Yrkesskade
Arbeidsulykker: Dette må du være obs på hvis du skader deg på jobb
En slurvete skademelding kan fort koste deg dyrt.
Arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde yrkesskaden inn til forsikringsselskapet.
Håvard Sæbø
ragnhild@lomedia.no
Om du har vært utsatt for en arbeidsulykke, kan det gi deg rettigheter både overfor Nav og forsikringsselskapet:
• En arbeidstaker som har fått godkjent yrkesskade fra Nav, kan ha krav på yrkesskadeerstatning fra arbeidsgivers forsikringsselskap.
• Har du fått varige og store skader, kan du også ha krav på menerstatning fra Nav.
• En godkjent yrkesskade gir dessuten bedre rettigheter ved beregning av sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.
Men veien til godkjent yrkesskade og erstatning kan være kronglete.
Dette er det lurt å huske på:
Oppsøk lege
Den som har vært utsatt for en ulykke, bør oppsøke lege så fort som mulig – også i de tilfeller der en ikke har nevneverdige symptomer til å begynne med.
Om det skulle oppstå en tvist om retten til erstatning, blir det som oftest lagt stor vekt på det som står i legejournalen rett etter hendelsen.
I møte med legen bør den ansatte derfor være nøye med å beskrive hendelsen og symptomene så detaljert som mulig.
Dersom den ansatte får en sykmelding, bør legen markere i sykmeldingen at det dreier seg om en yrkesskade.
Registrering av hendelsen
Arbeidsmiljøloven § 5–1 sier at arbeidsgiver skal registrere alle personskader som oppstår under arbeid. Det samme gjelder sykdom som kan skyldes arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen.
Sørg for at det blir skrevet en detaljert rapport av skadehendelsen så fort som mulig.
Alle dødsulykker og arbeidsulykker med alvorlig personskade skal dessuten meldes til Arbeidstilsynet og politiet. Dette er arbeidsgivers ansvar.
Les også: Flere kan få erstatning for yrkesskader
Skademelding til Nav
Arbeidsgiver har plikt til å melde til Nav så snart som mulig etter at en arbeidstaker får yrkesskade eller yrkessykdom. Dersom arbeidsgiver ikke melder ifra om skaden, kan den ansatte gjøre det selv.
Tillitsvalgte kan bistå ved å sørge for at skademeldingen blir tilstrekkelig detaljert. Det kan for eksempel være avgjørende å få fram at underlaget var uvanlig glatt, eller at et løft var mye tyngre enn ventet.
Sørg for at fristen overholdes. Dersom en arbeidstaker skal ha rett til yrkesskadedekning, må yrkesskaden være meldt Nav senest ett år etter at arbeidsulykken skjedde.
En yrkessykdom må være meldt senest ett år etter at en selv ble klar over årsaken til sykdommen.
Les også: Slik krever du erstatning etter en yrkesskade
Sørg for dokumentasjon
Det kan være lurt å gjøre egne notater om helsetilstanden, for eksempel om en har smerter.
Dersom plagene ikke gir seg, er det lurt å oppsøke lege eller annet helsepersonell jevnlig for å sikre dokumentasjon på at plagene ikke har gått over.
Melde skade til forsikringsselskapet
Arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde yrkesskaden inn til forsikringsselskapet.
Kilder: Arbeidstilsynet, LO, Forbundet Styrke, FriFagbevegelse