JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Foodora:

Foodora-ansatte får ny lønn: Knapt ja-flertall i uravstemningen

Uravstemningen i Foodora-oppgjøret ble tett løp. – Som forventet, sier klubbleder i Foodora.
NESTEN DØDT LØP: Nøyaktig femti prosent i Foodora stemte for forhandlingsresultatet. 46,2 prosent stemte nei. Dermed årets tariffoppgjør godkjent av sykkelbudene.

NESTEN DØDT LØP: Nøyaktig femti prosent i Foodora stemte for forhandlingsresultatet. 46,2 prosent stemte nei. Dermed årets tariffoppgjør godkjent av sykkelbudene.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det var natt til 23. oktober Fellesforbundet og Hovedorganisasjonen Virke ble enige om en ny tariffavtale for sykkelbudene i matleveringstjenesten Foodora. Resultatet ga ingen økning i timelønna, men budene fikk en forbedret ansiennitetsstige og en endret kompensasjon for utstyr og klær. I tillegg ble det enighet om en minstelønnsgaranti.

Et enstemmig forhandlingsutvalg anbefalte medlemmene å si ja til resultatet, men blant medlemmene var det langt fra alle som fulgte anbefalingen.

Les også: Dette får de Foodora-ansatte

Av de totalt 178 medlemmene med stemmerett, var det 104 som deltok i uravstemningen. Nøyaktig halvparten av disse stemte ja, mens fire stemmer var blanke. De resterende 48 stemte nei.

Det betyr at hadde tre av dem som stemte ja, i stedet stemt nei, ville det blitt 51–49 mot forhandlingsresultatet.

Kunne gått begge veier

Espen Utne Landgraff, klubbleder for Foodora-syklistene i Oslo, er ikke overrasket over at det ble et jevnt resultat.

– Innad hos oss har det vært en veldig energisk debatt etter at vi kom tilbake med forhandlingsresultatet. Det har vært stort engasjement og mange sterke argumenter på hver side, så at det ble så jevnt var forventet. Dette kunne gått begge veier, sier han.

Hadde det blitt nei, og partene ikke hadde klart å bli enige i mekling, ville det betydd streik.

– Det er ikke noe mål i seg selv å streike, men det er heller ingen automatikk i at vi ikke kan streike siden vi streiket i fjor. Vi streiker om det er nødvendig, og streikeviljen hadde vært stor dersom det hadde blitt resultatet, understreker Utne Landgraff.

SLIPPER NY STREIK: I fjor streiket Foodora-syklistene for tariffavtale, men det blir ingen ny streik for Espen Utne Landgraff og de andre sykkelbudene for få en enda bedre avtale i år.

SLIPPER NY STREIK: I fjor streiket Foodora-syklistene for tariffavtale, men det blir ingen ny streik for Espen Utne Landgraff og de andre sykkelbudene for få en enda bedre avtale i år.

Håvard Sæbø

Uenige, men ikke splittet

Selv om de ansatte har vært delt i synet på om man skulle si ja eller nei til forhandlingsresultatet, danner ikke det splid innad blant sykkelbudene.

– Det var et magrere resultat i kroner og øre enn mange hadde sett for seg, men samtidig har vi fått en kilometergodtgjørelse som var viktig for oss. Selv om vi var uenige har vi felles mål. Jeg tror ikke får noen betydning for det fellesskapet vi har. Nå er det bare å brette opp ermene og se videre, sier han.

Sterkt signal til Foodora

Utne Landgraff er nemlig helt sikker på at erfaringen fra tidenes første tariffoppgjør for Foodora er gull verdt neste gang det skal forhandles. Både i vårens mellomoppgjør og ved nytt hovedoppgjør om halvannet år.

– Dette var helt nytt for oss, Foodora, Fellesforbundet og Virke. Det er ingen tvil om at dette var krevende og ukjent terreng for alle, og vi har lært mye i denne prosessen. Ikke minst hvordan vi kan gjøre det enda bedre neste gang, sier han.

Han minner om at Foodora må ta jevne resultatet i uravstemningen som et sterkt signal.

– Foodora har utvilsomt lagt merke til det, og det viser at vi ikke vil la et dårlig resultat passere, avslutter Espen Utne Landgraff.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse