Kunden skjelte ut den ansatte, og sjefen tok kundens parti. (Illustrasjonsbilde).
Colourbox
Eksperten svarer
Har kunden alltid rett? Slik svarer arbeidslivseksperten
Kunden skjelte ut den ansatte, og sjefen tok kundens parti. Hva kan verneombudet gjøre?
SPØRSMÅL: Jeg jobber i kundemottak for retur av varer. Vi har klare regler for hva som kan returneres og erstattes, og vi har myndighet til å avgjøre tvilstilfeller. Her om dagen avviste jeg en kunde med helt uberettiget klage. Hun slo seg fullstendig vrang, skjelte og smelte, og gjorde situasjonen så vanskelig at jeg tilkalte leder og vektere. Lederen ga henne medhold, penger i hånda og gavekort siden hun hadde blitt dårlig behandlet. Kunden avsluttet sitt besøk med rasistisk utskjelling av vekteren. Jeg mener kunden skulle vært anmeldt.
SVAR: Jeg blir rystet av sånne fortellinger. Vi veit at sånne opplevelser kan føre til at noen trekker seg fra arbeidslivet, og at noen utvikler sosial angst. Situasjonen du beskriver viser at dette blir dobbelt ille: Du blir behandlet nedlatende og diskriminerende av en kunde og fratatt verdighet og myndighet av din egen leder. I tillegg har kanskje de øvrige kundene i området lært hva som lønner seg?
Cirkle K la nylig fram resultatet av en anonym spørreundersøkelse, som viste at halvparten av de ansatte hadde blitt utsatt for trakasserende og diskriminerende kundeoppførsel det siste året. Ti prosent opplevde dette mer enn ti ganger. Det går særlig ut over unge medarbeidere, og diskrimineringa går på kjønn, alder, etnisitet, religion, hudfarge, funksjonsevne og seksuell legning.
Det er en grunnleggende rettighet i arbeidslivet at ingen blir utsatt for trakasserende og diskriminerende atferd, at vi som arbeidstakere kan gå på jobb uten å bli krenket eller bli utsatt for vold eller trusler. Alle virksomheter må utvikle regelverk som beskytter sine ansatte, men enda viktigere er det at alle ledere følger opp disse reglene. Ledere som oppfører seg som i ditt tilfelle, må få skriftlig advarsel fra arbeidsgiver. Virksomheten må anmelde (eller hjelpe til med å anmeldelse) kunden til politiet for rasisme og diskriminerende oppførsel. Kunden skal også bli fortalt helt tydelig: Handle et annet sted! Her er det rasismefri sone!
Verneombudene må følge opp sånne saker, og etterlyse nødvendige tiltak. Er det AMU, må AMU vedta klare retningslinjer og grenser for akseptabel oppførsel.
Det er på tide at mottoet i servicebransjen om at «kunden alltid har rett» blir erstattet!
Les også: Må vi tåle å bli skjelt ut på jobb?
Spør eksperten
Har du et spørsmål du vil ha svar på? Send spørsmål til arbernha@online.no.
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Colourbox.com
Sommerferie: Dette har du krav på – og dette bestemmer sjefen
Morten Holm / NTB