Dette bør du vite om verneombud
Verneombudet er Arbeidstilsynets vokter på arbeidsplassen. Mens tillitsvalgte vokter tariffavtalen, skal verneombudet ta seg av HMS-en.
REGLER Å FØLGE: Verneombudet skal passe på at arbeidsplassen ikke bryter med arbeidsmiljøloven.
Erlend Angelo
line.scheistroen@lomedia.no
Det er arbeidsgiver som har ansvar for arbeidsmiljøet i virksomheten, men verneombudet er en viktig medspiller. Verneombudet er Arbeidstilsynets forlengede arm på arbeidsplassen. Verneombudet skal vokte at arbeidsplassen ikke bryter med arbeidsmiljøloven.
Her er hva du bør vite.
Alle skal ha verneombud
Alle arbeidsplasser – også uorganiserte (uten tariffavtale) – skal som hovedprinsipp ha et eget verneombud som er valgt av de ansatte.
Kravet om verneombud er lovpålagt gjennom arbeidsmiljøloven.
Ved virksomhet med mindre enn 10 arbeidstakere kan partene skriftlig avtale en annen ordning, herunder at det ikke skal være verneombud ved virksomheten.
• Dårlige ledere er en helsefare
Verneombudets oppgaver
Verneombudet har oppgaver som gjelder det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet – helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Arbeidsmiljøloven er her den viktigste rettesnoren. Loven forteller både hva et verneombud skal være og ha ansvar for og hvilke HMS-krav som en arbeidsplass må oppfylle.
Loven lister opp fem oppgaver for verneombudet:
• påse at maskiner, kjemiske stoffer og lignende ikke utsetter arbeidstakerne for fare
• etterse at ulike former for verneutstyr og vernetiltak fungerer og er tilstrekkelig
• etterse at arbeidstakerne får tilstrekkelig instruksjon, øvelse og opplæring
• etterse at «arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte»
• passe på at meldinger om arbeidsulykker blir sendt inn etter lovens krav
• Hver krone investert i arbeidsmiljø gir 2,2 kroner tilbake, ifølge forskere
Aktiv medspiller
Verneombudet skal ha den tid som er nødvendig for å utføre oppgavene på en forsvarlig måte.
Verneombudet skal ha en aktiv rolle i virksomhetens HMS-arbeid.
Virksomhetens eventuelle arbeidsmiljøutvalg, bedriftshelsetjeneste og fagforeninger er sentrale medspillere for verneombudet.
Verneombudet skal delta ved Arbeidstilsynets inspeksjoner, og følge opp at arbeidsgiveren oppfyller de pålegg og henstillinger som Arbeidstilsynet gir.
Valg av verneombud
Verneombudet skal velges av alle ansatte, med unntak av øverste daglige leder.
Personen som velges, skal helst ha hatt lang fartstid i og god kjennskap til virksomheten.
Verneombudet velges for to år av gangen.
Valget skjer enten ved flertallsvalg blant de ansatte eller ved at det utpekes av lokale fagforeninger etter bestemte regler.
Opplæring
Arbeidsgiver er ansvarlig for at verneombudet får den opplæring som er nødvendig for å utføre vervet på en forsvarlig måte.
Opplæringen skal være på minst 40 timer.
Det stilles ingen krav til hvor verneombudet går kurs; uavhengige kursarrangører, bransjeorganisasjoner, forbundet du tilhører, og andre.
Kurset skal fortrinnsvis være i arbeidstiden.
Verneombudet vil også ofte måtte skaffe seg tilleggskunnskap, for eksempel om hvilke forskrifter som gjelder på arbeidsplassen.
Hovedverneombud
I virksomheter med flere verneombud skal man ha minst ett hovedverneombud.
Hovedverneombudet skal samordne verneombudenes arbeid og skal sitte i arbeidsmiljøutvalget som en av de ansattes representanter.
Valget kan enten skje ved at verneombudene velger hovedverneombudet, eller ved at lokale fagforeninger utpeker hovedverneombudet etter bestemte regler.
Kilder: www.arbeidslivet.no, Arbeidsmiljøsenteret, Arbeidstilsynet mfl.
Verneombudets viktige egenskaper
• å være trygg i vervet
• snakke godt med både ledere og ansatte
• tålmodig – endringer skjer ikke over natta
• ta initiativ
• unngå å bli tatt som gissel
Flere saker
Verneombudets viktige egenskaper
• å være trygg i vervet
• snakke godt med både ledere og ansatte
• tålmodig – endringer skjer ikke over natta
• ta initiativ
• unngå å bli tatt som gissel