Få jenter velger bygg-, elektro-, industri- og transportfag:
Her er bare seks prosent av lærlingene jenter
Det trengs flere jenter inn i bygg-, elektro-, industri- og transportfagene, mener et utvalg som har sett på tilbudsstrukturen innen fagopplæringen.
Julie Sæther Larsen tok fagbrev som bilmekaniker og har jobbet i fire år på Motor-Trade AS i Trondheim. Nå er hun med i nettverket Kvinner i Utradisjonelle Yrker, som jobber for å få flere jenter til å velge mannsdominerte yrker. (Arkivfoto)
Bjørn A. Grimstad
torgny@lomedia.no
Inspirert av prosjektet Jenter i bil og elektro, forslår utvalget at det skal etableres et slikt prosjekt også innen industri- og transportfagene for å få jenter til å gjøre utradisjonelle yrkesvalg.
Det er 22400 lærekontrakter innen de fagområdene som utvalget har vurdert. Gutter har 94 prosent av kontraktene, mens jentene har beskjedne 6 prosent.
Utvalget mener at den skjeve rekrutteringen til disse fagene er en av de største utdanningspolitiske utfordringene.
«Når svært få jenter velger bygg, elektro og industrifag, går bransjene glipp av mange gode talent og lærlinger som kan bli dyktige fagarbeidere. Det er også dokumentert at arbeidsplasser som har en tilnærmet lik fordeling av kvinner og menn, har en tendens til å bli bedre enn arbeidsplasser hvor det ene kjønnet er i klart flertall», skriver utvalget.
Rekrutteringsplan
De foreslår at det innføres et ekstra tilskudd til bedrifter som tegner lærekontrakt med jenter i disse fagene og fører dem fram til fagprøven. De oppfordrer også Kunnskapsdepartementet til å utarbeide en nasjonal plan for å øke rekrutteringen av jenter til disse fagene.
• På Melhus følger jentene sine yrkesdrømmer
Jentenettverk
De viser til prosjektet «Jenter i bil og elektro» som ble gjennomført fra 2008 til 2012. I dette prosjektet var 17 bedrifter i fire fylker med. Her utarbeidet bedriftene handlingsplaner for at jenter skulle finne det attraktivt å jobbe der, og for at de kvinnelige medarbeiderne skulle trives. Et annet viktig tiltak var at det ble etablert jentenettverk der jenter i de to bransjene kunne møtes for å utveksle erfaringer.
I perioden 2008 – 2010 eksisterte det en plan for likestilling i barnehage og grunnopplæring. Et av hovedmålene i denne planen var «å endre kjønnsbalansen i valg av utdanning og yrker – med særlig oppmerksomhet på fag- og yrkesopplæringen og rekrutteringen av jenter til realfag – skal bedres.» Utvalget slå fast at denne planen ikke er fornyet.
Prisvinnere
På LO-kongressen i 2013 fikk de to initiativtakerne til «Jenter i bil og elektro», Inger Vagle og Ellen Møller LOs likestillingspris for det arbeidet de hadde gjort.
Utvalget som foreslår disse tiltakene er et av fem utvalg som forrige mandag overleverte vurderinger av fagutdanningen i alle fag. Det er Utdanningsdirektoratet som har satt ned utvalget. Hele prosessen skal bli en del av beslutningsgrunnlaget når Kunnskapsdepartementet skal foreslå endringer i den videregående opplæringen innen yrkesfag.