JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Slik tilrettelegger arbeidsgiverne for hjemmekontor

Noen betaler for nye kontormøbler og nytt utstyr. Andre lar ansatte trene i arbeidstiden. Arbeidsgiverne tilbyr ulike løsninger for å få hverdagen på hjemmekontoret til å fungere.
HJEMMEKONTOR: Å lage en tilrettelagt kontorplass i hjemmet kan være en utfordring.

HJEMMEKONTOR: Å lage en tilrettelagt kontorplass i hjemmet kan være en utfordring.

Martin Guttormsen Slørdal

ragnhild@lomedia.no

Arbeidsgiver skal sikre at ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø – også på hjemmekontoret. Det betyr blant annet at arbeidsgiver skal sikre at arbeidsstedet, arbeidsutstyret og innemiljøet ikke fører til uheldige fysiske belastninger for den ansatte. I praksis er det imidlertid stor forskjell på hva virksomhetene tilbyr sine ansatte som det siste halve året har måttet bruke eget hjem som arbeidsplass. Her er noen eksempler på hvordan virksomhetene har lagt til rette:

Møbler og utstyr til hjemmekontoret

En god sittestilling er avgjørende på kontoret. Mange bedrifter har tilbudt ansatte å hente kontorstoler, PC-skjermer, tastatur og annet utstyr på arbeidsplassen. Andre har kjørt utstyret hjem til de ansatte. Storbyuniversitetet OsloMet har, ifølge Forskerforum, inngått avtale med et flyttebyrå som kjører hjem kontormøbler og -utstyr til ansatte som ikke kan hente det selv. Andre virksomheter har etablert gode ordninger for å dekke innkjøp av nytt utstyr.

Dagens Næringsliv skriver at Norges største selskap, Equinor, dekker kjøp av nødvendig utstyr til hjemmekontoret med inntil 3000 kroner, mens ansatte i Orkla får dekket kjøp av kontorstoler og PC-skjermer.

Ikke fullt så kostbar er den ergonomiske løsningen som blant annet Posten Norge og DNB har tilbudt sine ansatte. Der kan alle ansatte som ønsker det, få ståbordet «Oppreist» til bruk på hjemmekontoret. Bordet er laget av papp, kan plasseres oppå et vanlig bord og justeres i høyden slik at det går an å arbeide stående.

KAN STÅ OG JOBBE: Posten Norge og DNB er blant selskapene som har kjøpt pappbordet «Oppreist» til ansatte på hjemmekontor. Bordet justeres slik at man arbeide stående.

KAN STÅ OG JOBBE: Posten Norge og DNB er blant selskapene som har kjøpt pappbordet «Oppreist» til ansatte på hjemmekontor. Bordet justeres slik at man arbeide stående.

Oppreist

Mer fleksibel arbeidstid

Mange virksomheter har også gjort endringer i arbeidstiden. I Skatteetaten er for eksempel kjernetiden opphevet, og ansatte har fått beskjed om at det er rom for å organisere arbeidet annerledes enn vanlig. Dersom en for eksempel trenger å dele opp arbeidstiden og fordele arbeidstimene utover dagen, kan en gjøre det så lenge det skjer innenfor tidsrommet 06.00 til 21.00. Dette gjør det mulig for eksempel å starte arbeidsdagen hjemme, for deretter å reise inn på jobben etter rushtiden og fortsette arbeidsdagen fra kontoret.

Mer hjemmekontor under og etter korona: Hvilken forsikring gjelder hvis PCen begynner å brenne på hjemmekontor?

Trening og fysisk aktivitet

Mange erfarer at de får beveget seg mindre i hverdagen når de mister de daglige turene til og fra jobb, og når en bare trenger å løfte på rumpa for å hente seg en kopp kaffe eller en brødskive. En undersøkelse utført av Opinion i april viste at 28 prosent av alle kvinner og 21 prosent av alle menn hadde fått smerter i rygg, nakke eller lignende plager på grunn av dårlige arbeidsforhold på hjemmekontoret og en mer stillesittende tilværelse. Flere bedrifter, som Telia og Sparebank1 Østlandet, tilbyr derfor online trening i arbeidstiden. I Landsbruksdirektoratet har ansatte fått en halv time betalt fri hver dag til å gå seg en tur eller på annen måte være fysisk aktiv i løpet av arbeidsdagen.

GÅR TUR: Ansatte i Landbruksdirektoratet oppfordres til å bryte opp arbeiddagen på hjemmekontor med en halv times fysisk aktivitet hver dag. Her er rådgiver Kari Telfer på tur.

GÅR TUR: Ansatte i Landbruksdirektoratet oppfordres til å bryte opp arbeiddagen på hjemmekontor med en halv times fysisk aktivitet hver dag. Her er rådgiver Kari Telfer på tur.

Privat

Sosiale fellesskap

Det sosiale fellesskapet på jobben er viktig for de fleste av oss. Arbeidstilsynet oppfordrer arbeidsgivere til å ta i bruk digitale møteplasser både til formelle og uformelle møter, slik at medarbeiderne kan holde god kontakt med hverandre. I Språkrådet starter de for eksempel uka med digital videomandagskaffe for hele staben. Og uka avsluttes med digital fredagskaffe men lykkehjul og quiz.

Ny rapport: Koronakrisa har gjort oss mindre stressa og slitne

Betalt for å sykle

En viktig grunn til at ansatte oppfordres til å ta hjemmekontor, er at det ikke skal bli for fullt på kollektive transportmidler som buss, tog og T-bane. Men selv de som hovedsakelig sitter på hjemmekontor, må av og til reise fysisk inn på jobben. Mange kombinerer hjemme- og bortekontor, og jobber for eksempel to dager på jobben og tre dager hjemmefra i løpet av en uka.

Dagens Næringsliv har tidligere omtalt at boligbyggelaget Obos gir ansatte i de største byene 750 kroner i måneden dersom de går eller sykler til jobb i stedet for å ta kollektivtransport. I bemanningsselskapet Muncitori Bemanning får de ansatte enda mer: Her betaler de 1000 kroner i uka til ansatte som sykler til jobb, melder DN.

Hva gjøres på din arbeidsplass for å få hverdagen til å fungere bedre på hjemmekontoret? Tips oss gjerne på red.loaktuelt@lomedia.no

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse