JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette møtet ble det aller siste i Transportarbeiderforbundets historie

Da Transportarbeiderforbundet gikk inn i historien, kunne de glise over tall som var bedre enn ventet.
Tirsdag 27. august var siste gang forbundsstyret i NTF var samlet.

Tirsdag 27. august var siste gang forbundsstyret i NTF var samlet.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Med egenkapital på nesten 80 millioner kroner, over to millioner i pluss på driften i årets fem første måneder, og god vekst i antall medlemmer satte Transportarbeiderforbundet endelig punktum, nesten tre måneder etter fusjonen med Fellesforbundet.

Tallene kommer fram i et «avviklingsregnskap» som ble vedtatt på Transportarbeiderforbundets aller siste forbundssstyremøte 27. august. Møtet ble samtidig Lars Morten Johnsens aller siste oppgave som leder i Transportarbeiderforbundet.

– Jeg måtte hive ut Jørn (Eggum, leder i Fellesforbundet, journ. anm.) fra møtet. Vi kunne jo bare ha en forbundsleder der, ler Johnsen.

p

Siste punktum

Han forteller til Magasinet for fagorganiserte at årsaken til at man måtte ha et forbundsstyremøte såpass lenge etter fusjonen 1. juni, var at NTF måtte levere revisorgodkjent regnskap, og en fagligpolitisk beretning for de fem månedene da forbundet fremdeles eksisterte.

– Fra og med nå vil alt av eiendeler gå over til Fellesforbundet, og det er også Fellesforbundets organer som vil behandle alle transportsakene. Nå har vi satt det siste punktum for Transportarbeiderforbundet, sier Johnsen.

Motbeviser konkursrykte

Avviklingsregnskapet synes den tidligere forbundslederen er hyggelig lesning. Ikke minst siden det i forbindelse med sammenslåingsprosessen med Fellesforbundet gikk sterke rykter om at det var økonomien som var årsaken til at NTF ville ha en sammenslåing.

– Vi har en bokført egenkapital på 77 millioner kroner, men det inkluderer innkjøpsverdi på tre leiligheter på totalt sju millioner kroner. Med dagens verdi vil den kanskje være det dobbelte. Vi har over to millioner kroner i overskudd på drifta på årets fem første måneder, selv om vi både har arrangert et ekstraordinært landsmøte og innfridd lånet til LO grunnet kostnader etter Holship-dommen på over seks millioner kroner. Vi har også tatt høyde for mulige fremtidige kostnader som å kjøpe oss ut av leieavtalen i Brugata 19 der NTF hadde lokaler, og de vedtatte bevilgede pengene til transportarbeiderforeningene i forbindelse med verveprosjekter. Vi har satt av nesten 9 millioner kroner til dette, forklarer Johnsen.

Han mener avviklingsregnskapet en gang for alle motbeviser at NTF har vært på konkursens rand, og at sammenslåingsprosessen var økonomisk motivert.

– Vi har hele tiden sagt at det var en politisk vurdering, men dette regnskapet viser også at vi ikke har noen ting å skamme oss over økonomisk. Fellesforbundet vil se at her er det ryddighet i økonomien, sier han.

(Artikkelen fortsetter)

- Sammenslåingen med Fellesforbundet var en politisk vurdering, og skyldtes ikke dårlig økonomi. Det viser også avviklignsregnskapet til NTF, sier tidligere leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen.

- Sammenslåingen med Fellesforbundet var en politisk vurdering, og skyldtes ikke dårlig økonomi. Det viser også avviklignsregnskapet til NTF, sier tidligere leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen.

Roy Ervin Solstad

Johnsen-skryt

Oppgang har det også vært i medlemsmassen til NTF i årets fem første måneder. Ved utgangen av mai var det 19.947 medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Det var 267 flere enn ved årsskiftet, en oppgang på snaut 1,4 prosent. Kvinneandelen var på 9,4 prosent, men verken økonomi eller medlemstall fikk fart på debatten på tidenes siste forbundsstyremøte.

p

– Møtet gikk greit, men det var veldig hyggelig og samles en siste gang. Det har vært et veldig godt samarbeid i forbundsstyret og vi har jobbet godt sammen som et team, skryter Lars Morten Johnsen.

Neste gang transportarbeidere møtes for å gjøre vedtak, er det nemlig under Fellesforbundets paraply. På landsmøtet i Fellesforbundet i oktober vil 60 transportarbeidere delta for første gang.

– Det eneste som gjenstår er litt praktiske ting rundt leilighetene som skal selges, men der har Dag-Einar Sivertsen og jeg fått fullmakt til å gjøre det som må gjøres, sier Lars Morten Johnsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse