Transportbekymring på landsmøtet:
– Redaksjonskomiteen mangler kompetanse om transport
For fire år siden satt det to transportarbeidere i komiteen som lagde uttalelsen om samferdselspolitikk på landsmøtet. Denne gangen er det ingen.
TRAKK SEG: Per Ole Melgård, leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening trakk seg fra plassen i redaksjonskomiteen for næringspolitikk på Fellesforbundets landsmøte. Det synes Eirik Svensson (til venstre), leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, er synd.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Riktignok var Per Ole Melgård, leder for Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, nominert til en plass i redaksjonskomiteen for næringspolitikk.
Han valgte imidlertid å trekke seg, og lanserte i stedet lederen av Flyarbeidernes Forening, Gunnar Holm, som erstatter.
Slik gikk det ikke, og i stedet ble Boye Ullmann fra Bygningsarbeidernes Fagforening valgt inn. Dermed skal Fellesforbundet lage en samferdselspolitisk uttalelse, uten at en eneste transportarbeider har vært med på grunnarbeidet.
Overrasket
– I 2019 fikk vi høre at det var godt det var transportarbeidere i redaksjonskomiteen for næringspolitikk, siden de andre som satt der ikke hadde like god kunnskap om temaet som oss, sier Roger Haagensen, tidligere nestleder, nå organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling, Transport Nord.
Han innrømmer at han ble overrasket over at Melgård valgte å trekke seg.
– Men samtidig synes vi det er rart at ikke landsmøtet da velger en annen transportarbeider inn i hans sted, understreker han.
Hadde andre kandidater
Da overraskelsen hadde lagt seg, ble nemlig både bussjåfør Ørjan Takle og lastebilsjåfør Asgeir Ripe spilt inn som aktuelle kandidater, uten at de nådde opp.
– Hadde jeg visst at Per Ole ikke ønsket å sitte i komiteen, så ville jeg selvsagt spilt inn andre kandidater allerede under forbundsstyret og representantskapet rett i forkant av landsmøtet, sier Eirik Svensson fra Vestnorsk Transportarbeiderforening.
Melgård forklarer at årsaken til at han trakk seg var at han ikke hadde vært kandidat til vervet verken selv, eller fra egen avdeling eller region.
– Vi hadde jobbet for å få folk fra transport inn fra vår region i både valgkomiteen og vedtektskomiteen. Jeg oppdaget først at jeg sto oppført i redaksjonskomiteen for næringspolitikk da jeg lette etter de to navnene i papirene vi fikk på landsmøtets første dag, sier Melgård.
Har ikke dårlig samvittighet
– Har du latt transporten i stikken ved å trekke deg?
– Jeg har forstått at det har vært en diskusjon på det, men om landsmøtet hadde ment at jeg skulle sitte i komiteen, hadde de bare avslått mitt ønske om å trekke meg. Så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet for det, poengterer han.
– Så det hadde ikke bare med at du ikke ble spurt i forkant?
– Nei, men jeg stusser jo litt på at ledelsen i forbundet fint kan ringe meg for å forklare hvorfor jeg som lederen i den eneste rene avdelingen for bussbransjen i forbundet, ikke får plass i bransjerådet for buss, mens de ikke kan ringe meg for å spørre om jeg vil sitte i en redaksjonskomité, påpeker han.
Ønsker å bli kontaktet
Resultatet ble uansett at komiteen blir uten en eneste transportarbeider. Jack Narve Sæther, leder i Møre og Romsdal Transportarbeiderforening, er bekymret for at det vil bety at den samferdselspolitiske uttalelsen ikke blir så god som den kunne blitt.
– Den innstillingen som ligger der, tar ikke høyde den fulle bredden i transportbransjen, sier han.
Ingen av transportarbeiderne på landsmøte som Magasinet for fagorganiserte har snakket med, mener imidlertid at det vil være umulig å klare å påvirke.
– Jeg oppfordrer komiteen til å kontakte oss i transporten for å få et best mulig resultat, sier Roger Haagensen.
Nina Risinggård i Transportarbeiderforeninga Vestfold-Telemark avslører at hun allerede er blitt kontaktet.
– De ønsker innspill fra oss, men utfordringen er at dersom det blir diskusjon internt i komiteen, så sitter jo ikke de med kunnskap nok til å argumentere for de innspillene som de har hentet inn fra oss, påpeker hun.
Usikker på transportkunnskap
Leder av Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, poengterer at bekymringen fra transporten ikke skal sees på som noen kritikk av de som er blitt valgt inn i redaksjonskomiteen.
– Alle de som sitter i den komiteen er flinke folk, men jeg er usikker på om de er flinke på samferdsel og transport, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.