JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsløft for bussjåførene

Gjennomsnittlig lønnstillegg for bussjåførene blir 21 000 kroner i år. Dermed når de 97 prosent av industriarbeiderlønn. Partene er også enige om en regulering i forkant av mellomoppgjørene.



21.05.2012
08:37
16.12.2013 19:14

vegard.holm@lomedia.no

oystein@lomedia.no

per.flakstad@fagforbundet.no

Etter mekling 12 timer på overtid ble det enighet om et tillegg på 21 000 kroner fra 1. april, en økning i timelønn på 2 kroner fra 1. desember samt en reguleringsbestemmelse for mellomoppgjørene som denne gangen blir 3 kroner fra 1. april neste år. I tillegg skal kompetansehevingen fortsette og videreutvikles.

Første skritt

Totalt vil dette oppgjøret ha gitt en gjennomsnittlig lønnsøkning på drøyt 30 000 kroner ved utgangen av 2013. En del sjåfører vil ikke få så mye, men det er samtidig mange som vil få mye mer, ifølge arbeidstakerorganisasjonene i bussbransjen.

– Vi oppnådde ikke alt fra 1. april, men i desember 2013 er nivået der det skal være, sier forhandlingsleder Roger Hansen fra Transportarbeiderforbundet.

De fire forbundene er enige om at bussbransjeavtalen kommer styrket ut av årets oppgjør.

– Mangelen på en reguleringsbestemmelse har vært en svakhet i avtalen. Nå skal vi forhandle om størrelsen på tilleggene i andre avtaleår ved hvert hovedoppgjør, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Resultatet betyr en jevnere lønnsutvikling, og at man ikke må bruke kreftene på å ta igjen etterslepet som hittil har oppstått annethvert år.

– Høyere lønn gir yrket økt status og gjør det lettere å rekruttere, sier Brunborg.

Etterutdanning

De fire forbundene er fornøyde med at grunnlaget består.

– Avtalen bygger på prinsippet om at bussjåfører skal ha omtrent en gjennomsnitts industrilønn, og at en del av lønnsutviklingen skal bygges på kompetanseheving. Begge disse elementene er godt ivaretatt i dette oppgjøret. Vi har samtidig fått på plass en reguleringsbestemmelse som gjør at sjåførene ikke faller langt etter andre grupper etter mellomoppgjør og lokale forhandlinger i privat sektor, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

Han er relativt godt fornøyd med resultatet, men er samtidig skuffet over at de ikke fikk gjennomslag for å utvide tidspunktene for helgetillegg.

– Riktignok har vi fått 25 prosent tillegg på kjøring fra 06 til 15 på lørdager, men det gjelder kun for nye anbud og mange sjåfører vil ikke være fornøyd med det. Det som er bra er at vi går inn i neste hovedoppgjør om to år med et vesentlig bedre utgangspunkt enn i år. Da kan vi bruke mer krefter på å få til bedre løsninger for blant annet helgetillegg og delte skift, sier Guldbrandsen.

Lettet

Arbeidsgivernes forhandlingsleder, Jon Stordrange i NHO Transport, er fornøyd med at bussoppgjøret ikke endte i konflikt.

– Både arbeidsgivere, sjåfører og ikke minst våre passasjerer ville ha blitt skadelidende under en streik. Derfor har vi strukket oss så langt vi kunne, og kanskje lenger enn vi egentlig ønsket. Oppgjøret blir veldig kostbart, sier han.

Stordrange berømmer organisasjonene fordi de var tidlig ute med klare og konkrete krav.

– Selv om kravene var høye, var det noe vi kunne forholde oss til og begynne å arbeide med tidlig. Det bidro til at vi klarte å komme i havn med et resultat, sier han.

De fire forbundene anbefaler resultatet med stort flertall. I Fagforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund stemte et mindretall nei til forslaget. Uravstemningen skal være gjennomført innen 20. juni.

Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.

21.05.2012
08:37
16.12.2013 19:14

Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.




Mest lest

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Arne Birkemo

Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

Knut Viggen

Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig

Eivind Senneset

Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Erlend Angelo

Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende

Frøydis Falch Urbye

Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine

Håvard Sæbø

Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Guro Gulstuen Nordhagen

Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Vaggelis Kousioras / AP / NTB

Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe

–  Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.

– Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.

Jan-Erik Østlie

Henrikke vil bli sykepleier. 22 års erfaring som barnepleier teller ikke

Berit Roald / NTB

Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år

Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.

Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.

Pontus Lundahl / TT / NTB

Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen

– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.

– Det er overraskende at utbetalingene holder seg så høyt, sett i lys av den tiden vi er i, sier økonomisk rådgiver i Simployer, Espen Øren.

Brian Cliff Olguin

Bonusene i næringslivet har økt kraftig: – Tydelig at det går veldig bra

Geir Olsen / NTB

LO advarer hopptopp: – Å nekte kvinnelige skihoppere å konkurrere er diskriminerende

Overskuddet for fjerde kvartal i fjor endte på hele 2,1 milliarder kroner for Eviny. (Illustrasjonsfoto)

Overskuddet for fjerde kvartal i fjor endte på hele 2,1 milliarder kroner for Eviny. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Strømselskap hadde 2,1 milliarder i overskudd: Varsler nedbemanning


Flere saker