JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europa mangler 100.000 parkeringsplasser for lastebiler

Hver fjerde lastebilsjåfør i Europa har blitt utsatt for angrep og vold, ifølge Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen. Løsningen er å skape trygge parkeringsplasser når sjåførene må ta pauser.

DPA / NTB Scanpix

res@lomedia.no

Samtidig ser man at kriminalitet knyttet til godset som fraktes øker hvert år, og det er også et stort problem at ulovlige immigranter gjemmer seg på lastebiler som kjører mot Storbritannia. Av alle slike episoder, skjer sju av ti på usikrede parkeringsplasser for tungtransporten, heter det i en oversikt Tranport Asset Protection Association (TAPA) har publisert. De siste tallene fra november 2017 viser også at det i England og Tyskland foregår henholdsvis 93,9 og 83,3 prosent av denne type uønskede episoder på usikrede parkeringsplasser.

p

Få sikre plasser i Europa

Totalt i Europa blir det anslått at det trengs 400.000 parkeringsplasser der sjåførene kan få tatt døgnhvilen sin. I dag er det omkring 300.000 plasser tilgjengelige, men kun rundt 7000 av dem blir kategorisert som sikre parkeringsplasser til tross for at svært mange sjåfører blir utsatt for episoder på usikrede parkeringsplasser. Det gjør det ikke bedre at de sikre plassene ifølge ETF kun finnes i noen få land.

I forbindelse med arbeidet med nye regler for veitransport i Europa, har imidlertid krav til standard for døgnhvileplasser blitt inkludert. EU-parlamentet har sågar blitt enige om et utkast til hvilke krav som skal gjelde, men det gjenstår å se om både EUs transportministre og ikke minst EU-kommisjonen sier seg enig.

Blant kravene er videoovervåking og inngjerding av parkeringsplassen, samt at det kun er de som har behov for døgnhvile eller pauser som skal ha adgang – i tillegg til det personalet som vedlikeholder og drifter døgnhvileplassen, selvsagt.

92 døgnhvileplasser i Norge

I Norge er det per dags dato 45 døgnhvileplasser i Norge med totalt 810 parkeringsplasser. I Nasjonal plan for hvileplasser er det estimert at man skal ha totalt 92 døgnhvilkeplasser i Norge. Nå snakker Statens vegvesen om at det skal bygges 35 nye fram mot 2023, uten at Geir Kvam, tidligere forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet og nå utreder i Fellesforbundet, forstår hvorfor.

– Det er en av tingene vi må ta opp når vi i september skal møte den som er nasjonalt ansvarlig for døgnhvileplasser i Norge i Statens vegvesen. Målet har hele tiden vært 92 plasser, og jeg er usikker på hvorfor man har landet på at det kun skal bygges 35 nye i tillegg til de 45 vi har allerede, innrømmer Geir Kvam.

Saken fortsetter under bildet.

Utreder Geir Kvam (til venstre) og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet

Utreder Geir Kvam (til venstre) og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet

Roy Ervin Solstad

Lite sikkerhetsbehov i Norge

Han har jobbet med sikkerheten til norske sjåfører siden han kom inn som forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet i 2005. Den gang fantes det ingen krav til hvordan døgnhvileplassene skulle utformes.

– Vi begynte å jobbe med en veileder for døgnhvileplassene i 2007. Den gang diskuterte vi også sikkerhet, men vi mente at behovet for plasser var større enn behovet for ekstra sikkerhet, sier Kvam.

Det standpunktet gjelder ifølge Kvam fremdeles.

– Det har ikke vært noe stort problem med angrep på sjåfører i Norge. Det har vært noen enkeltepisoder, men jeg tror ikke noen av våre medlemmer har vært utsatt for noe slikt på døgnhvileplassene i Norge. Jeg skal likevel ikke utelukke at det har skjedd, men inntrykket har hele tiden vært at problemet har vært langt større i andre deler av Europa enn her hjemme, sier han.

– Vi hadde jo tilfeller rundt 2007 der norske transportører nektet å kjøre fisk til Italia på grunn av ran og kapring av lastebiler. Jeg vet at en del sjåfører hadde bestemte steder de ikke ville stå parkert når de kjørte på Europa, sier Kvam.

p

EU-krav overfor Norge

Det betyr imidlertid ikke at sikkerheten ikke har vært diskutert også på norske døgnhvileplasser.

– Vi har nok behov for flere sikre plasser også i Norge, og det kan tenkes at noen av plassene burde ha større sikkerhet enn andre. Vi har drøfta hvilke sikkerhetstiltak som burde gjelde i Norge, men vi har ikke landa på noe ennå, sier Kvam.

Han mener at mange de norske døgnhvileplassene oppfyller mange av minimumskravene fra EU-parlamentet.

– De signalene vi har fått fra EU, er at både EU-kommisjonen og ministerrådet vil støtte minimumskravene som EU-kommisjonen har vedtatt. Det interessante blir å se om disse kravene vil komme som en forordning eller som et direktiv fra EU. Hvis det første skjer, betyr det at samtlige EU- og EØS-land må lage døgnhvileplassene etter minimumskravene. Blir det et direktiv, kan nasjonalstatene selv ta en vurdering ut fra behov på hvilket nivå man skal legge seg på. Jeg tror at et direktiv vil være en bra løsning. Da kan norske myndigheter gjøre sin egen prioritering, sier Geir Kvam.

– Myndighetene har sviktet bransjen

Forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen mener dette viser at både europeiske og norske myndigheter så langt har sviktet en bransje i stor vekst.

– Det er på høy tid at myndighetene nå iverksetter og gjennomfører allerede planlagte tiltak for å sikre det faktiske behovet for døgnhvileplasser i Norge. Flotte planer og hårete lovnader fra norske politikere over mange år har ikke gjort situasjonen bedre for noen i bransjen, kanskje snarere tvert om. Når myndighetene kommer med lovpålegg om hviletid som sjåførene må følge i sin yrkeshverdag, må en kunne forvente at de samme myndighetene også legger til rette for at lovpåleggene skal kunne gjennomføres i trygge og forsvarlige former, understreker han.

Sivertsen forteller at dette er et tema Fellesforbundet fortsatt vil ha prioritert fokus på opp mot både norske og europeiske myndigheter i tiden fremover.

– Vi kan ikke være fornøyd med resultatet av dette arbeidet om vi ikke lykkes å tette gapet i mangelen på døgnhvileplasser rundt om i hele Europa, Norge inkludert, avslutter Sivertsen.

p

Her finnes døgnhvileplassene i Norge

Ifølge Statens vegvesen er det i dag 45 steder hvor sjåførene kan ta sine pålagte døgnhviler, redusert ukehvil og pauser. På disse er det totalt 810 parkeringsplasser for lastebiler.

Østlandet – 11 steder / 366 plasser

E6 Svinesundparken, Halden, Østfold, 27 plasser

E6 Fugleåsen, Ski, Akershus, 100 plasser

E6 Ormlia, Eidsvoll, Akershus, 47 plasser

E6 Circle K Minnesund, Eidsvoll, Akershus, 25 plasser

E6 Biri travpark, Gjøvik, Oppland, 30 plasser

E6 Vinstra vegpark, Nord-Fron, Oppland, 60 plasser inkludert 18 plasser for korttidsparkering

E6 Dovreskogen, Dovre, Oppland, 14 plasser

E18 Ørje, Marker, Østfold, 10 plasser

Rv. 3 Myklagard, Løten, Hedmark, 20 plasser

Rv. 3 Shell Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark, 13 plasser

Rv. 3 Alvdal, Hedmark, 20 plasser

Sørlandet – 6 steder / 98 plasser

E18 Kjellstad, Lier, Buskerud, 15 plasser (sørgående)

E18 Furulund Kro & Motel, Stokke, Vestfold, 20 plasser

E18 Horisonten Lillesand, Aust-Agder, 18 plasser

E18 YX Lillesand, Aust-Agder, 25 plasser

E18 Circle K Lillesand, Aust-Agder, 10 plasser

E39 Circle K Livold, Lindesnes, Vest-Agder, 10 plasser

Vestlandet – 12 steder / 136 plasser

E16 Shell Dale, Vaksdal, Hordaland, 10 plasser

E16 YX Skulestadmo, Voss, Hordaland, 10 plasser

E16 Shell Gudvangen, Aurland, Sogn og Fjordane, 15 plasser

E16 Steinklepp, Lærdal, Sogn og Fjordane, 10 plasser

E39 Esso Vikeså, Bjerkreim, Rogaland, 10 plasser

E39 Søylandskiosken, Gjesdal, Rogaland, 9 plasser

E39 Heiane, Stord, Hordaland, 9 plasser

E39 Bergen travpark, Vågsbotn, Hordaland, 25 plasser

E39 Haugsvær, Masfjorden, Hordaland, 10 plasser

E39 Esso Skei, Jølster, Sogn og Fjordane, 10 plasser

E134 YX Røldal, Odda, Hordaland, 8 plasser

E134 Best Kyrping, Etne, Hordaland, 10 plasser

p

Midt-Norge – 8 steder / 126 plasser

E6 Oppdalsporten, Oppdal, Trøndelag, 15 plasser

E6/E39 Circle K Klett, Trondheim, Trøndelag, 22 plasser

E6 Stav Gjestegård, Malvik, Trøndelag, 25 plasser

E6 YX Gråmyra, Levanger, Trøndelag, 10 plasser

E6 Best Brekkvasselv, Namsskogan, Trøndelag, 8 plasser

E39 Digerneset, Skodje, Møre og Romsdal, 15 plasser

Rv. 70 Håsøran, Sunndalsøra, Sunndal, Møre og Romsdal, 12 plasser

Rv. 70 Kristiansund, Møre og Romsdal, 19 plasser

Nord-Norge – 8 steder / 84 plasser

E6 Mosjøen, Vefsn, Nordland, 16 plasser

E6 Fauske, Nordland, 12 plasser

E6 Innhavet, Hamarøy, Nordland, 5 plasser

E6 Buktamoen, Målselv, Troms, 12 plasser

E6 Circle K Storslett, Nordreisa, 10 plasser

E6 Shell Talvik, Alta, Finnmark, 10 plasser

E6/E75 Tana bru, Finnmark, 10 plasser

Rv. 80 Bodø havn, Nordland, 9 plasser

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse