JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjør 2022

Buss-eierne mener pensjon fra første krone er en del av årets lønnstillegg. Glem det, svarer sjåførene

Bussjåførene vil ikke forhandle om pensjon de allerede har fått.
AVVISER PENSJONSKRAV: Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener pensjon ikke har noe å gjøre i årets lønnsoppgjør for bussjåførene.

AVVISER PENSJONSKRAV: Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener pensjon ikke har noe å gjøre i årets lønnsoppgjør for bussjåførene.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

morten@lomedia.no

Bussjåførene vil ha mer å rutte med – og krever et tillegg som er høyere enn det prisene er forventet å stige.

Det betyr et tillegg på lønna som er minst like stort som det industriarbeiderne fikk nylig. NHO Transport, som representerer arbeidsgiverne, mener lønnsoppgjøret til sjåførene ikke kan bli høyere enn det LO og NHO ble enige om i lønnsoppgjøret for industrien – et lønnstillegg på totalt 3,7 prosent.

Administrerende direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange, mener man i tillegg må ta hensyn til kostnadsøkningen pensjon fra første krone vil få for arbeidsgiverne. Stordrange anslår det til mellom 6400 og 6500 kroner i året for en heltidsstilling. Han avviser ikke at denne utgiften på bakes inn som en del av årets oppgjør.

– NHO sin politikk er at pensjon skal avtales i lokale forhandlinger og under arbeidsgivers styringsrett, men siden bussbransjen har det tariffestet, må det tas inn i de sentrale forhandlingene, bekrefter Jon H. Stordrange.

Aktuelt: Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020

Lite interessert

Det er en diskusjon som Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), ikke er veldig interessert i å ta.

– Var pensjon fra første krone en del av resultatet i frontfaget? Nei, fastslår Sør-Reime.

Han understreker at når NHO og LO beregner rammen, er det fastlønn og eventuelle tillegg for uregulert arbeidstid som legges til grunn. Ikke overtid, bonus eller pensjonsinnskudd.

Heller ikke Fellesforbundets forbundssekretær, Dag-Einar Sivertsen, tar imot invitasjonen til diskusjon med åpne armer. Sivertsen er forhandlingsleder i årets buss-oppgjør.

– Jeg registrerer kravet fra arbeidsgiverne, men vi har allerede en avtale om pensjon i bussbransjeavtalen. Den står seg fra vår side, svarer Sivertsen kort.

Innsikt: Hva betyr det at alle nå får pensjon fra første krone

Må vente til 2050

Han vil heller diskutere andre ting som står i avtalen mellom bussjåførene og arbeidsgiverne. Ikke minst gjelder det punktet i bussbransjeavtalen som sier at lønna i bransjen skal være mer på linje med lønna til industriarbeidere. De offisielle tallene for 2021 viser at de ansatte på bussbransjeavtalen ligger på 91,5 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Sistnevnte var i 2021 på 524.500 kroner, mens bussjåførene hadde snaut 480.000 kroner. Siden 2014 har lønnsnivået i industrien steget med 71.500 kroner, mens bussjåførenes lønn til sammenligning har steget med drøyt halvparten. Det har gjort at bussarbeiderlønna har blitt langt dårligere sammenlignet med industrien.

Sivertsen innrømmer imidlertid at «mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn» er et tøyelig begrep.

– Det er likevel ingen tvil om at partene står langt fra hverandre om hvilket nivå dette skal være, sier Dag-Einar Sivertsen.

Jon H. Stordrange i NHO Transport mener på sin side at den formuleringen ikke er så relevant som den var da den ble tatt med i tariffavtalen i bussbransjen.

– Vi har sagt at industriarbeiderlønna har utviklet seg i en annen retning enn det som var tenkt. Den omfatter flere folk med høyere lønn og mer utdannelse enn før. Arbeidsintensivt arbeid er outsourcet til utlandet, så det er en helt annen struktur enn for ti år siden. Det må vi ta hensyn til, påpeker han.

Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro

Streikevillige sjåfører

Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket over utspillet fra NHO.

– Den argumentasjonen har vi hørt før, men vi forholder oss til den enigheten mellom partene som sier at vi skal mer på linje med industriarbeiderne. Det har de signert på, og inntil noe annet foreligger, så er det realiteten. Vi har ingen grunn til å fravike dokumenter som vi har forhandlet og diskutert tidligere, understreker Sivertsen.

Han erkjenner at det det kommer til å bli tøffe diskusjoner.

– Det er det ingen tvil om, men frontfaget har vist at det er mulig strekke seg langt også i vanskelige tider for å finne en løsning. Da bør vi klare det også i bussbransjen. Når vi klarte å stoppe den negative spiralen vi var inne i midt under pandemien i 2020, så bør vi klare å løfte oss i 2022, sier han.

Skjer ikke det, kan man risikere streik i bussbransjen som man hadde i 2020.

– Både vi og arbeidsgiverne så resultatet av uravstemningen sist, og klarer vi ikke å bedre utviklinga i bransjen, så er det mange streikeklare bussjåfører over hele landet. Det er jo det eneste våpenet vi har, og vi viste i 2020 at vi ikke var redde for å bruke det, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Forhandlingene starter torsdag 21. april klokka 11. Det er satt av to dager til forhandlinger. Blir ikke partene enige, blir det mekling fra torsdag 5. mai. En streik kan derfor tidligst starte lørdag 7. mai.

Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.