JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erna Solberg vil ha slutt på dieselbusser

Erna Solberg (H) vil gjøre offentlig sektor mindre forurensende, og kutte dieselbusser innen ti år. Nestleder i SV mener hun dytter ansvaret over på fylkene.
Erna Solberg.

Erna Solberg.

Stortinget

Saken oppsummert

– Vi mener at vi i 2030 ikke skal ha busser som går på fossilt brensel. Derfor må man begynne å kjøpe inn busser for det nå. Skal vi klare å kutte utslippene med 50 prosent, må fylkene være med, sier Solberg (H) til Aftenposten.

Stort sett er det fylkene som står for kollektivtrafikken i landet. Solberg sier dette gir dem en veldig stor markedsmakt, og at det er to ting fylkene må bli flinkere til:

– Det ene er å vekte opp hensyn til miljø og klima i anbudene sine. Det andre er at de kan være innovative på ny miljøteknologi i anbudene og etterspørre nye løsninger, sier hun til avisen.

– Må jobbe raskere

Statsministeren mener vi må forberede oss på at det vil koste litt mer fremover å ta vare på miljøet. En trøst er imidlertid at det kan være penger å spare ved å anskaffe utslippsfrie busser.

p

– Det er også dyrt når barn får luftveisinfeksjoner på grunn av dårlig luft. Sykefravær er også kostbart, sier hun til Aftenposten.

I en epost sendt til NTB, presiserer klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) at regjeringen gjennom både Granavolden- og Jeløy-erklæringen har forpliktet seg til å legge en plan om å kutte fossilfri kollektivtrafikk innen 2025 – og ikke 2030 som Solberg nå sier.

– Det er fint at Høyre ønsker å droppe dieseldrevne busser innen 2030, men de må jobbe betydelig raskere enn det. Regjeringens mål er at vi skal ha fossilfri kollektivtrafikk innen 2025. Dette er det enighet om i regjeringsplattformene, sier Elvestuen.

– Dytter ansvaret over på fylkene

Det er fylkeskommunene som har ansvaret for å styre og organisere kollektivtrafikken i Norge. Derfor må de også garanteres økonomisk støtte, mener nestleder i Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes.

– Til tross for klare vedtak fra Stortinget har ikke regjeringen gitt fylkene økonomisk rom til miljøvennlige busser og båter, skriver nestlederen i en epost til NTB.

p

Han mener Solberg forsøker å dytte ansvaret over på fylkene fordi det i deres egen strategi for kollektivtrafikk kun står at man «skal vurdere krav til fossilfri kollektivtrafikk».

– Så lenge statsministeren ikke garanterer økonomisk støtte til fylkene som velger grønt vil en overgang bare gå utover tilbudet til folk, mener han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss