JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europeisk fagbevegelse kritisk til grensekryssende monsterlastebiler

EU-kommisjonen vil ha grønnere transport i Europa, men åpner samtidig for at transporten over landegrensene skal foregå med enorme modulvogntog.
Modulvogntogene kan være opptil 25,25 meter lange og frakte inntil 60 tonn. Vanlige vogntog har en begrensning på 19,5 meter og 50 tonn. (Illustrasjonsfoto)

Modulvogntogene kan være opptil 25,25 meter lange og frakte inntil 60 tonn. Vanlige vogntog har en begrensning på 19,5 meter og 50 tonn. (Illustrasjonsfoto)

Wikimedia Commons

roy@lomedia.no

Målet er å redusere utslippene fra transportsektoren i Europa med 90 prosent innen 2050.

For å få til det har EU-kommisjonens foreslått blant annet strengere utslippskrav til kjøretøy, og at man må bruke jernbanenettet mer effektivt når det kommer til godstransport.

Begge deler blir godt tatt imot av Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF.

– Motsier seg selv

Likevel mener organisasjonens generalsekretær Livia Spera, at EU-kommisjonens forslag spriker i alle retninger når man også vil legge til rette for at godstransport over landegrensene skal skje med ekstra lange lastebiler, såkalte modulvogntog.

Mens et vanlig vogntog, det vil si lastebil med tilhenger, kan være maksimalt 19,5 meter lang, er grensen for modulvogntog hele 25,25 meter.

Disse kan også laste opp mot 60 tonn i motsetning til 50 tonn for vanlige vogntog. Det er imidlertid verken lengden eller lastekapasiteten ETF reagerer på.

– Vi er glade for EU-kommisjonens innsats for å få en grønnere transportbransje, men det er en slående mangel på miljømessig sammenheng fra EU-kommisjonen når de vil åpne for mer bruk av modulvogntog til grensekryssende godstransport. Disse lengre og tyngre vogntogene går på fossilt brennstoff, og står derfor i rak motsetning til kommisjonens eget ønske om karbonnøytral godstransport, sier Spera.

Vil ramme jernbanetransport

Hun peker på at mens økt bruk av modulvogntog stiller økte krav til både veier, kjøretøy og opplæring, så trengs det en grundig vurdering av hvilken effekt dette vil ha på transportsektoren som helhet.

– For å oppnå klimanøytralitet, så ser vi at vi må endre på hvordan vi transporterer gods. Vi risikerer imidlertid at mer bruk av modulvogntog kan bety at vi kan få en markedssituasjon som hindrer våre langsiktige klimamål, understreker hun.

Spera viser til at samtidig som EU-kommisjonen kommer med sitt forslag som vil flytte mer av godstransporten over på veiene, så sliter to av de største aktørene innen godstransport på jernbane i Europa, franske FRET SNCF og tyske DB Cargo.  

– Det gjør oss ekstra bekymret er at EU-kommisjonens forslag kan bidra til at disse selskapene må legge ned. Det vil være stikk i strid med målene i kommisjonens Greening Transport Package, og også i strid med målet om kun å satse på utslippsfrie kjøretøy slik det sto i kommisjonens strategi for en smart og bærekraftig transport, poengterer hun.

Ber om ny vurdering

Spera ber nå EU-kommisjonen om å ta ett skritt tilbake og gjøre nye vurderinger.

– Vår oppfordring er at EU-kommisjonen må se på effekten økt bruk av fossildrevne modulvogntog har miljømessig. Vi er overbevist om at en helhetlig og balansert tilnærming der bekymringene til transportarbeidere og påvirkningen av miljøet blir tatt med i diskusjonene, er avgjørende for å oppnå en bærekraftig og ansvarlig transport, sier Livia Spera i ETF.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse