JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Luft under vingene»

Norwegian er i hardt vær, men får nå krisehjelp fra staten.

Norwegian er i hardt vær, men får nå krisehjelp fra staten.

Erlend Angelo

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Flyselskapene får krisehjelp fra staten.

kjell.werner@anb.no

Det er klart etter at et bredt flertall på Stortinget har samlet seg om en garantiordning. Seks milliarder kroner stilles til rådighet for Norwegian, SAS, Widerøe og øvrige flyselskap. Samtidig stilles det krav til flyselskapene. I tillegg må aksjonærene og kreditorene bidra. Men det er ikke hele Stortinget som står bak. SV og MDG vender tommelen ned.

MDGs Arild Hermstad tror korona-viruset uansett er dødsstøtet for Norwegian. Han mener derfor at det blir galt å gi «kunstig åndedrett med fellesskapets penger». Det hører med til historien at politikerne har kommet med en rekke tiltak for å redde norsk luftfart. Det gis fritak for både den statlige flypassasjeravgiften og lufthavnavgiftene til Avinor. I tillegg er det innført redusert moms på transport. Og som alle andre nyter også luftfarten godt av en forbedret permitteringsordning.

Følg oss på Facebook

Krisen i luftfarten er formidabel verden over. Mange land etablerer nå store ordninger for å gi likviditet til flyselskapene. Norge følger nå i samme spor. Derfor etableres det en statlig lånegaranti på til sammen seks milliarder kroner. Av disse er 3 milliarder rettet mot Norwegian, 1,5 milliarder mot SAS og de resterende 1,5 milliardene mot Widerøe og øvrige flyselskaper med norsk driftstillatelse. Staten bidrar med 90 prosent av garantien forutsatt at banker eller andre gir kreditter på de resterende ti prosentene.

Det er viktig at staten bidrar til å opprette kritisk infrastruktur. Derfor er det positivt at stortingsflertallet sikrer et minimumstilbud med flytilbud innenlands. Målet er selvsagt ikke å erstatte det kommersielle tilbudet, men å sørge for et begrenset og nødvendig tilbud i den kritiske perioden under korona-pandemien. Samferdselsdepartementet skal bygge opp en ordning der Norwegian, SAS og Widerøe får tildelt ruter.

Følg oss på Facebook

Dette kommer på toppen av systemet der staten kjøper flytjeneste som ellers ikke ville ha vært kommersielt lønnsom på kortbaneflyplassene. Norge er et langstrakt land, og for mange nordmenn utgjør flyrutene et uunnværlig transporttilbud. Det gjelder spesielt for deler av næringslivet. Tid er også penger. Samtidig er det klokt å hindre at vi igjen får monopolister i det norske flymarkedet.

Det hører med til bildet at luftfarten er en klimaversting, men det blir en annen diskusjon. Bare framtiden vil vise om korona-effekten også gir varig utslag på internasjonal flytrafikk. Nå gjelder det å sikre at vi har norsk luftfart som transportløsning også etter at korona-pandemien er over. Den brede internasjonale satsingen til Norwegian og SAS får seile sin egen sjø. Det handler også om norske arbeidsplasser. Strukturendringer vil nemlig måtte komme som følge av krisen i verdensøkonomien. Men akkurat nå trenger innenlands luftfart litt økonomisk oppdrift under vingene for å komme over kneika.

Annonse
Annonse