JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere velger bort Fellesforbundet, men tillitsvalgte Alexander mener det er usolidarisk å sette tak på kontingenten

– Tjener man femti-seksti tusen i måneden, skulle det bare mangle at man ikke får høyere kontingent.
HANDLER IKKE OM KONTINGENT: Medlemskapet i Fellesforbundet handler ikke om hvor mye man betaler i kontingent, men hva man får for pengene, og der er vi best, sier Alexander Loiro, bussjåfør og tillitsvalgt i Boreal på Mo i Rana.

HANDLER IKKE OM KONTINGENT: Medlemskapet i Fellesforbundet handler ikke om hvor mye man betaler i kontingent, men hva man får for pengene, og der er vi best, sier Alexander Loiro, bussjåfør og tillitsvalgt i Boreal på Mo i Rana.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det sier Alexander Loiro, bussjåfør og tillitsvalgt for Boreal på Mo i Rana, etter at hans tillitsvalgtkolleger i Fellesforbundet fra Unibuss nylig gikk ut og mente det manglende taket på kontingenten gjorde det vanskelig å verve nye medlemmer.

Bussjåfører velger bort Fellesforbundet på grunn av høy kontingent

Ifølge de Unibuss-tillitsvalgte i Oslo og Vestfold, opplevde mange at kontingenten nesten var det dobbelte av det sjåførene betalte i Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fagforbundet.

Nyanseforskjeller

Det argumentet møter liten forståelse hos Loiro. Han viser fram et regnestykket, der en gjennomsnittlig bussjåførinntekt på 36.000 kroner brutto i måneden gir lavere utgifter som medlem i Fellesforbundet enn om man hadde vært YTF-medlem.

– Vi har tre forsikringer, også markedets beste innboforsikring inkludert i kontingenten vår. Det betyr at vi bussjåfører har gått ned i kontingent etter at vi ble med i Fellesforbundet, påpeker Loiro.

Han mener at uansett handler ikke medlemskapet i Fellesforbundet kontra YTF om prisen på kontingenten.

p

– De er bare nyanseforskjeller. Den store forskjellen er det vi får inkludert i kontingenten, blant annet de ressursene som brukes på å skolere våre tillitsvalgte. Det kan de andre forbundene bare drømme om, sier han.

Å dra inn Fagforbundet som alternativ mener han grenser til useriøst, da det forbundet ikke har forhandlingsrett i privat sektor.

Ti ganger så store

– Kontingenten vår finansierer jo ikke noe luftslott. Vi har jo blant annet LOs juridiske i ryggen som er Norges beste på arbeidsrett. Når jeg verver nye medlemmer, så gjør jeg det både på tyngden til Fellesforbundet med over 160.000 medlemmer og det faktum at det er vi – ikke YTF – som leder forhandlingene i lønnsoppgjøret. Fellesforbundet har nesten 150.000 medlemmer mer enn YTF og et streikefond på 2,5 milliarder, minner Loiro om.

p

Det gjør at han synes det er merkelig at de tillitsvalgte i Oslo og Vestfold ikke klarer å selge inn hvorfor bussjåførene skal velge Fellesforbundet framfor andre forbund.

– Jeg synes det er usolidarisk at de som tjener bedre enn andre skal ha samme kontingent i kroner. Tjener man femti-seksti tusen i måneden, så skulle det bare mangle at man ikke får høyere kontingent, sier han.

Ingen minstesats

Loiro minner om at det heller ikke er noen minstesats på kontingenten i Fellesforbundet.

– Tjener du 15.000 kroner en måned, så har du fremdeles prosentsatsen av det. I YTF har man minstekontingent, men det er jo uansett ikke kontingenten, men det vi får for den som er viktig. Den har gitt oss de beste tillitsvalgte i bussbransjen, sier Alexander Loiro.

– Vi blør medlemmer

Annstein Garnes, tillitsvalgt for Unibuss i Oslo, står fast på at manglende tak på kontingenten sammenlignet med YTF, gjør at Fellesforbundet mister medlemmer.

BLØR MEDLEMMER: - Faktum er at vi blør medlemmer på grunn av høy kontingent, sier Annstein Garnes (til høyre). Han er tilitsvalgt for Unibuss i Oslo. Til venstre står Rene Fevang, Unibuss-tillitsvalgt i Vestfold.

BLØR MEDLEMMER: - Faktum er at vi blør medlemmer på grunn av høy kontingent, sier Annstein Garnes (til høyre). Han er tilitsvalgt for Unibuss i Oslo. Til venstre står Rene Fevang, Unibuss-tillitsvalgt i Vestfold.

Roy Ervin Solstad

– Jeg er med på å betale litt mer, men grensa er nådd. Det er ikke mange måneder vi tjener så godt, men når YTF har et tak på omtrent 700 kroner og vi kan komme opp 1200–1600 kroner, så hjelper det ikke å vise til at grunntrekket vårt er billigere. Det er et faktum at folk forlater oss. Vi blør medlemmer på grunn av dette. Loiro får mene det han vil, men han kunne jo prøvd å bo i Oslo med de boligprisene vi har her. Det er tomt i kassa nesten hver måned, sier Annstein Garnes.

Ville beholde solidariteten

I Fellesforbundet sentralt har man ikke oppfattet at det er noen stor misnøye med kontingentsystemet, og at det ble tydeliggjort på landsmøtet i oktober i fjor.

p

– Alle som ville ha ordet fikk det, og alle hadde mulighet til å fremme forslag. Jeg føler ikke at noen ble avskåret fra å mene noe om kontingenten og kontingentsystemet, men mange har vært opptatt av å beholde solidariteten i kontingentsystemet, og det var resultatet vi fikk, sier forbundssekretær Clas Delp.

ALLE FIKK SI SITT: - Ingen ble avskjært fra å fremme forslag eller ta ordet om kontingentsystemet da det ble behandlet på landsmøtet i fjor høst, men mange har vært opptatt av å beholde solidariteten i kontingentsystemet, og det var resultatet vi fikk, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet.

ALLE FIKK SI SITT: - Ingen ble avskjært fra å fremme forslag eller ta ordet om kontingentsystemet da det ble behandlet på landsmøtet i fjor høst, men mange har vært opptatt av å beholde solidariteten i kontingentsystemet, og det var resultatet vi fikk, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Gjelder flere bransjer

Delp kjøper heller ikke uten videre at buss- og grossistbransjen står i en særstilling når det gjelder å ha store konkurrerende YS-forbund som de kan organisere seg i.

p

– I noen bransjer er nok Fellesforbundet den eneste reelle organisasjonsmuligheten for dem som vil ha en tariffavtale, men så å si i alle bransjer vi organiserer finnes det andre forbund de ansatte velge i stedet. Det er riktignok forskjell på hvor store de andre aktørene er og hvor hissige de er på å organisere fra bransje til bransje, sier han.

Jobben lokalt er viktig

Derfor mener Delp den viktigste jobben må gjøres lokalt.

– Konkurransen mellom oss og andre forbund handler ikke minst om hvor gode man er lokalt i bedriften. Derfor må vi fortelle hva som ligger i medlemskapet og hva som er fordelen med å være i Fellesforbundet. Det krever noe av oss, men vi må være en synlig organisasjon og et godt tilbud for de ansatte, selv om noen mener at vi er det dyrere alternativet, poengterer Clas Delp.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse