JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkesskade

Arbeidsulykker: Dette må du være obs på hvis du skader deg på jobb

En slurvete skademelding kan fort koste deg dyrt.
Arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde yrkesskaden inn til forsikringsselskapet.

Arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde yrkesskaden inn til forsikringsselskapet.

Håvard Sæbø

ragnhild@lomedia.no

Om du har vært utsatt for en arbeidsulykke, kan det gi deg rettigheter både overfor Nav og forsikringsselskapet:

• En arbeidstaker som har fått godkjent yrkesskade fra Nav, kan ha krav på yrkesskadeerstatning fra arbeidsgivers forsikringsselskap.

• Har du fått varige og store skader, kan du også ha krav på menerstatning fra Nav.

• En godkjent yrkesskade gir dessuten bedre rettigheter ved beregning av sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

Men veien til godkjent yrkesskade og erstatning kan være kronglete.

Dette er det lurt å huske på:

Oppsøk lege

Den som har vært utsatt for en ulykke, bør oppsøke lege så fort som mulig – også i de tilfeller der en ikke har nevneverdige symptomer til å begynne med.

Om det skulle oppstå en tvist om retten til erstatning, blir det som oftest lagt stor vekt på det som står i legejournalen rett etter hendelsen.

I møte med legen bør den ansatte derfor være nøye med å beskrive hendelsen og symptomene så detaljert som mulig.

Dersom den ansatte får en sykmelding, bør legen markere i sykmeldingen at det dreier seg om en yrkesskade.

Yrkesskade og yrkessykdom

En arbeidsulykke er en ulykke som skjer på arbeidsplassen og i arbeidstiden, og som skyldes en plutselig eller uventet ytre hendelse.

En yrkesskade er en skade som skyldes en arbeidsulykke.

En yrkessykdom er en sykdom som kommer av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet.

Registrering av hendelsen

Arbeidsmiljøloven § 5–1 sier at arbeidsgiver skal registrere alle personskader som oppstår under arbeid. Det samme gjelder sykdom som kan skyldes arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen.

Sørg for at det blir skrevet en detaljert rapport av skadehendelsen så fort som mulig.

Alle dødsulykker og arbeidsulykker med alvorlig personskade skal dessuten meldes til Arbeidstilsynet og politiet. Dette er arbeidsgivers ansvar.

Les også: Flere kan få erstatning for yrkesskader

Skademelding til Nav

Arbeidsgiver har plikt til å melde til Nav så snart som mulig etter at en arbeidstaker får yrkesskade eller yrkessykdom. Dersom arbeidsgiver ikke melder ifra om skaden, kan den ansatte gjøre det selv.

Tillitsvalgte kan bistå ved å sørge for at skademeldingen blir tilstrekkelig detaljert. Det kan for eksempel være avgjørende å få fram at underlaget var uvanlig glatt, eller at et løft var mye tyngre enn ventet.

Sørg for at fristen overholdes. Dersom en arbeidstaker skal ha rett til yrkesskadedekning, må yrkesskaden være meldt Nav senest ett år etter at arbeidsulykken skjedde.

En yrkessykdom må være meldt senest ett år etter at en selv ble klar over årsaken til sykdommen.

Les også: Slik krever du erstatning etter en yrkesskade

Sørg for dokumentasjon

Det kan være lurt å gjøre egne notater om helsetilstanden, for eksempel om en har smerter.

Dersom plagene ikke gir seg, er det lurt å oppsøke lege eller annet helsepersonell jevnlig for å sikre dokumentasjon på at plagene ikke har gått over.

Melde skade til forsikringsselskapet

Arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde yrkesskaden inn til forsikringsselskapet.

Kilder: Arbeidstilsynet, LO, Forbundet Styrke, FriFagbevegelse

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse