Både for de som jobber i ambulansetjenesten, og ikke minst for pasientene.
André Kjernsli
Et skifte av operatører er ifølge Lilleli en krevende øvelse. Det kan innebære utskifting av både mannskap, prosedyrer og flytype. Hun forteller at det tar tid å sette sammen nye team.
– Jeg mener vi var på tynn is da vi startet å fly for Babcock i 2019.
Babcock viste begrenset interesse for de eksisterende pilotene, og hevdet at de skulle finne egne piloter andre steder.
Det klarte de ikke, og mangelen på både piloter og flyteknikere gjorde at saken til slutt havnet på daværende helseminister Bent Høie (H) sitt bord.
– Dette hadde ikke fungert dersom vi ikke hadde vært så mange som ble med videre, understreker hun.
– En varslet krise
Allikevel konkluderer rapporten fra Oslo Economics med at fortsatt anbudsutsetting er den billigste måten å drive luftambulanse på.
Både fagbevegelsen og de som jobber i luftambulansen, reagerer skarpt. De mener rapporten ikke tar hensyn til tjenestens kritiske funksjon som del av en helhetlig helsetjeneste.
På LOs luftfartskonferanse var Vidar Nordseth mest kritisk til rapporten. Han jobber til daglig som helikopterpilot og instruktør på Norsk Luftambulanse, og sitter i styret til Norsk Flygerforbund.
Han minnet salen på at krisen som oppsto i 2019 var en varslet krise, men at de som ropte varsku ikke ble hørt. Dette ønsker verken fagforeningene eller de ansatte at skal skje igjen.
Nordseth kunne fortelle at LO, Norsk Flygerforbund og Fagforbundet har inntatt et tydelig standpunkt, nemlig å avskaffe anbud.
– Vi har et konkret forslag til hvordan dette bør organiseres. Vi trenger bare en invitasjon fra dere til å få presentere dette, sa han med adresse til statssekretær i Helsedepartementet Karl Kristian Bekeng (Ap) som satt i salen.
Dag til dag
De som jobber i luftambulansetjenesten, ønsker at både de og pasientene skal bli tatt vare på.
At tjenesten skal utvikles til noe enda bedre enn den er i dag, og bli innlemma bedre i resten av helsetjenesten.
Flykaptein Synnøve Egeness Lilleli sier at det ikke eksisterer et lengre perspektiv sånn det er i dag.
Til det er kontraktsperioden altfor stram, den sittende operatøren vet ikke hvor lenge de får beholde oppdraget.
– De har nok med å drive virksomheten fra dag til dag. Det er ingen som snakker om utvikling eller forbedring. Det er ikke økonomi til det, forteller hun.
Hun mener en overordnet, statlig styring av luftambulansetjenesten ville gitt mulighet til å finne en visjon for hvordan luftambulansen skal se ut om ti eller tjue år.
Politiske lovnader
Regjeringen varslet i Hurdalsplattformen at de vil forberede statlig overtakelse av luftambulansen, og utrede modeller for samarbeid med ideelle, for å avskaffe anbud i tjenesten.
På LOs luftfartskonferanse sa statssekretær i Helsedepartementet Karl Kristian Bekeng (Ap) følgende om fremdriften.
– Vi er godt i gang med å følge opp Hurdalsplattformen og finne en løsning på hvordan luftambulansetjenesten skal organiseres i framtida.