Privatisering av jernbanen:
Dette tjener de nye jernbanedirektørene
Direktørene i Jernbane-Norge er i full gang med stolleken og hopper fra stillinger i NSB og Jernbaneverket til nye jernbaneselskaper. Den foreløpige lønnsvinneren er Øystein Risan, administrerende direktør i Materiellselskapet AS.
Øystein RIsan (administrerende direktør i Materiellselskapet AS), Gorm Frimannslund (konsernsjef Bane NOR), Elisabeth Enger (direktør i Jernbanedirektoratet) og Johnny Welle (administrerende direktør i Salg og Billettering AS)
yngvil@lomedia.no
Regjeringen har bestemt at jernbane-Norge skal privatiseres. Derfor har den bestemt å opprette et nytt direktorat for å forvalte konkurransene om jernbanen, et nytt statseid selskap som blant annet overtar Jernbaneverkets oppgaver, og to nye aksjeselskaper.
Den har det travelt med å få alt på plass. De første togstrekningene skal ut på anbud i februar neste år.
• Her er Frp-statsrådens nye togselskaper
Her er en oversikt over de nye direktørenes lønninger:
Øystein Risan, administrerende direktør Materiellselskapet AS.
Foto: NSB
Øystein Risan blir administrerende direktør i det nyopprettede selskapet Materiellselskapet AS. Han kommer fra stillingen som direktør i Trafikk og Plan i NSB.
Ny lønn: Inntil 2.120.000 kroner (inkludert maks bonus på 400.000 kroner og firmabil). Grunnlønna er 1,6 millioner kroner.
Gammel lønn: 1.677.000 kroner (inkludert utbetalt bonus på 210.000 kroner og firmabil)
Johnny Welle, administrerende direktør Salg og Billettering AS.
Foto: NSB
Johnny Welle er ansatt som administrerende direktør i det nyopprettede Salg og Billettering AS. Han kommer fra stillingen som direktør i NSB fellestjenester.
Ny lønn: 1.875.000 + firmabil (inkludert maks bonus på tre månedslønninger). Grunnlønna er 1,5 millioner kroner .
Gammel lønn: 1.565.000 kroner (inkludert maks bonus på to månedslønninger)
Elisabeth Enger, direktør Jernbanedirektoratet.
Foto: Ole Palmstrøm
Elisabeth Enger skal ansettes som direktør i Jernbanedirektoratet fra 1. januar 2017. Hun kommer da fra stillingen som jernbanedirektør i Jernbaneverket.
Ny lønn: 1.540.000
Gammel lønn: 1.540.000
Gorm Frimannslund, konsernsjef Bane NOR.
Foto: Brian Cliff Olguin
Gorm Frimannslund er ansatt som konsernsjef i Bane NOR. Han kommer fra stillingen som direktør for Infrastrukturdivisjonen i Jernbaneverket. Han er tidligere direktør for SAS i Norge.
Ny lønn: 1.440.700
Gammel lønn: 1.440.700
– Det vil komme justeringer i lønninger på et senere tidspunkt tatt i betraktning ansvarsområdet, og at noen stillinger skal rekrutteres eksternt, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF.
Christoffer Serck-Hanssen er ansatt som organisasjonsutviklingsdirektør i Jernbanedirektoratet. Er fungerende direktør i Jernbanedirektoratet fram til 31. desember 2016. Han kommer fra stillingen som organisasjonsdirektør i Jernbaneverket.
Ny lønn: 1.241.000
Gammel lønn: 1.260.600
– Du går altså ned i lønn i din nye jobb?
– Ja, litt ned. Men spennende oppgave lokket mer!
Direktør i NSB Anbud AS?
Også som følge av jernbanereformen etablerte NSB selskapet NSB Anbud AS 6. juni. Formålet er å drive «kommersiell jernbanevirksomhet». NSB har foreløpig ikke ansatt noen, heller ikke direktør, i dette selskapet. NSB ønsker ikke å svare på når dette skal skje og vil ikke svare på spørsmål om selskapet.
– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om transport av persontrafikktjenester. Svært mange av dine spørsmål regnes som konkurransesensitivt, og vi ønsker ikke å utdype dette ytterligere, skriver kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, i en epost til Fri Fagbevegelse.
• Pensjonsbome kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet
• Det koster staten 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
• Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.