JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
AVVISER PENSJONSKRAV: Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener pensjon ikke har noe å gjøre i årets lønnsoppgjør for bussjåførene.

AVVISER PENSJONSKRAV: Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener pensjon ikke har noe å gjøre i årets lønnsoppgjør for bussjåførene.

Roy Ervin Solstad

Lønnsoppgjør 2022

Buss-eierne mener pensjon fra første krone er en del av årets lønnstillegg. Glem det, svarer sjåførene

Bussjåførene vil ikke forhandle om pensjon de allerede har fått.



04.04.2022
15:20
05.04.2022 15:07

roy@lomedia.no

morten@lomedia.no

Bussjåførene vil ha mer å rutte med – og krever et tillegg som er høyere enn det prisene er forventet å stige.

Det betyr et tillegg på lønna som er minst like stort som det industriarbeiderne fikk nylig. NHO Transport, som representerer arbeidsgiverne, mener lønnsoppgjøret til sjåførene ikke kan bli høyere enn det LO og NHO ble enige om i lønnsoppgjøret for industrien – et lønnstillegg på totalt 3,7 prosent.

Administrerende direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange, mener man i tillegg må ta hensyn til kostnadsøkningen pensjon fra første krone vil få for arbeidsgiverne. Stordrange anslår det til mellom 6400 og 6500 kroner i året for en heltidsstilling. Han avviser ikke at denne utgiften på bakes inn som en del av årets oppgjør.

– NHO sin politikk er at pensjon skal avtales i lokale forhandlinger og under arbeidsgivers styringsrett, men siden bussbransjen har det tariffestet, må det tas inn i de sentrale forhandlingene, bekrefter Jon H. Stordrange.

Aktuelt: Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020

Lite interessert

Det er en diskusjon som Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), ikke er veldig interessert i å ta.

– Var pensjon fra første krone en del av resultatet i frontfaget? Nei, fastslår Sør-Reime.

Han understreker at når NHO og LO beregner rammen, er det fastlønn og eventuelle tillegg for uregulert arbeidstid som legges til grunn. Ikke overtid, bonus eller pensjonsinnskudd.

Heller ikke Fellesforbundets forbundssekretær, Dag-Einar Sivertsen, tar imot invitasjonen til diskusjon med åpne armer. Sivertsen er forhandlingsleder i årets buss-oppgjør.

– Jeg registrerer kravet fra arbeidsgiverne, men vi har allerede en avtale om pensjon i bussbransjeavtalen. Den står seg fra vår side, svarer Sivertsen kort.

Innsikt: Hva betyr det at alle nå får pensjon fra første krone

Må vente til 2050

Han vil heller diskutere andre ting som står i avtalen mellom bussjåførene og arbeidsgiverne. Ikke minst gjelder det punktet i bussbransjeavtalen som sier at lønna i bransjen skal være mer på linje med lønna til industriarbeidere. De offisielle tallene for 2021 viser at de ansatte på bussbransjeavtalen ligger på 91,5 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Sistnevnte var i 2021 på 524.500 kroner, mens bussjåførene hadde snaut 480.000 kroner. Siden 2014 har lønnsnivået i industrien steget med 71.500 kroner, mens bussjåførenes lønn til sammenligning har steget med drøyt halvparten. Det har gjort at bussarbeiderlønna har blitt langt dårligere sammenlignet med industrien.

Sivertsen innrømmer imidlertid at «mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn» er et tøyelig begrep.

– Det er likevel ingen tvil om at partene står langt fra hverandre om hvilket nivå dette skal være, sier Dag-Einar Sivertsen.

Jon H. Stordrange i NHO Transport mener på sin side at den formuleringen ikke er så relevant som den var da den ble tatt med i tariffavtalen i bussbransjen.

– Vi har sagt at industriarbeiderlønna har utviklet seg i en annen retning enn det som var tenkt. Den omfatter flere folk med høyere lønn og mer utdannelse enn før. Arbeidsintensivt arbeid er outsourcet til utlandet, så det er en helt annen struktur enn for ti år siden. Det må vi ta hensyn til, påpeker han.

Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro

Streikevillige sjåfører

Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket over utspillet fra NHO.

– Den argumentasjonen har vi hørt før, men vi forholder oss til den enigheten mellom partene som sier at vi skal mer på linje med industriarbeiderne. Det har de signert på, og inntil noe annet foreligger, så er det realiteten. Vi har ingen grunn til å fravike dokumenter som vi har forhandlet og diskutert tidligere, understreker Sivertsen.

Han erkjenner at det det kommer til å bli tøffe diskusjoner.

– Det er det ingen tvil om, men frontfaget har vist at det er mulig strekke seg langt også i vanskelige tider for å finne en løsning. Da bør vi klare det også i bussbransjen. Når vi klarte å stoppe den negative spiralen vi var inne i midt under pandemien i 2020, så bør vi klare å løfte oss i 2022, sier han.

Skjer ikke det, kan man risikere streik i bussbransjen som man hadde i 2020.

– Både vi og arbeidsgiverne så resultatet av uravstemningen sist, og klarer vi ikke å bedre utviklinga i bransjen, så er det mange streikeklare bussjåfører over hele landet. Det er jo det eneste våpenet vi har, og vi viste i 2020 at vi ikke var redde for å bruke det, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Forhandlingene starter torsdag 21. april klokka 11. Det er satt av to dager til forhandlinger. Blir ikke partene enige, blir det mekling fra torsdag 5. mai. En streik kan derfor tidligst starte lørdag 7. mai.

Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.

04.04.2022
15:20
05.04.2022 15:07

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.




Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn


Flere saker