Arbeidsulykke
Fant en mengde HMS-lovbrudd hos Boliden Odda
Oppfølgingen etter at ni arbeidere ble utsatt for kvikksølv gir bedriften mye arbeid fremover.
Ni ansatte ble sendt til sykehus etter kvikksølv-ulykke hos Boliden Odda tilbake i september 2024.
Sissel M. Rasmussen
magasinet@lomedia.no
Sinkverket har blitt gransket av både Arbeidstilsynet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), etter at ni arbeidere ble innlagt på sykehus på grunn av kvikksølveksponering.
De to tilsynsrapportene viser at bedriften har mye å jobbe med på HMS-fronten.
Arbeidstilsynet har varslet så mye som åtte pålegg om oppretting av ulovlige forhold.
Bedriften har tid til neste uke med å kommentere de enkelte funnene, før endelig vedtak fattes.
DSB har på sin side påpekt fire avvik, altså ulovligheter.
Og fortsatt venter man på politiets etterforskning av selve ulykken.
– Saken er fremdeles til etterforskning og vurdering. Noe mer vil ikke bli kommentert foreløpig, sier politiadvokat Trygve Ritland i Vest Politidistrikt.
Fakta om Boliden Odda
Boliden ligger i Odda i Ullensvang kommune i Vestland fylke og er det eneste sinkverket i Norge.
Fabrikken ble etablert som Det Norske Zinkkompani A/S av den fransk-belgiske bergverksbedriften Compagnie Royale Asturienne des Mines i 1924.
Smelteverket er i dag eid av Boliden AB, et gruve- og metallindustrikonsern notert på Stockholmsbørsen.
Green Zinc Odda 4.0 (GZO) er navnet på utbyggingen ved Boliden Odda.
Prosjektet har en kostnadsramme på 1050 millioner euro, og går ut på å bygge det grønneste og mest moderne sinkverket i verden.
Årsproduksjonen skal nesten dobles, fra 200.000 tonn til 350.000. Samtidig skal karbonavtrykket reduseres. Dette er blant de største industriutbyggingene på Fastlands-Norge i etterkrigstida.
Boliden oppgir at over 7000 personer har gjennomgått sikkerhetskurs for å jobbe på byggeplassen. Utbyggingen foregår samtidig som det er drift i det eksisterende sinkverket.
Handler om verneutstyret
Hovedtillitsvalgt Gard Folkvord har ikke villet kalle det som skjedde en «ulykke».
Til magasinet Styrke uttalte han før jul at «I denne saken er det viktig for meg å få fram at det ikke har skjedd en ulykke på bedriften. Det er arbeidere som har blitt eksponert for kvikksølv, og det var utdelt forskriftsmessig verneutstyr til de ansatte.»
Selv om eksponeringen skjedde over flere dager, er det nettopp «ulykke» som brukes av Arbeidstilsynet i rapporten etter det som skjedde. Og tilsynet er ikke enig i at ting hadde gått korrekt for seg når det gjelder verneutstyret.
Jobben var i forbindelse med rutinemessig vedlikeholdsstans i røst- og syreanlegget som hører til den eksisterende sinkproduksjonen.
Helt konkret var det snakk om å fjerne gamle filtre inne i store tanker.
Det har blitt frigitt en sladdet versjon av Arbeidstilsynets rapport, hvor avsnittet som heter «Direkte årsak til hendelsen» blitt sladdet.
Redaksjonen har imidlertid tilgang til den usladdede versjonen av denne teksten. Det som står bak sladden er følgende:
«Arbeidstakerne har blitt eksponert for kvikksølv. Dette kan ha skjedd gjennom åndedrett eller via huden, mens arbeidet pågikk. Feil type verneutstyr/mangelfull bruk av verneutstyr er sannsynlig årsak til uønsket eksponering av kvikksølv.»
Vil fortsatt ikke kommentere
Boliden Odda ville sist ikke gi noe intervju, fordi de ventet på Arbeidstilsynets rapport om saken. Nå som de har fått rapporten, vil selskapet heller ikke gi noe intervju.
Redaksjonen har i stedet fått en skriftlig uttalelse fra Helene Seim, administrerande direktør ved Boliden Odda, som sier:
– Vi har mottatt brev med varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet datert 24. januar 2025. Vi har en frist til 24. februar 2025 på å gi kommentarer til innholdet i varslet fra AT, og det jobber vi med nå. Vi ber om forståelse for at vi ikke ønsker å kommentere saken i dette tidsrommet. Vi vil gi kommentarer og svare på spørsmål fra presse når det endelige vedtaket fra Arbeidstilsynet foreligger.
Det kan ta tid.
Arbeidstilsynet kan komme til å justere noen av sine konklusjoner etter kommentarene de mottar fra bedriften. Men tilsynet er bredere enn bare oppfølging enn ulykken.
I rapporten heter det:
«De avvik som det varsles pålegg om nedenfor er uavhengig av selve ulykken. Det er forhold som ville ble avdekket med generelt tilsyn fra Arbeidstilsynet. Når det gjelder etterforskning og oppfølging av selve arbeidsulykken blir dette arbeidet ledet av politiet og saken er etter det Arbeidstilsynet kjenner til ikke avsluttet.»
Alvorlig rapport
Da ulykken ble kjent, meldte også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) seg.
De har gjennomført et eget tilsyn ved virksomheten i Odda, uavhengig av Arbeidstilsynet.
De har i en streng rapport konkludert med at det foreligger fire avvik knyttet til hvordan Boliden Odda håndterer farlige stoffer og ulykker knyttet til disse:
• Virksomheten har ikke gjennomført tiltak i tråd med egne risikoanalyser for å redusere risikoen til et akseptabelt nivå
• Virksomheten har manglende vedlikeholdsrutiner
• Virksomheten har ikke sørget for at alt utstyr som benyttes til håndtering av farlige stoff er underlagt systematisk tilstandskontroll av uavhengig kontrollør
• Virksomheten rapporterer ikke uhell med farlig stoff til DSB
DSB lister opp hele tretten tilfeller av ulykker og nesten-ulykker ved bedriften de siste tre årene. Boliden Odda får veiledning til oppfølging av tilsynet, hvor det står:
«Etter forskrift om håndtering av farlig stoff § 20 tredje ledd, skal uhell og ulykker i forbindelse med håndtering av farlig stoff snarest mulig rapporteres til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Rapporten skal inneholde en beskrivelse av hendelsen, analyse av årsaken til hendelsen og opplyse om hvilke tiltak virksomheten vil iverksette for å forhindre slike hendelser i fremtiden.»
Boliden Odda har blitt spurt om bedriften ønsker å kommentere funnene i DSBs rapport.
Bedriften svarer at den ikke ønsker å gi en kommentar til funnene.

Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.