Her er fire anbud som skapte overskrifter
Resultatet av en anbudskonkurranse, betyr mye for hver enkelt ansatt. Hardt opparbeidede rettigheter kan bli borte. Noen blir stående igjen uten jobb. Disse fire anbudshistoriene har berørt mange.
Ole Palmstrøm, Morten Hansen, Trond Lillebo og Sissel M. Rasmussen
sym@lomedia.no
1. Renovasjonsskandalen
Konkursen til gigantselskapet RenoNorden høsten 2017 og skandalene i kjølvannet av Veireno, har satt dype spor i kommunenorge. I alt 140 kommuner opplevde at søpla ikke ble hentet.
En av konsekvensene ble at ved inngangen til 2019 hadde 87 kommuner valgt å droppe anbud og overta renovasjonen selv.
(Saken fortsetter under bildet.)
To år etter mener Høyre i Oslo at det fremdeles er mulig for kommunen å spare mange millioner kroner ved igjen å sette dagens kommunale renovasjon ut på anbud.
I sitt forslag til alternativt budsjett for 2019 skal Oslo spare inn 48 millioner kroner ved å la private overta, mener Høyre ifølge Fagbladet.
Les også: Høyre i Oslo vil ha søppel på anbud igjen
2. Vedlikehold av tog
NSB konkurranseutsatte vedlikeholdet av hele togflåten.
Det skapte i vår sterke reaksjoner og fortvilelse da vedlikeholdet av de nye Flirt-togene gikk til sveitsiske Stadler og ikke Mantena som NSB tidligere eide og som nå er lagt inn under Samferdselsdepartementet.
(Saken fortsetter under bildet.)
Det betyr stor usikkerhet for verkstedarbeiderne ansatt i Mantena som i dag har ansvaret for vedlikeholdet av togene, skriver frifagbevegelse.no.
Hvem som skal drive togstrekningene i anbudspakkene «2 Nord» og «3 Bergensbanen» vil også få betydning for framtida til ansatte over hele landet.
Les også: Opposisjonen krever uavhengig granskning av jernbaneanbudene
3. Renhold i Forsvaret
For fem år siden bestemte regjeringen å spare penger ved å outsource renholde i Forsvaret til ISS. Dette har ført til dårligere pensjons- og arbeidsforhold for de ansatte. Mange mistet AFP-rettighetene sine.
(Saken fortsetter under bildet.)
Kontrakten med ISS går ut i 2020 og Ap, SV, Sp og Rødt vil at renholdet i Forsvaret skal tilbake i egen regi etter utløpet.
4. Ambulansefly i retten
Overskriftene har vært mange i forbindelse med at Lufttransport tapte anbudskonkurransen om ambulanseflytjenesten. Det svensk-britiske selskapet Babcock overtar driften 1. juli i år.
I forbindelse med anbudstapet valgte 13 piloter å slutte og det oppstod bemanningskrise.
(Saken fortsetter under bildet.)
PÅ BAKKEN: Uten piloter fungerer ikke luftambulansene. Nå har 90 piloter gått til retten for å sikre at de kan beholde lønna i nytt selskap som vant anbudet om tjenesten.↔
Sissel M. Rasmussen
De gjenværende 90 pilotene har nå saksøkt sin nye arbeidsgiver med krav om å få beholde sin gamle lønn og ansiennitet, skriver NTB.
Stortinget har vedtatt at regjeringen må utrede om det er bedre med offentlig/ideell drift av luftambulansetjenesten. Den utredningen skal være klar i løpet av stortingsperioden.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.