Transportarbeiderforening
Forening forsvinner etter 20 år: – Hadde ikke noe annet valg
Ingen ønsker å ta styreverv. Da ble det umulig å fortsette som egen fagforening, sier den siste lederen i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, Geir Are Strømnæss.
SLÅS SAMMEN: Bussjåfører og andre transportarbeidere i Sogn og Fjordane blir fra nyttår en del av Avdeling 19 Sogn og Fjordane Fagforening når transportarbeiderforeninga opphører som egen avdeling i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
roy@lomedia.no
Fra nyttår blir derfor Fellesforbundet avdeling 36 Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, SOFTA, en del av Avdeling 19 Sogn og Fjordane Fagforening.
Det betyr at 20 år med egen transportarbeiderforening i det gamle fjordfylket er historie.
– Vi ønsket egentlig å slå oss sammen til en stor transportarbeideravdeling i Vestland fylke sammen med Vestnorsk Transportarbeiderforening, men det satte forbundet foten ned for, sier Strømnæss.
– Da var alternativet enten å legge oss ned eller gå frivillig inn i en annen avdeling i Fellesforbundet, og siden det er en annen avdeling i Sogn og Fjordane, var det naturlig å gå dit, forteller han.
Trist og skuffet
BLIR ANSATT: Geir Are Strømnæss går fra å være avdelingsleder til å bli ansatt som organisasjonsarbeider.
Roy Ervin Solstad
Prosessen med sammenslåing startet allerede i 2023, men ble ytterligere aktualisert tidligere i år.
På varens årsmøte i SOFTA ble det klart for Strømnæss at det ikke var noen framtid for avdelinga. Da startet man jobben inn mot Avdeling 19.
– På det årsmøtet ga valgkomiteen beskjed om at de ikke hadde klart å få tak i noen kandidater til styret for å erstatte de som ønsket å trekke seg ut. Da blir det vanskelig å drifte en egen avdeling, påpeker han.
SOFTA hadde før jul nesten 450 medlemmer, hvorav litt over 300 yrkesaktive. De fleste innenfor buss- og godsbransjen.
Avdeling 19 har før sammenslåingen drøyt 2700 medlemmer. Nesten 2100 av dem er yrkesaktive. Det betyr at transportarbeiderne vil utgjøre drøyt 16 prosent av medlemsmassen, og rundt 13 prosent av de yrkesaktive.
– Nå blir vi en liten del av en større forening, men vi detter jo ikke helt ut. Jeg må likevel si at jeg synes det er trist at vi ikke klarer å stå som egen avdeling, men når vi ikke klarer å fylle vervene i avdelinga, så hadde vi ikke noe valg. Det sier jo litt at selv på det ekstraordinære årsmøtet der sammenslåingen skulle vedtas eller avvises, så møtte det kun fire-fem stykker utenom det sittende styre. Det var skuffende, understreker han.
Fra valgt til ansatt
Selv vil han gå fra å være frikjøpt avdelingsleder i 30 prosent, til å bli organisasjonsarbeider med ansvar for transportbransjen i Avdeling 19.
– Min stillingsprosent blir den samme, men den kan øke dersom det blir mer aktivitet og flere medlemmer, forteller han.
SOFTA sin 20-prosent stilling som sekretær videreføres ikke, siden de oppgavene nå vil bli ivaretatt av de eksisterende ansatte i Avdeling 19. Sammenslåingen betyr at det blir mindre administrativt arbeid på Strømnæss også.
– Jeg føler at det meste av jobben jeg har gjort, har vært å gjøre administrative ting i avdelinga. Nå kan jeg bruke mye mer tid på kontakt med medlemmer, tillitsvalgte og ute på bedriftene. Det er en stor fordel med å slå oss sammen, poengterer han.
De fleste medlemmene finnes i bussbransjen og innen godsbransjen. Spedisjon og grossist er ikke store bransjer i Sogn og Fjordane, men noen medlemmer finnes, og så mange organiserte avisbud eller taxisjåfører er det heller ikke.
– Vi hadde en større andel av de organiserte før Norsk Transportarbeiderforbund ble en del av Fellesforbundet. Nå er YTF størst, så det er et stort potensial for flere medlemmer, sier Geir Are Strømnæss.
Tror på positiv effekt
For egen del har han et perspektiv på ett til to år som organisasjonsarbeider. Ikke fordi han ikke ønsker en slik jobb, men fordi han planlegger å flytte til Selje ved Stad.
– Å drifte et kontor for transportarbeidere i hele fylket derfra blir vanskelig, så da er det ikke naturlig for meg å fortsette. Da må stillingen som organisasjonsarbeider utlyses på nytt, men vi fikk med i sammenslåingsavtalen at den stillingen skal være knyttet til transportbransjen, sier han.
Tross at Strømnæss helst skulle sett en transportsammenslåing i Vestland fylke, tror han sammenslåingen vil oppleves som positiv også for transportarbeiderne.
– Mange har vært skeptisk til å gå inn i en avdeling som er stor på industri, bygg og hotell og restaurant, men kanskje vi kan høste goder av det og få mer drahjelp til å komme oss ut blant våre medlemmer, sier han.
Personlig ser han også en annen positiv side med å slutte å være avdelingsleder.
– Jeg har hatt det veldig bra som leder, og kontakten med tillitsvalgte har vært enestående. De har stilt opp når man har spurt, så mye av den kontakten vil jeg savne. Samtidig så vil det bli en lettere hverdag når man slipper å ha det øverste ansvaret man har som leder, sier Geir Are Strømnæss, den siste lederen av Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.