JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ØKT KOMPETANSE: Bjørn Mareno Breivik tok kranførerbevis da han begynte i jobben hos Bjørn Ovik AS. Neste utdanningspost på programmet er fagbrev. Det gir ti kroner ekstra i timen.

ØKT KOMPETANSE: Bjørn Mareno Breivik tok kranførerbevis da han begynte i jobben hos Bjørn Ovik AS. Neste utdanningspost på programmet er fagbrev. Det gir ti kroner ekstra i timen.

Tormod Ytrehus

Hva gjør en kranbilsjåfør?

Bjørn har kjørt buss, lastebil og brøytebil. Jobben som kranbilsjåfør er helt perfekt

Bjørn Mareno Breivik trives bak rattet. Men han liker også å komme seg ut av førersetet innimellom, og ikke minst å treffe folk.

VESTERÅLEN: – Du kan ikke fortelle en lastebilsjåfør at man ikke kan bruke hele livet på å sitte og glo ut vinduet. Vi gjør jo det hele tiden, og får betalt for det, ler Bjørn Mareno Breivik.

Siden 2005 har han – med noen små avbrudd – kjørt både buss, lastebil og brøytebil, men i drøyt halvannet år har han kjørt kranbil for Bjørn Ovik AS på Sortland. Firmaet har totalt 15 kranbiler og mobilkraner i alle størrelser og nesten 40 ansatte.

– Å kjøre buss ble litt for mye hvitskjorte og for fint for meg. Å være brøytebilsjåfør var greit arbeid, men man blir lei av å få telefon klokka halv tre natt til lørdag med beskjed om å komme seg på jobb fordi det var veier som måtte brøytes, forteller han.

Nå har han ordnet arbeidstid, mer kundekontakt og kan være mer ute av bilen siden han kjører krana på lastebilen.

– Dette er langt mer sosialt enn å kjøre brøytebil, smiler han.

Mye lest: Ungdommen forlater bygda. Hanne og Torstein velger å bli

VERKTØY: Toparts kjettingskrev (øverst), deretter controller og vinkel. Nederst er pute og lastestropp.

VERKTØY: Toparts kjettingskrev (øverst), deretter controller og vinkel. Nederst er pute og lastestropp.

Tormod Ytrehus

Kranførerbevis

Da han begynte som kranbilsjåfør, manglet han kranførerbevis. Dermed ble han sendt på et tredagers teorikurs i Trondheim, mens praksisen ble tatt på jobben.

– Når bedriften mente jeg var god nok, og jeg hadde hatt nok timer, fikk jeg kranførerbeviset, forklarer han.

Hadde han skulle kjøre mobilkran måtte han derimot tatt en praktisk eksamen, og hatt langt flere timer praksis.

De fleste oppdragene er av den enkle sorten, men en gang måtte han rygge flere kilometer opp en anleggsvei i en fjellside for å levere en bro.

– Det var spesielt, men det er veldig artig å være med på noe som er utover det normale, sier han.

Mye delt: Álfhildur (21) mistet lappen: Går på skøyter over sjøen for å komme seg på jobb

Tormod Ytrehus

Tormod Ytrehus

Andøya hver onsdag

Like spennende tur blir det ikke når Magasinet skal være med, men Breivik vet ikke alltid hvor han skal før på morgenen.

– Det eneste faste er at jeg skal til Andøya hver onsdag, men det blir en tur utover dit i dag også. Vi skal kjøre fire paller med byggeplater til det nye sykehjemmet de bygger på Åse, forklarer Breivik.

Den kraftige vinden merkes godt på lastebilen den timen det tar å kjøre utover, men kranbilsjåfør Bjørn ser langt fra bekymret ut.

– Jeg har aldri blitt stoppet av været, sier han.

Det blir han ikke nå heller, selv om vinden merkes godt i det flate landskapet der det nye sykehjemmet bygges. Her pleier de vanligvis å losse lastebilen med en stor truck som står på byggeplassen, men til ære for Magasinet, må Bjørn vise at han har fortjent kranførerbeviset sitt.

Fått med deg denne? Slik vekker kokken Erlend appetitten hos mennesker som knapt kan tygge og svelge

Tormod Ytrehus

Tormod Ytrehus

Scania-mann

Etter få minutter står alle de fire pallene trygt plassert på bakken, og Bjørn kan legge både puter, løftestropper og annet utstyr tilbake på sin faste plass i bilen.

Det er en MAN han fikk i april 2020. Hadde han fått velge, ville det blitt en Scania.

– Det finnes sikkert folk som har en forkjærlighet for MAN-biler også, men det hadde jo vært enda bedre comfort i en Scania, påstår han.

– Hva med Volvo?

– De fleste lastebilene i dag er ganske like, så det er egentlig hva man er vant til og foretrekker som er avgjørende. Jeg har egentlig ikke noe vondt å si om Volvo heller. Bortsett fra at det ikke er en Scania, selvfølgelig, ler Bjørn Mareno Breivik.

Mye lest: Marit Therese har diamantar til hundretusenar mellom hendene i løpet av ein arbeidsdag

Fakta

Kranbiler er lastebiler hvor det er montert en løftekran enten rett bak førerhuset eller helt bak lasteplanet.

Det finnes også mobilkraner. De har ikke lasteplan, men kan løfte både tyngre og lengre enn kranbilene.

For å kunne betjene løftekranene må man ha kranførerbevis. Kravene til beviset og lengden på kursene varierer etter størrelsen på kranene.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss