HANDLER IKKE OM KONTINGENT: Medlemskapet i Fellesforbundet handler ikke om hvor mye man betaler i kontingent, men hva man får for pengene, og der er vi best, sier Alexander Loiro, bussjåfør og tillitsvalgt i Boreal på Mo i Rana.
Roy Ervin Solstad
Flere velger bort Fellesforbundet, men tillitsvalgte Alexander mener det er usolidarisk å sette tak på kontingenten
– Tjener man femti-seksti tusen i måneden, skulle det bare mangle at man ikke får høyere kontingent.
roy@lomedia.no
Det sier Alexander Loiro, bussjåfør og tillitsvalgt for Boreal på Mo i Rana, etter at hans tillitsvalgtkolleger i Fellesforbundet fra Unibuss nylig gikk ut og mente det manglende taket på kontingenten gjorde det vanskelig å verve nye medlemmer.
Bussjåfører velger bort Fellesforbundet på grunn av høy kontingent
Ifølge de Unibuss-tillitsvalgte i Oslo og Vestfold, opplevde mange at kontingenten nesten var det dobbelte av det sjåførene betalte i Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fagforbundet.
Nyanseforskjeller
Det argumentet møter liten forståelse hos Loiro. Han viser fram et regnestykket, der en gjennomsnittlig bussjåførinntekt på 36.000 kroner brutto i måneden gir lavere utgifter som medlem i Fellesforbundet enn om man hadde vært YTF-medlem.
– Vi har tre forsikringer, også markedets beste innboforsikring inkludert i kontingenten vår. Det betyr at vi bussjåfører har gått ned i kontingent etter at vi ble med i Fellesforbundet, påpeker Loiro.
Han mener at uansett handler ikke medlemskapet i Fellesforbundet kontra YTF om prisen på kontingenten.
p
– De er bare nyanseforskjeller. Den store forskjellen er det vi får inkludert i kontingenten, blant annet de ressursene som brukes på å skolere våre tillitsvalgte. Det kan de andre forbundene bare drømme om, sier han.
Å dra inn Fagforbundet som alternativ mener han grenser til useriøst, da det forbundet ikke har forhandlingsrett i privat sektor.
Ti ganger så store
– Kontingenten vår finansierer jo ikke noe luftslott. Vi har jo blant annet LOs juridiske i ryggen som er Norges beste på arbeidsrett. Når jeg verver nye medlemmer, så gjør jeg det både på tyngden til Fellesforbundet med over 160.000 medlemmer og det faktum at det er vi – ikke YTF – som leder forhandlingene i lønnsoppgjøret. Fellesforbundet har nesten 150.000 medlemmer mer enn YTF og et streikefond på 2,5 milliarder, minner Loiro om.
p
Det gjør at han synes det er merkelig at de tillitsvalgte i Oslo og Vestfold ikke klarer å selge inn hvorfor bussjåførene skal velge Fellesforbundet framfor andre forbund.
– Jeg synes det er usolidarisk at de som tjener bedre enn andre skal ha samme kontingent i kroner. Tjener man femti-seksti tusen i måneden, så skulle det bare mangle at man ikke får høyere kontingent, sier han.
Ingen minstesats
Loiro minner om at det heller ikke er noen minstesats på kontingenten i Fellesforbundet.
– Tjener du 15.000 kroner en måned, så har du fremdeles prosentsatsen av det. I YTF har man minstekontingent, men det er jo uansett ikke kontingenten, men det vi får for den som er viktig. Den har gitt oss de beste tillitsvalgte i bussbransjen, sier Alexander Loiro.
– Vi blør medlemmer
Annstein Garnes, tillitsvalgt for Unibuss i Oslo, står fast på at manglende tak på kontingenten sammenlignet med YTF, gjør at Fellesforbundet mister medlemmer.
BLØR MEDLEMMER: - Faktum er at vi blør medlemmer på grunn av høy kontingent, sier Annstein Garnes (til høyre). Han er tilitsvalgt for Unibuss i Oslo. Til venstre står Rene Fevang, Unibuss-tillitsvalgt i Vestfold.
Roy Ervin Solstad
– Jeg er med på å betale litt mer, men grensa er nådd. Det er ikke mange måneder vi tjener så godt, men når YTF har et tak på omtrent 700 kroner og vi kan komme opp 1200–1600 kroner, så hjelper det ikke å vise til at grunntrekket vårt er billigere. Det er et faktum at folk forlater oss. Vi blør medlemmer på grunn av dette. Loiro får mene det han vil, men han kunne jo prøvd å bo i Oslo med de boligprisene vi har her. Det er tomt i kassa nesten hver måned, sier Annstein Garnes.
Ville beholde solidariteten
I Fellesforbundet sentralt har man ikke oppfattet at det er noen stor misnøye med kontingentsystemet, og at det ble tydeliggjort på landsmøtet i oktober i fjor.
p
– Alle som ville ha ordet fikk det, og alle hadde mulighet til å fremme forslag. Jeg føler ikke at noen ble avskåret fra å mene noe om kontingenten og kontingentsystemet, men mange har vært opptatt av å beholde solidariteten i kontingentsystemet, og det var resultatet vi fikk, sier forbundssekretær Clas Delp.
ALLE FIKK SI SITT: - Ingen ble avskjært fra å fremme forslag eller ta ordet om kontingentsystemet da det ble behandlet på landsmøtet i fjor høst, men mange har vært opptatt av å beholde solidariteten i kontingentsystemet, og det var resultatet vi fikk, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Gjelder flere bransjer
Delp kjøper heller ikke uten videre at buss- og grossistbransjen står i en særstilling når det gjelder å ha store konkurrerende YS-forbund som de kan organisere seg i.
p
– I noen bransjer er nok Fellesforbundet den eneste reelle organisasjonsmuligheten for dem som vil ha en tariffavtale, men så å si i alle bransjer vi organiserer finnes det andre forbund de ansatte velge i stedet. Det er riktignok forskjell på hvor store de andre aktørene er og hvor hissige de er på å organisere fra bransje til bransje, sier han.
Jobben lokalt er viktig
Derfor mener Delp den viktigste jobben må gjøres lokalt.
– Konkurransen mellom oss og andre forbund handler ikke minst om hvor gode man er lokalt i bedriften. Derfor må vi fortelle hva som ligger i medlemskapet og hva som er fordelen med å være i Fellesforbundet. Det krever noe av oss, men vi må være en synlig organisasjon og et godt tilbud for de ansatte, selv om noen mener at vi er det dyrere alternativet, poengterer Clas Delp.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin