Modulvogntogene kan være opptil 25,25 meter lange og frakte inntil 60 tonn. Vanlige vogntog har en begrensning på 19,5 meter og 50 tonn. (Illustrasjonsfoto)
Wikimedia Commons
Europeisk fagbevegelse kritisk til grensekryssende monsterlastebiler
EU-kommisjonen vil ha grønnere transport i Europa, men åpner samtidig for at transporten over landegrensene skal foregå med enorme modulvogntog.
roy@lomedia.no
Målet er å redusere utslippene fra transportsektoren i Europa med 90 prosent innen 2050.
For å få til det har EU-kommisjonens foreslått blant annet strengere utslippskrav til kjøretøy, og at man må bruke jernbanenettet mer effektivt når det kommer til godstransport.
Begge deler blir godt tatt imot av Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF.
– Motsier seg selv
Likevel mener organisasjonens generalsekretær Livia Spera, at EU-kommisjonens forslag spriker i alle retninger når man også vil legge til rette for at godstransport over landegrensene skal skje med ekstra lange lastebiler, såkalte modulvogntog.
Mens et vanlig vogntog, det vil si lastebil med tilhenger, kan være maksimalt 19,5 meter lang, er grensen for modulvogntog hele 25,25 meter.
Disse kan også laste opp mot 60 tonn i motsetning til 50 tonn for vanlige vogntog. Det er imidlertid verken lengden eller lastekapasiteten ETF reagerer på.
– Vi er glade for EU-kommisjonens innsats for å få en grønnere transportbransje, men det er en slående mangel på miljømessig sammenheng fra EU-kommisjonen når de vil åpne for mer bruk av modulvogntog til grensekryssende godstransport. Disse lengre og tyngre vogntogene går på fossilt brennstoff, og står derfor i rak motsetning til kommisjonens eget ønske om karbonnøytral godstransport, sier Spera.
Vil ramme jernbanetransport
Hun peker på at mens økt bruk av modulvogntog stiller økte krav til både veier, kjøretøy og opplæring, så trengs det en grundig vurdering av hvilken effekt dette vil ha på transportsektoren som helhet.
– For å oppnå klimanøytralitet, så ser vi at vi må endre på hvordan vi transporterer gods. Vi risikerer imidlertid at mer bruk av modulvogntog kan bety at vi kan få en markedssituasjon som hindrer våre langsiktige klimamål, understreker hun.
Spera viser til at samtidig som EU-kommisjonen kommer med sitt forslag som vil flytte mer av godstransporten over på veiene, så sliter to av de største aktørene innen godstransport på jernbane i Europa, franske FRET SNCF og tyske DB Cargo.
– Det gjør oss ekstra bekymret er at EU-kommisjonens forslag kan bidra til at disse selskapene må legge ned. Det vil være stikk i strid med målene i kommisjonens Greening Transport Package, og også i strid med målet om kun å satse på utslippsfrie kjøretøy slik det sto i kommisjonens strategi for en smart og bærekraftig transport, poengterer hun.
Ber om ny vurdering
Spera ber nå EU-kommisjonen om å ta ett skritt tilbake og gjøre nye vurderinger.
– Vår oppfordring er at EU-kommisjonen må se på effekten økt bruk av fossildrevne modulvogntog har miljømessig. Vi er overbevist om at en helhetlig og balansert tilnærming der bekymringene til transportarbeidere og påvirkningen av miljøet blir tatt med i diskusjonene, er avgjørende for å oppnå en bærekraftig og ansvarlig transport, sier Livia Spera i ETF.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes