JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av AIM Norway er ikke løsningen

MOT PRIVATISERING: Bjørn Lien er klubbleder for de 270 medlemmene av Fellesforbundet ved AIM Norway på Kjeller. Han reagerer kraftig på at regjeringen vil omdannet statsforetaket til et AS.

MOT PRIVATISERING: Bjørn Lien er klubbleder for de 270 medlemmene av Fellesforbundet ved AIM Norway på Kjeller. Han reagerer kraftig på at regjeringen vil omdannet statsforetaket til et AS.

Erlend Angelo

LESERINNLEGG: 11 år etter at ansatte satte seg til motverge mot å omdanne det tidligere Luftforsvarets Hovedverksted til aksjeselskap og mot privatisering, vil den sittende Regjering omdanne statsforetaket AIM Norway til AS i løpet av 2016. Begrunnelsen er ønske og håp om private investorer/ eiere i foretaket fordi de ikke akter å bruke nok statlige midler til investering av nye fremtidige kompetansearbeidsplasser.

Dette er å føre de 400 ansatte på Kjeller bak lyset og det oppleves som lite gjennomtenkt, og burde ikke skje i og med at statsforetaksformen allerede gir de samme muligheter til kommersiell virksomhet som et AS. Dette var intensjonen da statsforetaket - eid av Forsvarsdepartementet - ble opprettet i 2011 og som Stortinget enstemmig sluttet seg til. Investeringer for å kunne ruste seg til å ta oppdrag i nytt vedlikeholds-regime, burde staten bidratt med fullt ut.

I utredningen om foretak var ansattes tillitsvalgte sterkt involvert og endringen var fra FDs side begrunnet med å kunne konkurrere om oppdrag på nye kampfly og helikoptre i fremtiden der leverandørene bestemmer hvem som skal utføre mye av vedlikeholdet.

I dag er AIM Norway mer eller mindre fullt sysselsatt med oppdrag fra Forsvaret på gamle flysystemer som er selve bærebjelken for sysselsettingen og for å bevare kompetanse og kapasiteten for fremtidens flysystemer.

Rettingheter

Bestemmelsen om foretak i 2011 fastslo også at de ansattes rettigheter skulle videreføres og oppdrag på gammelt system skulle videreføres som portefølje for det nye foretaket, så lenge man benyttet gammelt utstyr.

Pensjonsrettighetene ble videreført som en lukket ordning med medlemskap i statens pensjonskasse. og avtaleverket ble videreført frem til 2014 oppgjøret. Nå vil altså Forsvarsdepartementet som er eneeier, sette det utsatte flyverkstedet ut på anbud ved del- eller hel-privatisering.

Dette mener vi er fullstendig feil og kun basert på ideologi fra Regjeringens side. Staten burde være stolte av å være eier av det det ærverdige verkstedet på Kjeller som om kort tid fyller 100 år og har hatt sitt tilholdssted på Kjeller siden de ble stiftet som hærens flygemaskinfabrikk i 1916.

Ikke første gang

Det er ikke første gang de ansatte på Kjeller føler usikkerhet rundt sin arbeidsplass og de er naturligvis ikke enestående i Norge. Økonomi er alltid tema når slike endringer av eierform eller tilknytningsform skal vurderes, men kompetanse er og Forsvarets beredskap må vektlegges når endring skal skje i slike forsvarsrelaterte bedrifter.

AIM Norway ble stiftet som statsforetak for å være et Norsk alternativ til blant annet motorvedlikehold på nye kampfly, men for å ha denne muligheten trengs store midler til investeringer. Det foretaket fikk med da de ble skilt fra Forsvaret var ikke tenkt å være tilstrekkelig kapital til de store investeringene det her er behov for. Land vi konkurrerer med i tilsvarende virksomheter støttes fullt ut av staten til oppbygging og kompetansebygging for å kunne konkurrere om oppdrag.

Departementet mener nå at private aktører vil melde seg med tanke på å bidra til investeringer og da er det store spørsmålet, om dette skjer og hvor mye staten ønsker å eie. Vi vil hevde at nedsalg under 51 % er uakseptabelt, men alt tyder på at Regjeringen ikke er opptatt av å eie noe av denne bedriften.

Mange spør seg nå hvem som eventuelt vil komme inn som eier og satse på en slik investering for fremtiden. Hvor sikkert er det at man i det hele tatt får oppdrag på motorvedlikehold for F-35?

I mange år skal de Norske kampflyene fortsatt benyttes og vedlikeholdsbehov må ivaretas til nye fly ankommer.

De ansatte vil vite hvor mye staten ønsker å eie i AIM i en annen tilknytningsform enn i dag. Det er skapt tvil om Forsvarsdepartementet i det hele tatt vil eie noe av høykompetente flyverkstedet som er eksperter på vedlikehold på Forsvarets fly og helikoptre.

Hvorfor kan det ikke vurderes det som er tilbudt fra entreprenører i forbindelse med valg av Rygge for verksted og testcelle for motorene til nye kampfly, å bygge både verksted og testcelle og leie ut til AIM.

De ansatte er av den klare oppfatning at statsforetaksformen er å foretrekke der staten er 100 % eier, som både ivaretar viktig del av beredskapen og dermed sikrer Norsk statlig herredømme og ikke minst viktige kompetansearbeidsplasser.

Bjørn Lien, Klubbleder - Fellesforbundet på vegne av 270 medlemmer

Warning
Annonse
Annonse