JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Ett skritt nærmere ny busstreik i mai

Mens bussjåførene krever lønn på nivå med industriarbeiderne, vil buss-eierne regne inn pensjon fra første krone som en del av årets lønnstillegg. Nå går tariffoppgjøret til Riksmekleren.

Ola Tømmerås

roy@lomedia.no

morten.hansen@lomedia.no

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, sa allerede tidlig i vinter at bussbransjen ville være blant de to vanskeligste oppgjørene for forbundet denne våren.

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, og forhandlingsleder for arbeidsgiversiden, gjorde ikke stort for å dempe forventningene om et brudd under årets forhandlinger.

– Vi har tradisjon for å ende i mekling, så det vil ikke være noe nederlag om det blir brudd i årets forhandlinger, sa han da forhandlingene startet i NHO sine lokaler på Majorstua i Oslo torsdag formiddag.

Analyse: «Med dagens tempo må bussjåførene vente til 2050 før de har lønn på linje med industriarbeiderne. Så tålmodige er de neppe»

Pensjon, lønn og sykepenger

Det var en ganske så omfattende pakke med krav fra begge parter som lå på bordet da forhandlingene startet. De tre LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund samt Yrkestrafikkforbundet fra YS har blant annet krevd at lønnsnivået i bransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

De siste offisielle tallene fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) og SSB viser at bussbransjen ligger på 91,5 prosent av industrien. Der ble resultatet en økonomisk ramme på 3,7 prosent i deres lønnsoppgjør, og forhandlingslederen for arbeidstakersiden, Fellesforbundets Dag-Einar Sivertsen pekte i sin innledning på at man måtte finne løsninger for at bussbransjen skulle få mer.

Motparten, NHO Transport, dro imidlertid endringen i pensjon, som skal gjelde fra første krone, opp som et element i sine krav. Stordranges økonomer hadde regnet ut at det ville koste arbeidsgiverne 85 millioner kroner i året, eller 2,73 kroner timen for hver eneste ansatt.

– Det må det tas hensyn til i den økonomiske rammen for dette oppgjøret, sa Stordrange.

Dette har allerede før forhandlingene startet blitt avvist av arbeidstakersiden.

– Var pensjon fra første krone en del av resultatet i frontfaget? Nei, fastslo Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

På bordet lå også spørsmålet om at arbeidsgiverne skal forskuttere sykepenger, slik at ikke den ansatte på gå runden med Nav selv, samt å få inn regulering av bestillingskjøring i tariffavtalen.

NHO Transport mener dagens avtale ikke er fleksibel nok for at busselskapene kan ta på seg bestillingskjøring.

Pensjon som en del av lønna: Buss-eierne mener pensjon fra første krone er en del av årets lønnstillegg. – Glem det, svarer sjåførene

Fra optimisme til brudd

Før partene gikk hver til sitt torsdag kveld, var det etter det FriFagbevegelse erfarer, optimisme å spore i forhandlingene, men utover fredagen gikk det tråere, og klokka 15 fredag ettermiddag ble det brudd i forhandlingene.

Dag-Einar Sivertsen konstaterer at det ikke var mulig å bli enige i forhandlingene.

– Vi hatt konstruktive forhandlinger i to dager, men kom ikke i helt i mål. Dermed går oppgjøret til mekling, sier forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen. 

Han avslører at partene har nærmet seg hverandre, men at det er er kompliserte spørsmål som man nå ber Riksmekleren om hjelp til å få løst.

– Vi har klart å bevege oss i riktig retning, men vi hadde ikke gått til brudd om ikke avstanden fremdeles var stor, sier han.

Audun Sør-Reime fra NJF bekrefter at lønnsspørsmålet er et av de punktene det har vært bevegelse på. Han vil derimot ikke avsløre om arbeidstakersiden har beveget seg i spørsmålet om forskuttering av sykelønn.

– Men jeg synes forhandlingsklimaet har vært langt mildere denne gangen enn for to år siden, sier han.

Stordrange fra NHO Transport ønsker ikke å gå inn på hvilke områder partene har nærmet seg hverandre, eller hvilke som er de største utfordringene.

– Det tar vi med Riksmekleren, og partene har gode erfaringer med meklingsinstituttet. Vi har stor tro på at vi skal finne en balansert løsning innen meklingsfristen, sier forhandlingsleder for arbeidsgiversiden, Jon H. Stordrange, fra NHO Transport.

Tariffavtalen omfatter omkring 15.000 ansatte i bussbransjen. Disse kjører fylkeskommunale bussruter og bybanene i Bergen og Trondheim. I tillegg kommer ekspressbussene, flybussene og de norske turbussene. En eventuell streik vil tidligst kunne starte 7. mai.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse