JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Først respekt – så penger

På bare noen måneder har 200 utenlandske arbeidere i Ulsteinvik lagd klubb og fått tariffavtale. Men det aller viktigste er å få respekt, sier klubbleder Viorel Iliescu.
KREVENDE: Det tok fem år og to forsøk, men nå er 200 av de 320 rumenerne og polakkene som jobber for Kleven Maritime Contracting fagorganisert.

KREVENDE: Det tok fem år og to forsøk, men nå er 200 av de 320 rumenerne og polakkene som jobber for Kleven Maritime Contracting fagorganisert.

Torkjell Trædal

harald@lomedia.no

Iliescu har vært i Norge i seks år, og bor i Ulsteinvik på Sunnmøre. De fleste av de drøyt 320 kollegaene i Kleven Maritime Contracting pendler til hjemstedene i Polen og Romania. Det har tatt tid å få organisert dem. Og det tok to forsøk.

– Vi prøvde første gang i 2009, da jeg meldte meg inn i Fellesforbundet, forteller Iliescu.

– Vi fikk organisert rundt halvparten av de 100 som jobbet her da. Men de meldte seg ut igjen etter hvert.

Det tror han skyldtes mangelfull informasjon om hva fagorganisering er. Det er for eksempel ikke noen trylle-formel som løser alt med en gang.

– Noen trodde at de ville få høyere lønn etter 14 dager, sier Therese Hjelmeseth. Hun er nestleder i klubben på Kleven Verft, som låner ut kontorplass til den nystartede klubben i søsterselskapet Kleven Maritime Contracting (KMC).

Og det fikk de jo ikke.

– Men det viktigste for oss er å få respekt, sier Iliescu.

– Så kommer pengene etterpå.

Kom fra underleverandør

KMCs ansatte gjør jobber for Kleven Verft og Myklebust Verft, og selskapet ble opprettet i 2008.

– Da ansatte vi rundt 30 rumenere som hadde jobbet for en underleverandør som hadde sviktet dem, forteller daglig leder Magne Gurskevik.

Han fortsatte å ansette ved personlige intervjuer i Romania, og bedriften vokste. Så, i fjor, trakk en annen underleverandør seg fra inngåtte kontrakter.

– De hadde levert innredning til båtene. Det trengte vi jo fortsatt, så enten måtte vi finne en annen underleverandør, eller så måtte vi ansette dem, sier Gurskevik.

De valgte det siste. Dermed kom rundt 50 polakker inn i bedriften, et tall som senere har vokst til 90.

Ikke oppsigelsesgrunn

Og med polakkenes inntog ble det fart på fagorganiseringen.

– Vi har rundt 35 polske arbeidere på verftet. De pratet med de polakkene som kom inn i KMC, og fortalte hvordan det var å være fagorganisert i Norge, sier Hjelmeseth.

For det var ikke bare mangelen på umiddelbare resultater som gjorde organisasjonslysten lav.

Mye kom av manglende informasjon, eller rett og slett feilinformasjon, om hva det ville si å bli med i fagbevegelsen, mener Iliescu.

– Noen var redde for negative konsekvenser dersom de ble medlem, forteller han.

– Det er jo litt vanskeligere å være arbeidsinnvandrer enn innfødt nordmann. Noen trodde de kunne miste jobben.

De kunne dessuten ha litt middels erfaringer med fagbevegelsen der de kommer fra.

– I Romania kan det være en del korrupsjon i fagbevegelsen. Det er viktig at folk skjønner at det er annerledes her. Og at ingen blir arrestert for å organisere seg, sier Iliescu.

– Språk er den store utfordringen. Det blir mye oversetting og tolkearbeid, forteller Iliescu, som snakker både engelsk og norsk i tillegg til rumensk.

Fra solosang til kor

Sånn at mange kan bli én.

– Er man flere, har man makt, sier Proszowski.

– Hvis det bare er én sanger, er det vanskelig å bli hørt. Men nå er vi et helt kor.

Kleven

• Kleven Maritime i Ulsteinvik eier blant annet skipsverftene Kleven og Myklebust, samt Kleven Maritime Contracting (KMC).

• KMCs ansatte gjør jobber for verftene, og andre.

• KMC ble opprettet i 2008, og leide først ut arbeidskraft til timepris. Nå tar bedriften også entrepriser til fastpris.

• De ansatte er fra Romania og Polen, og har i 2014 organisert seg i Fellesforbundet, med egen klubb og tariffavtale.

Det er viktig at folk skjønner at det er annerledes her. Og at ingen blir arrestert for å organisere seg.

Viorel Iliescu, klubbleder

– Godt gammeldags organiseringsarbeid

Jørn Eggum fra Fellesforbundets ledelse har jobbet tett med Avdeling 29 i Ulsteinvik, og verftsklubben på Kleven, for å få organisert de ansatte i Kleven Maritime Contracting.

Men han er nøye på å gi æren til de lokale kreftene.

– Dette viser hvor viktig det er med godt, gammeldags organiseringsarbeid. Og at den jobben først og fremst må gjøres lokalt, sier Eggum.

– Vi kan hjelpe til, men vi kan ikke gjøre jobben for dem.

Organisering av utenlandsk arbeidskraft i Norge er viktig for forbundet. Men de mange forskjellige forretningsmodellene, med innleie og vikarbyråer og underentreprenører med eierskap i mange land, gjør det vanskelig.

Eggum forteller om en lang, og tildels kronglete prosess også på KMC. Men nå når både klubb og tariffavtale er på plass, skal det brukes for det det er verdt.

– Vi vil at dette skal bli en foregangsklubb for andre verft, sier han.

– Organisering og tariffavtale er nøkkelen til alt.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Kleven

• Kleven Maritime i Ulsteinvik eier blant annet skipsverftene Kleven og Myklebust, samt Kleven Maritime Contracting (KMC).

• KMCs ansatte gjør jobber for verftene, og andre.

• KMC ble opprettet i 2008, og leide først ut arbeidskraft til timepris. Nå tar bedriften også entrepriser til fastpris.

• De ansatte er fra Romania og Polen, og har i 2014 organisert seg i Fellesforbundet, med egen klubb og tariffavtale.