Tidligere Uber-sjåfør Yaseen Aslam har vunne mot Uber i det britiske rettssystemet tre gongar sidan 2016, med krav om at sjåførane skal reknast som arbeidstakarar og ikkje oppdragstakarar.
Tormod Ytrehus
Han er engelskmannen som sette Uber i kneståande. No har han ei åtvaring til Norge
Yaseen Aslam organiserer sjåførar som jobbar for app-selskap, og har vunne fram mot Uber i retten fleire gongar. No åtvarar han Norge mot å deregulere drosjemarknaden.
tormod@lomedia.no
– Det er lett å føle seg isolert i møte med eit stort selskap som Uber, seier Aslam.
Den tidlegare Uber-sjåføren har blitt ein internasjonal kjendis gjennom kampen sin mot selskapet. Grunnen er at han har vunne mot Uber i det britiske rettssystemet tre gongar sidan 2016, med krav om at sjåførane skal reknast som arbeidstakarar og ikkje oppdragstakarar.
p
Saka skal opp i den britiske høgsteretten i år, og dommen kan føre til at selskapet blant anna må begynne å betale sjåførane sine lovfesta minstelønn, feriepengar og anerkjenne fagforeiningar som motpart.
Organisering
I Storbritannia er det heile 250.000 app-sjåførar. 1300 av dei er organisert i United Private Hire Drivers (UPHD) der Aslam er generalsekretær. Krava til app-selskapa er vanlege arbeidarrettar og at dei anerkjenner fagforeiningar som motpart i forhandlingar.
Nyleg tok organisasjonen også initiativ til det internasjonale nettverket International Alliance of App-Based Transport Workers (IAATW), som samla sjåførar frå 26 land over seks kontinent til eit møte i slutten av januar.
UPHD sitt hovudkrav overfor myndigheitene, er det stikk omvende av det Norge no opnar for. Frå 1. juli fører nemleg regjeringa si lovendring til frislepp på talet drosjeløyve i store kommunar, i tillegg til lågare krav for å bli sjåfør.
Saka held fram under bildet.
Tormod Ytrehus
Åtvaring til Norge
Yaseen Aslam og kollegaane kjempar derimot for å sette eit lågare tak på talet løyve myndigheitene deler ut til app-sjåførar. Han meiner den høge delen er større enn behovet på marknaden, og dermed bidrar til ein låglønnskonkurranse om kundane.
– Deregulering gir verken betre passasjertryggleik eller arbeidarrettar, svarer han på spørsmålet frå Magasinet for fagorganiserte om kva han meiner om dei norske lovendringane.
p
Dei britiske app-sjåførane må jobbe 35 timar i veka berre for å gå i null, fortel han. I snitt jobbar dei 70 timar i veka, som gir ei gjennomsnittleg timelønn på omtrent 60 norske kroner. Det er langt under lovfesta minstelønn.
Oppdragstakarar
Appar som Uber, har blitt omtalt som eit kjenneteikn på den såkalla plattformøkonomien. Andre vil kanskje kalle det framveksten av eit nytt lausarbeidarsamfunn som gjer det vanskelegare for arbeidsfolk å organisere seg og krevje betre rettar.
Samtidig finst det altså lyspunkt. Aslam sitt arbeid kan minne om kampen til dei norske Foodora-syklistane, som organiserte seg i Fellesforbundet og streika seg fram til tariffavtale. Mange trudde det ikkje var mogleg.
p
– Folk sa vi ikkje kunne organisere sjåførane, fordi Uber har så mykje pengar og makt. Sjåførane har dessutan ikkje fast arbeidsstad og jobbar heile tida. Men gi oss ressursane, så får vi det til, seier han.
Bygge rørsle
Organiseringa av Uber-sjåførane starta i London i 2014. Først gjennom ei gruppe på sosiale medium, der eit femtitals sjåførar var frustrerte over at dei ikkje kunne kommunisere med selskapet om ulike problem dei opplevde.
– Vi delte ut flygeblad til alle Uber-sjåførar vi såg, og møttest ein gong i månaden. Nokre gongar kom det ti personar, andre gongar to hundre, seier Aslam.
Han meiner nøkkelen har vore å halde fram arbeidet over tid, i tillegg til å sørge for at sjåførane blir inkludert i eit sosialt fellesskap og prosjekt dei kjenner eigarskap til.
– Sånn bygger ein ei rørsle, slår han fast
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin