Privatisering av vedlikehold i Forsvaret:
Forsvarsdepartementet selger ut vedlikehold av fly og helikopter til Kongsberg Gruppen
Forsvarsdepartementet selger AIM Norway til Kongsberg Gruppen. – Positivt, konkluderer de ansatte med etter torsdagens allmøte.
Illustrasjonsfoto.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
erlend@lomedia.no
torgny@lomedia.no
– AIM blir nå meget godt rustet til å videreutvikle selskapet, sikre arbeidsplasser og styrke den nasjonale beredskapen på vedlikehold av Forsvarets luftsystemer. Dette er helt i tråd med vår nasjonale forsvarsindustrielle strategi, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.
KDA som kjøper
Det er datterselskapet Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) som nå blir hovedeier av AIM (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS). Finske Patria – som Kongsberg Gruppen igjen eier 49,9 prosent av – kjøper 49,9 prosent av aksjene i AIM.
Selskapsverdien er satt til 151 millioner kroner, og salget må godkjennes i Stortinget.
AIM driver med vedlikehold av fly og helikoptre for Forsvaret, og har vært en viktig del av norsk luftfartsindustri siden opprettelsen i 1916.
• Les også: Frykter oppsigelser og massepermitteringer ved AIM Norway
– Dette er en milepæl for Kongsberg Gruppen. Nå kan vi ta nye, viktige steg både i det nordiske markedet og internasjonalt, sier Geir Håøy, administrerende direktør i Kongsberg Gruppen.
– Dette vil gjøre oss til en mer komplett og viktig leverandør til luftforsvaret i Norge, sier Eirik Lie, president i KDA.
Fornøyde ansatte
– Vi ser veldig positivt på dette, særlig at vi får en nasjonal kjøper med langsiktig perspektiv. Det er et stort skritt for oss, og et gigantisk skritt for KDA, mener Kristian Rønås, klubbleder i verkstedklubben.
(Saken fortsetter under bildet.)
Kristian Rønås, klubbleder for Fellesforbundet på AIM.
Erlend Angelo
– Vi får en eier som skjønner hvor komplekst arbeid vi utfører her. Vi håper dette vil gi oss mer arbeid og flere medarbeidere på sikt. Vi er på grensen bemanningsmessig nå, forteller Rønås.
Også i Fellesforbundet sentralt tas nyheten med et smil.
– Dette er en gledelig nyhet. Det var på høy tid med en avklaring, og vi tror at Kongsberg Gruppen er den beste løsningen når AIM først skulle selges, sier Hege Espe, forbundssekretær i Fellesforbundet.
Nå forventer hun at Kongsberg Gruppen satser på AIM, som har vært preget av en del nedbemanninger og permitteringer.
– Vi forventer KG gjør det de kan for å være en god eier, det vil si skaffe arbeid til og sikre den høykompetente arbeidskraften vi tross alt snakker om her. KG har jo et stort nettverk som vi håper vil komme AIM til nytte.
FLT er positive
Også Forbundet for ledelse og teknikk (FLT) er positive til oppkjøpet.
– Vi er fornøyd med salget av AIM til Kongsberggruppen. Dette vil gi AIM nye vekstvilkår, og bringe verdensledende kompetanse inn i Kongsbergruppen, sier forbundsleder Ulf Madsen til FriFagbevegelse.
– Dette bør styrke AIMs konkurranseevne, og bør bidra til at vi også får tyngre vedlikehold på kampflyet F35 i Norge. FLT og LO står hardt på at det er viktig for vår beredskap at F35 vedlikeholdes her til lands, mener FLT-lederen.
AIM er forespeilet å gjøre lettere vedlikehold på F35, deriblant et nytt og viktig motordepot. FLT ønsker at norske fly ikke skal sendes til Italia for tyngre depot- og skrogvedlikeholdet. Dette bør gjøres i Norge slik dagens F16-fly blir vedlikeholdt, mener forbundet.
Kronglete historie
AIM Norway har vært preget av uro helt siden oppstarten. Som var desember 2011, da de ble endret fra Luftforsvarets Hovedverksted i Forsvaret, til å bli et statsforetak. Den gang med argumentet om at det måtte til for å kunne konkurrere om vedlikehold på de nye F35-jagerflyene.
I årene etter det har det vært få gladnyheter hva gjelder jagerfly og vedlikehold. I mellomtida har statsforetaket AIM Norway blitt til aksjeselskapet AIM Norway – med Forsvarsdepartementet som eier.
Der har de i praksis vært til salgs siden august 2016. Nå er de altså solgt til Kongsberg Gruppen og finske Patria.
Mer om AIM:
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.