JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roy Ervin Solstad

EUs nye transportregler:

Enda et skritt nærmere nye transportregler i Europa

De nye reglene blir trolig ikke innført før i 2022.


23.01.2020
09:56
23.01.2020 09:56

res@lomedia.no

Tirsdag 21. januar vedtok transportkomiteen i EU-parlamentet å støtte den enigheten om nye transportregler som representanter for EUs transportministre, Europarådet og EU-parlamentet forhandlet seg fram til rett før jul.

Det har lenge vært uenighet innad i EU om de nye transportreglene. I Øst-Europa har man ønsket en ytterligere liberalisering av regelverket for å gjøre det enda enklere for sjåfører og selskaper fra sine land å utføre godstransport i Vest-Europa. Landene fra sistnevnte område har imidlertid ønsket seg strengere regler for å beskytte egen transportnæring.

Striden om reglene har blant annet gått på regler for hvilket lands lønnsnivå sjåførene skal ha når de kjører utenfor hjemlandet, hvilke kjøre- og hviletidsbestemmelser som skal gjelde og ikke minst muligheten for utenlandske sjåfører å kjøre innenlandstransport i et annet land (kalt kabotasjekjøring).

p

Her er endringene

Enigheten før jul ble relativt godt mottatt av europeisk fagbevegelse. Karakteristikken var at dette var bedre enn fryktet, men ikke så bra som håpet. De viktigste punktene var:

• Man skal fremdeles beregne ukehvil etter en beregningsperiode på to uker. Ukehvilen kan ikke tas i kjøretøyet.

• Sjåføren skal returnere hjem hver tredje uke.

• Smart-tachograf (fartsskriver) skal innføres i alle tunge lastebiler innen utgangen av 2025, og senest et halv år senere skal alle varebiler over 2,5 tonn som driver med godstransport, også ha det.

• Innenlands transport foretatt av utenlandske transportører (kabotasje) blir som nå begrenset til maksimalt tre oppdrag i løpet av sju dager, men du må ut av landet i fire dager før nye kabotasjeoppdrag kan gjøres i det samme landet. Nytt er også at varebiler over 3,5 tonn som frakter gods blir omfattet av kabotasjeregelverket.

• Minst hver åttende uke, må kjøretøyet tilbake til landet selskapet er etablert.

• Sjåførene skal ha lønn og arbeidsvilkår som er gjeldende i det landet de kjører i fra dag én. Unntatt er turer som starter og ender i opprinnelseslandet.

Endelig vedtak før sommeren

Det var denne enigheten EU-parlamentets transportkomite skulle votere over denne uken, og samtlige punkt fikk flertallets støtte. Av de 49 stemmeberettigede stemte 32 for og 17 mot de nye reglene for kabotasjekjøring. 27 stemte for, 17 mot og fem var avholdne til de nye kjøre- og hviletidsbestemmelsene, mens bestemmelsene om utstasjonering av sjåfører delte seg mellom 27 for og 22 mot.

Ifølge Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, vil det komme flere avstemninger utover våren før et endelig vedtak vil bli gjort av EU-parlamentet før sommeren.

Saken fortsetter under bildet.

MÅ VENTE: - Selv om EUs nye transportregler gjennom mobilitetspakke 1 trolig blir endelig vedtatt før sommeren, vil neppe de nye reglene tre i kraft før i 2022, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

MÅ VENTE: - Selv om EUs nye transportregler gjennom mobilitetspakke 1 trolig blir endelig vedtatt før sommeren, vil neppe de nye reglene tre i kraft før i 2022, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Med vedtaket i transportkomiteen er vi nok så godt som i mål med mobilitetspakke 1. Resten blir trolig bare formaliteter, men vi vil i lag med ETF (Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, red.mrk.) selvsagt forsøke å påvirke både rådet og parlamentet i EU slik at det endelige resultatet blir enda bedre sett fra en transportarbeiders side, sier Sivertsen.

Gjelder ikke buss

Han håper de nye reglene vil gjøre det både tryggere og gi noen færre utenlandske lastebiler på norske veier utover det omfanget vi kjenner til i dag.

– Dette er et skritt i riktig retning for å begrense kabotasjekjøringen, men selv om vi kan få et endelig vedtak før sommeren, vil vi trolig ikke se effekten før i 2022, spår han.

Årsaken er at det høyst sannsynlig vi ta minst 18 måneder fra et endelig vedtak til de nye reglene trer i kraft.

– Jeg kan heller ikke forskuttere hva Norge vil gjøre, men basert på hvordan Norge har implementert EU-regler tidligere, blir jeg overrasket dersom de nye transportregelene ikke blir en del av norsk regelverk, poengterer han.

EU jobber også med nye regler for busstransport, men enigheten før jul og vedtaket i EU-parlamentets transportkomite gjelder kun for godstransport på vei.

23.01.2020
09:56
23.01.2020 09:56



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker