AKTIVT: – Det er spennende å jobbe på en flyplass. Vi er i aktivitet hele tiden, så tida går fort, sier Stian Bech-Hanssen.
Håvard Sæbø
Hva gjør en stuer på flyplassen?
Det er tungt å være sjauer. Men ikke så tungt som man kanskje skulle tro
Vær ikke redd: Stuerne på flyplassen har ekstremt god kontroll på hva som skjer med bagasjen din.
harald@lomedia.no
BODØ: – Her står alt, sier Stian Bech-Hanssen, og viser den digitale oversikten over dagens avganger og ankomster på Bodø Lufthavn, der han er plasstillitsvalgt for Flyarbeidernes Forening. For offisielt heter de flyarbeidere, gjengen som sørger for at bagasjen kommer seg hit og dit. Men i praksis heter det «stuer».
Hva gjør en sommelier? Geir Aages viktigste arbeidsredskap er sansene
På oversikten står det hvor mye bagasje som er sjekket inn på flyet, hvilket lasterom den skal i og hva som skal videre fra neste flyplass. Det står også hvem som «opererer» hvert fly, altså har ansvaret for at det losses eller lastes prikkfritt. Oslo-flyet om noen timer skal opereres av Stian Bech-Hanssen – og frakte Magasinets reportasjeteam og dets ømtålige last. For en test det skal bli!
STERK: Selv om sjauerne i dag har mange hjelpemidler, må det fortsatt løftes. Det anbefales å trene, så man er i litt bedre form enn det jobben krever.
Håvard Sæbø
Barnehage
Det fins flyarbeidere med fagbrev, som da er fagbrev i logistikk. Men man trenger ikke ha det, ifølge Bech-Hanssen, som selv er utdannet barnehagelærer.
– Jeg begynte å jobbe deltid her mens jeg var student, forteller han.
– Så begynte jeg å jobbe i større og større stilling. Til slutt hadde jeg fulltid, og det har jeg hatt siden. Nå holder jeg på å ta fagbrev som praksiskandidat.
Barnehagelærer har han aldri jobbet som.
– Men jeg har god bruk for barnehageutdannelsen min her! sier han høyt og tydelig med adresse til klubbkollegaene rundt oss.
Håvard Sæbø
Flykunnskap
Det er tungt å være sjauer. Men ikke så tungt som man kanskje skulle tro.
– Vi har mange hjelpemidler nå, så dette er noe alle bør kunne klare, sier Bech-Hanssen, som for tiden bare har mannlige kollegaer i Widerøe Ground Handling i Bodø.
– Men jeg oppfordrer jenter til å prøve jobben. Jeg vet at det er jenter ansatt på Gardermoen, for eksempel, sier han.
Les også: Børge køyrer Norges lengste buss
Selv søkte han jobben i sin tid på grunn av en interesse for fly, med blant annet en mor som var flyvertinne. Og interessen blir fôret på jobb.
– Vi lærer mye om fly. Vi har blant annet ansvar for å sjekke flyene når de er på bakken, og si fra til kapteinen hvis vi ser noe unormalt. Her på flyplassen har vi det også sånn at alle gjør alt, så alle må kunne kjøre beltebil, stue et lasterom optimalt, losse og laste. Vi må kunne mye om frakt, sier Bech-Hanssen.
UTSTYRET: Vakuumløfter, skanner, og smarttelefon til lagring og sjekking av scandata.
Håvard Sæbø
Som ens eget
Magasinet er så gamle at vi har fløyet siden en tid der man festet en vakuumpakket adresselapp med kjetting på bagasjen, for å være sikker på at den ikke forsvant, og er veldig beroliget over Big Brother-systemet dagens bagasje overvåkes med. Vi blir også beroliget over Bech-Hanssens motto for varsomhet:
– Vi behandler all bagasje som om den skulle være vår egen, forsikrer han.
– Og skulle noe bagasje ankomme åpnet, for eksempel, tar vi kontakt med eieren for å fortelle at den kom sånn.
Men det blir ikke noen ny prat med stuerlauget når Magasinet ankommer Gardermoen, for der kommer vår følsomme last like tettpakket som da den ble levert i Bodø.
Dette flyet må ha hatt en god operatør.
Stuer
Sørger for at all bagasje og annen flylast kommer dit den skal.
Fagbrevet er Logistikk-
operatør, men mange jobber uten og får opplæring på
flyplassen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.