Kundemålinger skal drøftes med tillitsvalgte
Dette er dine rettigheter når sjefen vil måle kundenes tilfredshet med servicen.
Colourbox
ragnhild@lomedia.no
Det er ikke fritt fram for bedrifter som ønsker å sette i gang med kundemålinger. Ifølge Handel og Kontor, som organiserer ansatte både innen varehandelen og finanssektoren der kundemålinger er vanlige, faller slike målinger inn under arbeidsmiljølovens bestemmelser om kontrolltiltak på arbeidsplassen.
– Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor en arbeidstaker når tiltaket har en saklig grunn i virksomhetens forhold, sier første nestleder i HK, Bjørn Mietinen, til LO-Aktuelt.
Han påpeker at arbeidsgiver har plikt til å drøfte behovet for å måle de ansatte, med de tillitsvalgte. Og det bør skje så tidlig som mulig.
– De tillitsvalgte skal være med og drøfte utformingen og på hvilken måte dette skal skje. Arbeidsgiver skal også drøfte det med de tillitsvalgte når arbeidsgiver ønsker å gjennomføre vesentlige endringer av kontrolltiltak i virksomheten, sier Mietinen.
SKAL DRØFTES: Arbeidsgiver skal drøfte behovet for kundemålinger med de tillitsvalgte, sier Bjørn Mietinen i Handel og Kontor.
Martin Guttormsen Slørdal
Les også: Smil – du blir evaluert!
Evalueringer skal behandles som personopplysninger
Ved siden arbeidsmiljølovens kapittel ni (se faktaboks) vil slike målinger ofte også berøres av personopplysningsloven. Juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet, Henok Tesfazghi, forteller at tilsynet i mange år har veiledet ansatte når det gjelder kundemålinger.
– En personopplysning er en opplysning eller vurdering som kan knyttes til deg som enkeltperson, forklarer Tesfazghi.
Det betyr at dersom en kunde melder tilbake til bedriften at «Per Hansen var sur og lite imøtekommende», er det å regne som en personopplysning. Slike kommentarer trenger heller ikke å være knyttet til en navngitt person, for å falle inn under personopplysningsloven. Det er tilstrekkelig at det er opplysninger som kan knyttes til en enkeltperson.
– Så hvis noen skriver en kommentar om «en blond, ung dame i kassen», og de ansatte skjønner hvem det gjelder, så er den kommentaren juridisk sett en personopplysning.
Opplysningene skal slettes
Arbeidsgivers behov for å hente inn personopplysninger må veies opp mot ansattes rett til personvern, og vurderes opp mot formålet med undersøkelsen. Arbeidsgiver har plikt til å opplyse de ansatte om hvordan resultatene fra undersøkelsen skal brukes og lagres, og hvem som skal ha tilgang til dem.
– Personopplysninger skal i utgangspunktet slettes når formålet er oppnådd. Er formålet opplæring av de ansatte, mener vi det skal være en kort tidshorisont på lagringen, påpeker Tesfazghi.
Dette sier arbeidsmiljøloven
Kapittel 9. Kontrolltiltak i virksomheten
§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten
(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.
(2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov.
§ 9-2.Drøfting, informasjon og evaluering av kontrolltiltak
(1) Arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte.
(2) Før tiltaket iverksettes, skal arbeidsgiver gi de berørte arbeidstakerne informasjon om:
a) formålet med kontrolltiltaket,
b) praktiske konsekvenser av kontrolltiltaket, herunder hvordan kontrolltiltaket vil bli gjennomført,
c) kontrolltiltakets antatte varighet.
(3) Arbeidsgiver skal sammen med arbeidstakernes tillitsvalgte jevnlig evaluere behovet for de kontrolltiltak som iverksettes.